تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 10:40
کد خبر : 114197

بررسی بزرگ ترین انفجار های صنعتی تاریخ

بررسی بزرگ ترین انفجار های صنعتی تاریخ
بررسی و معرفی بزرگ ترین انفجار های صنعتی تاریخ و انفجار های تاریخ کشور ایران.

در طول تاریخ انفجار هایی به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی صورت گرفته است. برای مثال در کشور بنگلادش، متأسفانه انفجارها به طور مکرر مشاهده می شود. اگرچه ممکن است برخی از آنها تصادفی باشند، اما با اقدامات احتیاطی و امنیتی مناسب ( مانند استفاده از تجهیزات الکتریکی ضد انفجار ) می‌توان به راحتی از بسیاری از آنها جلوگیری کرد.این انفجارها منجر به اقدامات ایمنی سخت‌گیرانه‌تر شده و شرکت‌های صنعتی را برای تغییر شیوه‌های بد خود تحت فشار قرار داده است، اما بهای جان میلیون‌ها نفر را از دست داد.

۱. انفجار هالیفاکس

در سال ۱۹۱۷، یک کشتی باری فرانسوی که برای جنگ جهانی اول کاملاً مملو از مواد منفجره بود، به طور تصادفی با یک کشتی بلژیکی در بندر هالیفاکس، کانادا برخورد کرد. این انفجار با نیرویی بیشتر از هر انفجاری که توسط انسان ساخته شده بود، منفجر شد، معادل تقریباً ۳ کیلوتن TNT.این انفجار یک ستون سفید را به ارتفاع ۲۰۰۰۰ فوتی بالای شهر فرستاد و سونامی را برانگیخت که تا ارتفاع ۶۰ فوتی را فرا گرفت. نزدیک به ۲ کیلومتر در اطراف مرکز انفجار، ویرانی کامل وجود داشت و تقریباً ۲۰۰۰ نفر کشته و ۹۰۰۰ زخمی شدند. این بزرگترین انفجار تصادفی مصنوعی جهان است.

۲. انفجار تیانجین، چین

در آگوست سال ۲۰۱۵ در بندر تیانجین چین، مجموعه ای از انفجارها چین را تکان داد. دانشمندان ادعا می کنند که این دومین انفجار قوی تر است که شامل انفجار حدود ۸۰۰ تن نیترات آمونیوم، بر اساس اندازه دهانه و شعاع کشندگی است. دو انفجار اول در فاصله ۳۰ ثانیه از یکدیگر در تاسیسات، که در منطقه جدید بینهای تیانجین، چین واقع شده است، رخ داد. انفجار دوم بسیار بزرگتر بود و شامل انفجار حدود ۸۰۰ تن نیترات آمونیوم بود. آتش‌سوزی‌های ناشی از انفجارهای اولیه در طول آخر هفته بدون کنترل ادامه داشت و منجر به هشت انفجار دیگر شد.

تحقیقاتی که در فوریه ۲۰۱۶ به پایان رسید نشان داد که یک ظرف بیش از حد گرم شده از نیتروسلولز خشک علت انفجار اولیه بوده است. گزارش رسمی تلفات ۱۷۳ کشته، ۸ مفقود و ۷۹۸ مجروح غیر فوتی بود. از ۱۷۳ کشته، ۱۰۴ نفر آتش نشان بودند.

۳. فاجعه بوپال، هند

بدترین حادثه صنعتی تاریخ در ۳ دسامبر ۱۹۸۴ رخ داد، زمانی که حدود ۴۵ تن گاز خطرناک متیل ایزوسیانات از کارخانه Union Carbide در بوپال، هند فرار کرد. گاز بر روی محله‌های پرجمعیت اطراف نیروگاه سرازیر شد و بلافاصله هزاران نفر را کشت و در حالی که ده‌ها هزار نفر دیگر تلاش کردند از بوپال فرار کنند، وحشت ایجاد کرد. تعداد نهایی مرگ و میر بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تخمین زده شد، در حالی که نیم میلیون بازمانده از مشکلات تنفسی، سوزش چشم یا نابینایی رنج می بردند.

۴. انفجار در شهر تگزاس در ایالات متحده آمریکا

آتش سوزی در کشتی باری SS Grandcamp که در شهر تگزاس در سال ۱۹۴۷ پهلو گرفت، ۲۳۰۰ تن نیترات آمونیوم را منفجر کرد، ترکیبی که در کودها و مواد منفجره قوی استفاده می شود. این انفجار دو هواپیما را از آسمان منفجر کرد و یک واکنش زنجیره ای را آغاز کرد که پالایشگاه های مجاور و همچنین یک کشتی باری همسایه را که حامل ۱۰۰۰ تن نیترات آمونیوم دیگر بود منفجر کرد.

۵. فاجعه چرنوبیل، اتحاد جماهیر شوروی

در سال ۱۹۸۶، یک رآکتور هسته‌ای در چرنوبیل اوکراین که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، منفجر شد. این بدترین حادثه هسته ای تاریخ بود. این انفجار که درب ۲۰۰۰ تنی راکتور را منفجر کرد، ۴۰۰ برابر بیشتر از بمب هیروشیما ریزش رادیواکتیو منتشر کرد و بیش از ۷۷۰۰۰ مایل مربع (۲۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع) از اروپا را آلوده کرد. تقریباً ۶۰۰۰۰۰ نفر در معرض دوزهای بالای تشعشع قرار گرفتند و بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر مجبور به تخلیه از مناطق آلوده شدند.

۶. فاجعه مونونگاه، ایالات متحده آمریکا

بدترین فاجعه معدن در تاریخ ایالات متحده در ۶ دسامبر ۱۹۰۷ رخ داد، زمانی که انفجار در معدن زغال سنگ در Monongah، ویرجینیای غربی، ورودی معدن و سیستم تهویه آن را در یکی از شلوغ ترین بخش های روز کاری فرو ریخت. بیش از ۳۵۰ معدنچی – که بسیاری از آنها پسران جوان بودند – در این انفجار کشته شدند یا در اثر پر شدن گاز سمی تونل ها خفه شدند.

۷. رخداد کوریر، فرانسه

یکی از بدترین فجایع معدنی اروپا در ۱۰ مارس ۱۹۰۶ رخ داد. تقریباً ۱۱۰۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند که انفجار معدن کوریر در نزدیکی تپه‌های پاس دو کاله در شمال فرانسه را لرزاند. اگرچه در روزهای قبل از انفجار دود و گاز سمی در محل معدن گزارش شده بود، اما کار ادامه داشت. صاحبان معدن سه روز پس از انفجار به تلاش های جستجو پایان دادند و مردان باقی مانده را مرده اعلام کردند.

انفجار های صنعتی در کشور ایران

سالانه تعداد زیادی انفجار و آتش سوزی صنعتی و غیر صنعتی در کشور رخ می دهد. این آتش سوزی ها اکثرا بر اثر رعایت نکردن نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات برقی نامناسب و قدیمی می باشد.

 

بررسی بزرگ ترین انفجار های صنعتی تاریخ

انفجار خجیر

ظهر ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰، انفجاری در مجتمع نظامی پارچین رخ داد. در همان ساعت نیمی از شهر شیراز دچار قطعی برق شد. مقامات ایرانی انفجار در پارچین را حادثه ذخیره‌سازی گاز اعلام کردند؛ و علت قطع برق در شیراز را انفجار در نیروگاه بیان کردند که باعث خاموشی شده‌است.تحلیلگر غربی اظهار داشت: این انفجار در پارچین در یک انبار موشک رخ داده‌است که کار فناوری پنهان هسته ای آن نیز انجام شده‌است.

یک تحلیلگر غربی ادعا کرد که انفجار در پارچین ناشی از حمله سایبری اسرائیل بوده‌است.در حالی که یک فرمانده ارشد ایرانی گفته‌است که نمی‌تواند اظهار نظر کند که آیا این انفجار یک حمله سایبری بوده‌است تا زمانی که نتیجه ای در این باره حاصل نشده باشد.روزنامه کویتی الجریده با استناد به یک منبع ارشد ناشناس، گزارش داد که این تأسیسات در یک حمله هواپیمای جنگنده‌های مخفی اسرائیلی F-35 اسرائیل نابود شده‌است.منبع بهتری نیاز است

در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۰، مقامات آمریکایی و اسرائیلی در حال صحبت با نیویورک تایمز گفتند که آنها هیچ ارتباطی با انفجار در پارچین ندارند.

انفجار تأسیسات غنی سازی هسته‌ای نطنز

در ۲ ژوئیه سال ۲۰۲۰، یک انفجار بزرگترین تأسیسات غنی سازی هسته‌ای ایران در شهر نطنز را لرزاند.بیشتر قسمتهای زیر زمینی این مرکز با سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده شده برای غنی‌سازی اورانیوم از بین رفته‌است. تحلیلگران غربی گفتند که این انفجار یک یا دو سال برنامه هسته ای ایران را به عقب بازگرداند، ایران آسیب جدی به تأسیسات خود رد کرد.

انفجارهای خوزستان

در ۴ ژوئیه ۲۰۲۰، انفجاری در نیروگاه شهید مدحج زرگان در شهر اهواز رخ داد. در همین حال ۷۰ نفر بر اثر نشت گاز کلر در مرکز پتروشیمی کارون در شهرستان ماهشهر، در نزدیکی اهواز زخمی شدند.

انفجار باقرشهر

در ۷ ژوئیه سال ۲۰۲۰، در پی انفجار داخل یک کارخانه اکسیژن در شهر باقرشهر، واقع در جنوب پایتخت تهران، ۲ نفر کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری دولتی ایران اعلام کرد: «خطای انسانی» عامل این انفجار بوده‌است.

انفجار در غرب تهران

در ۹ ژوئیه سال ۲۰۲۰، یک انفجار در غرب تهران گزارش شد. مقامات ایرانی این انفجار را تکذیب کردند که رخ داده‌است، اما بیان کردند که برق در منطقه قطع شده‌است.

به گفته تحلیلگران غربی این انفجار به یک انبار / موشکی متعلق به سپاه پاسداران رسید. تحلیلگران در گفتگو با نیویورک تایمز می گویند که این انفجار به منطقه ای با امکانات زیرزمینی مرتبط بوده‌است که مربوط به تحقیقات تسلیحات شیمیایی و یک سایت تولید نظامی ناشناس است. یک مقام اطلاعاتی به نیویورک تایمز گفت اسرائیل احتمالاً پشت این انفجار بوده‌است.

در ۱۱ ژوئیه سال ۲۰۲۰، یک انفجار گاز یک ساختمان مسکونی در تهران را لرزاند و یک نفر را مجروح کرد.

انفجار کارخانه پتروشیمی ماهشهر

در ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۲۰، انفجاری در کارخانه پتروشیمی تندگویان در جنوب غربی ایران رخ داد، مقامات ایرانی گفتند که این انفجار به دلیل هوای گرم رخ داده‌است.

انفجار مشهد

در ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰، یک انفجار در یک مجتمع صنعتی در نزدیکی شمال شرقی شهر مشهد رخ داد. رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که این انفجار هنگامی رخ داد که یک مخزن ذخیره میعانات گازی منفجر شد و پلیس در حال بررسی علت این امر بود.

آتش‌سوزی در بندر بوشهر

در تاریخ ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۲۰، خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد که حداقل هفت کشتی در بندر بوشهر سوخت بدون اینکه دلیل این حادثه را اعلام کنند.

جلوگیری از نفجار های صنعتی

در محیط ها و کارخانه های صنعتی همچون پالایشگاه ها، پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی و… امکان انفجار و آتش سوزی به دلیل وجود مواد قابل اشتعال، همواره وجود دارد. در محیط های صنعتی مستعد انفجار باید از تجهیزات ضد انفجار استفاده شود و همچنین نکات ایمنی به کارکنان آموزش داده شود. در ادامه به معرفی تجهیزات ضد انفجار می پردازیم.

  • محفظه ضد انفجار
  • روشنایی ضد انفجار
  • اتصالات ضد انفجار
  • کلید های ضد انفجار
  • تجهیزات هشدار ضد انفجار
  • تهویه ضد انفجار

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات ضد انفجار و آشنایی با انواع آن ها می توانید به وب سایت ایمن برق پارسا مراجعه کنید. ایمن برق پارسا ارائه دهنده انواع تجهیزات ضد انفجار و همچنین تجهیزات ابزار دقیق در جنوب کشور می باشد.

برای تهییه انواع تجهیزات ضد انفجار می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.imenbargheparsa.ir/store-12

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.