تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 دی 1398 - 8:05
کد خبر : 6443

امضای توافق تجاری جدید بین امریکا و چین/ توقف جنگ تجاری

امضای توافق تجاری جدید بین امریکا و چین/ توقف جنگ تجاری

به گزارش تیترداغ؛ پس از جنگ تجاری بسیار جدی میان امریکا و چین، دو کشور موفق شدند به توافق جدیدی دست یابند. هرچند هنوز این قرارداد نهایی نیست اما قدمی بسیار مهم در توقف این جنگ است. 

به گزارش تیترداغ؛ پس از جنگ تجاری بسیار جدی میان امریکا و چین، دو کشور موفق شدند به توافق جدیدی دست یابند. هرچند هنوز این قرارداد نهایی نیست اما قدمی بسیار مهم در توقف این جنگ است.

بر اساس این توافق که بسیاری یک پیروزی مهم برای امریکا می‌دانند، چین متعهد شده است که در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کالای بیشتر از امریکا وارد کند. هرچند که رهبران چین هم آن را توافقی دو سر برد نامیدند.

با این که چین متعهد به واردات بیشتر شده است اما همنان تعرفه‌های ترامپ بر ۳۶۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی باقی می‌ماند. همچنین توافق شده تا در صورت عدم پایبندی چین به این قرارداد، امریکا امکان افزایش تعرفه‌های قبلی را نیز خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:


آقای ترامپ در مراسمی در کاخ سفید گفت:

“امروز ما یک گام مهمی را برداشتیم که تا کنون سابقه نداشته است. گامی به سمت آینده‌ای با تجارت عادلانه و متقابل با چین. ما با هم به دنبال تصحیح اشتباهات گذشته هستیم.”

این توافق بعد از دو سال مذاکرات سخت و افزایش تنش بین امریکا و پین به دست آمده است. این برخوردها و اختلافات گاه نگرانی‌های شدیدی را در میان کارشناسان برانگیخته بود. هر چند ترامپ برخورد سخت با چین را جزو برنامه‌های خود در انتخابات ریاست جمهوری دانست. او پیشتر نیز هشدار داده بود روند فعلی، صنعت امریکا را تهدید می‌کند. وی گفته بود:

“به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، من قول برخورد جدی (با چین) را دادم. بر خلاف کسانی که پیش از من آمدند ، من به وعده‌ی خود عمل کردم.”

این قرارداد با قراردادهای دیگر تجارت آزاد در جهان متفاوت است. چرا که معمولاً منظق قراردادهای تجاری بر این است که با کاهش تعرفه‌ها و موانع تجاری به شرکت‌ها و مصرف کننده‌ها کمک کنند. اما در این قرارداد تعرفه‌های تنبیهی که دو کشور علیه یک دیگر وضع کردند؛ در همان سطح باقی خواهد ماند و فقظ چین متعهد به خرید بیشتر از کالاهای مشخص امریکایی برای مدت ۲ سال است.

حال موافقان ترامپ این موضوع را تحسین می‌کنند و پاسخی محکم به چین می‌دانند و مخالفان آن را توافقی ضد تجارت آزاد می‌دانند. باید دید در نهایت این توافق به یک قرارداد تجاری تبدیل خواهد شد با دو کشور دوباره به جنگ تجاری خود ادامه خواهند داد.

تهیه شده در تحریریه‌ی تیترداغ

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.