تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 11:33
کد خبر : 27637

کاهش روزانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان

کاهش روزانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سویه اُمیکرون به شدت در حال گسترش است، گفت: هر دو سه روز موارد ابتلا دو برابر می‌شود در حالی که پیش از این ویروسی نداشتیم که در مدت دو سه روز موارد ابتلا به آن به دو برابر برسد.

به گزارش تیتر داغ؛ دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۱ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت جهانی شیوع کرونا از نظر ابتلا روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای که در فاصله کوتاه، موارد روزانه ابتلا در جهان از ۴۴۷ هزار مورد به بیش از یک میلیون و ۹۸۵ هزار نفر رسیده است یعنی افزایش حدود ۴.۵ برابری در موارد ابتلا و ۲ درصدی موارد بستری رخ داده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با وجود این وضعیت در جهان، در ایران و به ویژه خوزستان وضعیت مطلوب است اما این وضعیت به هیچ وجه پایدار نیست. نمی‌توان ویروس‌ها را پشت مرزها نگهداشت و ویروس بالاخره وارد مملکت می‌شود که وارد شده و موارد ابتلا به اُمیکرون به تدریج از دو مورد به ۸۶ نفر رسیده است. با توجه به اینکه تنها از یک درصد موارد مثبت، تست شناسایی اُمیکرون گرفته می‌شود، باید بپذیریم که اکنون این سویه در جای جای مملکت وجود دارد و تنها باید از انتقال این سویه از فردی به فرد دیگر جلوگیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سویه اُمیکرون به شدت در حال گسترش است، گفت: هر دو سه روز موارد ابتلا دو برابر می‌شود در حالی که پیش از این ویروسی نداشتیم که در مدت دو سه روز موارد ابتلا به آن به دو برابر برسد.

وی با اشاره به پایین بودن موارد ابتلا افزود: در حال حاضر مهمترین هنر ما حفظ این شرایط است که این کار منوط به افزایش پوشش واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق طرح شهید سلیمانی است.

علوی در خصوص روند وقوع امواج بیماری در خوزستان بیان کرد: با اقدامات انجام شده در خوزستان موج اول کرونا در استان رخ نداد. موج سوم بیماری سهمگین بود که با بهره‌گیری از طرح شهید سلیمانی و انجام بیشترین تست و بالاترین رهگیری، از بستری ۲۴ هزار نفر و مرگ ۳ هزار و ۲۰۰ نفر پیشگیری شد.

وی با بیان اینکه اجرای دقیق طرح شهید سلیمانی می‌تواند از مرگ‌های زیاد در موج بیماری جلوگیری کند، ادامه داد: موج چهارم بیماری سهمگین‌ترین موج در خوزستان بود؛ با وجود تلاش برای واکسیناسیون به علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توقف‌های مکرر در تدارکات واکسیناسیون و تشخیص، به طور متوسط با روزانه ۳ هزار و ۸۰۰ ابتلا، ۳۸۰ مورد بستری و ۵۵ مرگ فشار زیادی به مجموعه بهداشت و درمان وارد شد که نباید بگذاریم چنین شرایطی در خوزستان تکرار شود زیرا اگر رشته از دست‌مان در برود دیگر هیچ کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بازگشایی‌های حساب نشده کشوری موجب وقوع موج سوم و سوار شدن موج چهارم شد در شرایطی که هنوز موارد ابتلا به خط پایه نرسیده بود که این وضعیت موجب تداوم چرخش ویروس در سطح قابل توجه و طولانی در خوزستان شد.

وی گفت: با واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت بالای ۹۰ درصد افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بالای ۶۰ سال و ۸۳ درصد افراد بالای ۱۲ سال تاکنون توانسته‌ایم از خیز مجدد بیماری و بروز موج بعدی که اروپا را فرا گرفته است در امان باشیم هر چند اُمیکرون با سرایت‌پذیری بسیار بالا باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تزریق بیش از ۶ میلیون دوز واکسن در خوزستان افزود: هنوز ۱۸ درصد افراد بالای ۱۲ سال برای تزریق دوز اول مراجعه نکرده‌اند. ۱۷ درصد افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند نیز در دریافت دوز دوم تاخیر دارند.

وی گفت: پوشش نوبت اول واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۹۱.۵ درصد است اما ۲۵ درصد این افراد برای تزریق دوز دوم تاخیر داشته‌اند. اگر این افراد برای تزریق دوز دوم مراجعه کنند می‌توانیم بابت حضور دانش‌آموزان در مدارس نگرانی نداشته باشیم. اینکه گفته شده نیازی نیست دانش‌آموزان برای حضور در امتحانات حضوری کارت واکسن یا تست منفی داشته باشند، از نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت مورد تایید نیست.

علوی افزود: در هفته گذشته موارد بیماری در خوزستان نسبت به هفته قبل از آن ۲۱ درصد کاهش یافته، موارد بستری تفاوتی نداشته و موارد مرگ ۲۲ درصد کاهش داشته است. میزان کشندگی بستری‌ها نیز ۷ درصد کاهش یافته است. درصد بیماران بحرانی بستری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز حدود یک درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: بازتولید بیماری در سوش ووهان دو مورد، در سوش آلفا سه مورد و در سوش دلتا هفت مورد بود و در سوش اُمیکرون به ۱۰ تا ۱۱ مورد رسیده است بنابراین اُمیکرون به سرعت منتشر می‌شود. برای جلوگیری از موج، وسط موج نمی‌توانیم کاری کنیم و باید پیشاپیش کار کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یادمان باشد زمانی که می‌گوییم یکی دو مورد ابتلا به اُمیکرون شناسایی شده است، این موارد کل واقعه نیستند زیرا تنها از موارد مثبت دارای سابقه مسافرت به خارج از کشور در دو هفته اخیر، موارد مثبت دارای بیماری زمینه‌ای، موارد مثبت بستری در ICU یا فوت شده و یک نفر از مجموع زیادی از مبتلایان (مثلا خانواده) تست شناسایی اُمیکرون گرفته می‌شود در نتیجه از یک درصد کل موارد مثبت تست گرفته می‌شود بنابراین هر عددی که در خصوص تعداد مبتلایان به اُمیکرون اعلام می‌شود باید در صد یا هزار ضرب شود تا بتوانیم بگوییم تعداد واقعی مبتلایان به این سویه در جامعه چه قدر است.

وی با اشاره به اهمیت تزریق سه دوز واکسن، عنوان کرد: گزارشی که ما را نگران کرد این بود که ۶ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، ۲۱ درصد پیک‌های موتوری، ۱۲ درصد رانندگان تاکسی‌های برون شهری، ۲.۵ درصد رانندگان تاکسی‌های درون شهری و ۱۰ درصد رانندگان سرویس مدارس واکسن تزریق نکرده‌اند در حالی که باید سه دوز واکسن تزریق شود.

علوی گفت: روزانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال کاهش است که باید این شاخص افزایش یابد.

وی افزود: بازدیدهای مشترک در دشت آزادگان و دزپارت وضعیت خوبی ندارند. در برخی شهرستان‌ها نیز به جلوگیری از برگزاری تجمعات بهای زیادی نمی‌دهند به گونه‌ای تقریبا هیچ ممانعتی از برگزاری تجمعات نمی‌شود که این مساله خطرناک است و این وضعیت آبی دارد خطرناک تمام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد خوزستان ۶۶ درصد، پایانه‌های برون شهری ۵۳ درصد، پاساژها ۶۹ درصد، رستوران‌ها ۶۲ درصد، هتل‌ها و مراکز اقامتی ۶۴ درصد و تالارها ۶۸ درصد است در حالی که با میزان ایده‌آل یعنی ۹۵ درصد بسیار فاصله دارد.

وی بیان کرد: میزان واکسیناسیون شاغلین در اماکنی مانند ادارات، بانک‌ها، دفاتر کاری، رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌ها، استخرها و سینماها ۷۱ درصد است یعنی حدود ۳۰ درصد شاغلین واکسن تزریق نکرده‌اند و بر اساس ارزیابی‌ها حدود ۶۶ درصد خدمت‌گیرندگان واکسن تزریق کرده‌اند.

علوی با اشاره به اجرای گام ششم طرح شهید سلیمانی گفت: ۲ هزار و ۷۶۳ تیم در این طرح فعالیت دارند که اکثرا در بخش واکسیناسیون کار می‌کنند.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در داروخانه‌ها، مطب‌ها و مراکز تشخیصی حدود ۸۰ درصد است در حالی که باید میزان رعایت پروتکل‌ها در این مراکز ۱۰۰ درصد باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان برخورد با متخلفین در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به جز در چند شهر، خوب نیست و ظاهرا کاری با این افراد ندارند. تعداد پلمب‌ها نیز بسیار کم بوده به گونه‌ای که در هفته گذشته در اهواز تنها یک مورد پلمب داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد مثبت در خانواده‌ها است، گفت: چگالی تست در خوزستان ۲.۸ درصد است که این موضوع نشان از چرخه پایین ویروس در طبیعت است. ۲.۲ درصد افرادی که مورد مراقبت قرار می‌گیرند نیز نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.