تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1400 - 12:15
کد خبر : 28730

«افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طلیعه جامعه و تمدن اسلامی جدید»

«افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طلیعه جامعه و تمدن اسلامی جدید»

دبیر اندیشکده فرهنگ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشتی با عنوان «افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طلیعه جامعه و تمدن اسلامی جدید» مطرح کرد: از منظر الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، افق، فصل مشترک آرمان‌ها با وضعیت کنونی، منابع و ظرفیت های بالقوه و بالفعل و آینده‌نگری است.

به گزارش تیتر داغ؛ متن یادداشت شهریار نیازی دبیر اندیشکده فرهنگ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دانشیار دانشگاه تهران به شرح زیر است:

یکی از بخش‌های سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، بخش افق است که چشم‌انداز پیشرفت کشور را در سال ۱۴۵۰ هجری شمسی یعنی حدود نیم‌قرن پس از آغاز اجرای الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت نشان می‍دهد. افق الگو مبتنی بر گزاره های افق، ایران در موعد مزبور، جامعه اسلامی جدید را تحقق بخشیده و تمدن جدید اسلامی را پایه‌گذاری کرده است.

گزاره‌های افق الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، بر اساس معیارهای تعاریف افق در آثار جغرافی‌دانان مسلمان -نظیر ابوریحان بیرونی- و شیوه‌های چشم‌اندازنویسی جدید، تدوین شده است. افزون بر آن، گزاره‌های افق، محصول فرایند نسبتاً پیچیده‌ای از تعداد زیادی نشست تخصصی و اجماع نخبگانی است و بسیاری از صاحب‌نظران در تولید واژگانی این گزاره‌ها سهیم بوده‌اند. با بررسی الگوهای مختلف چشم‌اندازنویسی، منطق حاکم بر گزاره‌های افق، ترکیبی از مبانی، ارزش‌های آرمانی، رسالت، نظام مسائل کشور، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ملی کشور، آینده‌نگری روندها و شاخص‌پذیری، برهه‌پذیری و تدبیرپذیری است.

ترکیب گزاره‌ای افق دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که از نظامی هماهنگ، شبکه‌ای، فرایندی و دورنگر برای تحقق تمدن جدید اسلامی بهره می‌گیرد.

در چشم‌انداز نهایی افق، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حل خواهد شد، قابلیت‌ه‍ا و ظرفیت های مادی و معنوی کشور مبتنی بر اصول خردورزی، علم و معنویت در عرصه زندگی به صورت پایدار و مانا ارتقا خواهد یافت، روندها و شگفتی‍ سازهای بزرگ در جهت پیشرفت کشور مدیریت خواهد شد و رتبه‍ های چشمگیری در فرهنگ، اقتصاد، علم، جامعه اسلامی و عدالت در سطح منطقه و جهان به دست خواهد آمد.

در الگوی پیشرفت، برای عرضه آنچه در مبانی توسعه با نام چشم انداز یاد شده است در مفهوم گسترده تری از واژه «افق» استفاده شده است. این واژه، مبتنی بر تعریفی است که ابوریحان بیرونی – جغرافی‍دان مسلمان در قرن پنجم هجری – به زبان فارسی ارائه داده است. او می گوید: «افق کرانه این قبه (آسمان) است که به زمین همی‌رسد و همچنین دایره‍ای باشد گردبرگرد مردم، آنچه زیر او بود او را پیدا باشد».

اما افق، گسترده تر از چشم انداز ناظر زمینی است و افزون بر آن، محل تلاقی آسمان و زمین و یا وحی با عقل و علم است. افق همچنین واژه‌ای قرآنی است که بار ارزشی دارد و به فضا مکانی در حقیقتی مجازی اشاره می‌کند؛ که در قرآن با صفات «اعلی » و «مبین » توصیف شده است. واژه افق، زمان مکان دوردستی را نشان می دهد که ویژگی ملاقات و لقاء دارد، نورانی و روشن است، انگیزه وصول ایجاد می‌کند و با آسمان و غایت ها مرتبط است، و در همان حال، فصل مشترکی با سطح زمین و واقعیتت ها دارد. افق، پویا و متحرک نیز هست و با هر گام به پیش، دورتر می شود، لذا راه به سوی آینده دارد.

از منظر الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، افق، فصل مشترک آرمان‌ها با وضعیت کنونی، منابع و ظرفیت های بالقوه و بالفعل و آینده‌نگری است؛ لذا افق، آینده دوری را نشانه می گیرد که در آن، آرمان های انقلاب اسلامی، تحقق یافته و مسائل و موانع پیشرفت کشور برطرف شده باشد. گزاره های افق، ترکیبی از مطلوب های ارزشی و مطلوب های واقعی و تحقق پذیر است. افق با آنکه داده های خود را از واقعیات موجود و پیش بینی آینده بر اساس چنین داده هایی اخذ می‌کند  در پی جهش، شتاب و تلاش برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ است که به ظاهر سخت و دور از دسترس می نماید. افق، فراتر از بصر، به بصیرت نیاز دارد و در پی تحقق آموزه ها و رهنمودهای رهبری نظام و متفکران اسلامی است. بنابراین، افق‌نگاری، رویکردی ترکیبی از ارزیابی واقعیت موجود و آرمان‌های جامعه آرمانی اسلامی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.