تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 13:30
کد خبر : 94567

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

ترخیص کالا از گمرک: یکی از اقدامات مهم و ضروری در تجارت خارجی برای واردکنندگان و صادرکنندگان انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی در گمرکات کشور در اسرع وقت است. به کلیه مراحل و فرآیندهایی که برای آزاد سازی گالا از گمرک انجام می شود، ترخیص کالا از گمرک گفته می شود.

ترخیص کالا از گمرک: یکی از اقدامات مهم و ضروری در تجارت خارجی برای واردکنندگان و صادرکنندگان انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی در گمرکات کشور در اسرع وقت است.

به کلیه مراحل و فرآیندهایی که برای آزاد سازی گالا از گمرک انجام می شود، ترخیص کالا از گمرک گفته می شود.

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

بر این اساس صاحب کالا یا نماینده قانونی وی با تهیه و تنظیم اسنادی که باید به گمرک ارائه شود، مشخصات کالایی را که تحت نظارت گمرک به انبار ارسال کرده است به گمرک ذیصلاح اعلام می کند. برای واردات یا صادرات این اعلامیه عموماً به صورت الکترونیکی یا فیزیکی انجام می شود.

از این پس صاحب کالا یا نماینده قانونی وی موظف است هزینه هایی از قبیل «سود معاملات، حقوق گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه های مربوط» را در حساب خود محاسبه کند.

محاسبات اظهارنامه برای ترخیص کالا از گمرک باید:

با توجه به ارزش خرید کالا و مبدأ تعرفه گمرکی و سایر قوانین و مقررات و تسهیلاتی که دولت در اختیار واردکنندگان و صادرکنندگان کالا و غیره قرار می دهد. هر گونه اشتباه در این بخش ممکن است جریمه و هزینه های اضافی را برای صاحب کالا به همراه داشته باشد.

در اکثر کشورها کارگزاران گمرک به عنوان متخصص در این صنعت به امور ترخیص کالا می پردازند. در نتیجه واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان و بازرگانان مستقل عمدتاً کارفرمایان کارگذاران  گمرکی هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شرایط لازم و نکات کلیدی در خصوص ترخیص کالا از گمرک

با توجه به اینکه فرآیند ترخیص کالا از گمرک بر اساس یک سری سلسله مراتب از پیش تعیین شده صورت می گیرد و همواره لازم است با قوانین و مقررات وضع شده در این زمینه آشنا شده و تمامی مراحل ترخیص کالا را مطابق با آن رعایت نمایید. همچنین در این زمینه توجه به یک سری نکات کلیدی می تواند برای بهتر شدن این روند و افزایش سرعت اتمام این کار موثر باشد.

یکی از نکات کلیدی در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشتن مجوزهای لازم برای این کار است. در واقع شما علاوه بر تهیه مدارک مورد نیاز گمرک برای حمل و نقل کالاهای وارداتی خود، به یک سری مجوز نیز نیاز دارید تا ثابت کنید که تمامی نقل و انتقالات تجاری شما به صورت قانونی انجام شده و دارای تاییدیه مراجع ذیصلاح می باشد. .

از جمله مجوزهای لازم که هر تاجر و تاجری باید در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشته باشد، کارت حق کار و ویزیت صادره از سازمان گمرکات کشور است. این کارت در واقع نشان می دهد که تمامی نقل و انتقالات تجاری شما مورد تایید نهادهای نظارتی کشور است و تمامی فعالیت های تجاری شما قانونی است.

یکی از نکات مهم و کلیدی دیگری که باید همیشه در ترخیص کالا از گمرک به آن توجه کنید، تعیین ارزش کالای ترخیص شده از گمرک است. تعیین ارزش کالا در مرزهای کشورهای مختلف با توجه به قیمت‌های متفاوتی تعیین می‌شود و از این رو لازم است یک ترخیص‌کار یا بازرگان مجرب قبل از انجام فرآیند ترخیص و بررسی به این مهم توجه داشته باشد.

نحوه تکمیل فرآیندها و مراحل ترخیص کالا از گمرک

همانطور که گفته شد مراحل ترخیص کالا در هر کشور به قوانین داخلی آن کشور و قوانین بین المللی مربوط به حمل و نقل کالا در سراسر جهان بستگی دارد و به طور کلی تمامی این فرآیندها و رویه ها در ۱۰ مرحله طبقه بندی می شوند. تا زمانی که مراحل ترخیص کالا سریعتر انجام شود.

تاجرانی که در زمینه تجارت بین الملل با تجربه و فعال هستند، احتمالاً تمامی این مراحل و شرح نحوه انجام آنها را می دانند و در این زمینه نیز تجربه کاملی دارند. اما اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید و با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا نیستید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را در برخی از مراحل اصلی و مهم راهنمایی کنیم. بیایید ترخیص کالا از گمرک را معرفی کنیم.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک را تکمیل کنید

همانطور که گفته شد برای ترخیص هر کالایی باید یک سری مدارک تهیه و به گمرک ارائه شود; اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این مدارک چیست و یا برای تهیه آنها چه شرایطی لازم است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای ترخیص هر نوع کالایی نیاز به مدارکی دارید که علاوه بر ارائه شرکت و قانونی بودن نقل و انتقالات، اظهارنامه ها و درخواست های قانونی شما در خصوص حمل و نقل بین المللی را به گمرک ارائه دهد. بنابراین نشان دهید که شرکت شما مورد تایید مراجع قانونی و مراجع قانونی کشور است.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

  • رسید انبار
  • ترخیصیه
  • فاکتور انبار الکترونیکی
  • یک کپی از بارنامه اصلی شرکت حمل و نقل
  • فاکتور تجاری
  • لیست بسته بندی
  • گواهی مبدا
  • سفارش
  • proforma
  • بیمه نامه
  • گواهی بازرسی بانک و سایر گواهی های بازرسی مربوط در صورت لزوم
  • نامه خروج موقت کانتینر
  • نامه باربری در صورت نیاز
  • وکالت های وابسته
  • شناسه انبار صاحب کالا
  • گواهی های مربوطه مانند گواهی سلامت (برای غذا و دارو)
  • رمز عبور کاربر و صاحب کالا EPL یا حقوق کاری و کدگذاری صاحب کالای گمرکی
  • ارائه کد رهگیری بانک مرکزی

ثبت اظهارنامه

پس از تکمیل مدارک نوبت به تنظیم و ثبت اظهارنامه های لازم در خصوص ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی از گمرک می رسد. این اظهارنامه ها شامل دو فرم است که تجار یا بازرگانان موظف به تکمیل و ثبت نام هستند. پس از تکمیل فرم ها، اکنون باید فرآیند ثبت اظهارنامه دو مرحله ای را تکمیل کنیم: اظهارنامه محصول و احراز هویت:

در این مرحله پس از ثبت اسناد توسط اظهارکننده و درج مشخصات کالای ترخیص شده به سامانه، بررسی های گمرکی آغاز می شود و در آخرین قسمت بررسی های گمرکی، شماره ثبت کالا. که به آن شماره کوتاژ نیز می گویند، توسط گمرک ثبت و ارسال می شود و سایر مدارک و اظهارنامه ها پیوست می شوند.

در واقع، شماره کوتاژ درج شده یا مهر شده بر روی کالای ترخیص شده نشان می دهد که کالا تحت کنترل خدمات گمرکی جابجا شده است و مراحل حمل و نقل آن به صورت قانونی انجام می شود. همچنین با درج این شماره بر روی کالا، صاحب کالا یا اظهارکننده نمی تواند بدون مشاوره و مجوز گمرک نسبت به اصلاح اسناد اقدام کند.

احراز هویت: در این مرحله اثبات مالکیت کالای ترخیص شده توسط گمرک ضروری است، زیرا گمرک ابتدا باید مالکیت شخصی را که اظهارنامه ها و اسناد به نام او ثبت و تنظیم شده است، اثبات کند. بدین ترتیب قبل از هر اقدامی، مالکیت کالا توسط گمرک بررسی می شود.

https://kamyartarkhis.ir/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.