تاریخ انتشار : دوشنبه 9 دی 1398 - 10:05
کد خبر : 5434

تشکیل دولت فدرال ابتکار جدید برای حل بحران یمن

تشکیل دولت فدرال ابتکار جدید برای حل بحران یمن

رئیس‌جمهور اسبق یمن جنوبی، از توافق بر سر طرحی جدید برای حل بحران این کشور خبر داد که از جمله مفاد آن ایجاد دولت فدرال و برگزاری همه‌پرسی برای قانون اساسی است.

به گزارش تیتر داغ؛ «علی ناصر محمد» رئیس‌جمهور پیشین یمن جنوبی در دهه هشتاد از یک پروژه سیاسی برای حل بحران یمن خبر داد.

بر اساس گزارش «یمن وویس»، وی گفت، این پروژه با همکاری کشورهای منطقه و تمامی طرف‌های مربوطه به جنگ یمن مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر طرف‌ها از جمله فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب از آن استقبال کرده‌اند.

علی ناصر درباره محتوای این ابتکار برای حل بحران یمن گفت: «این ابتکار شامل توقف جنگ، ایجاد دولت فدرال از دو اقلیم، تشکیل دولت وحدت ملی برای دوره انتقالی، گرفتن سلاح از تمامی گروه‌های مسلح و قرار دادن آن در وزارت دفاع وحدت ملی، برگزاری همه‌پرسی برای قانون اساسی و اجرای انتخابات ریاستی و پارلمانی است».

وی سپس اعلام کرد، این ابتکار برخی طرف‌هایی که خواستار امنیت و استقرار یمن و منطقه نیستند و تاجران جنگی را که خواستار پایان آن نیستند ، شوکه کرده است.

علی ناصر افزود: انصارالله نمی‌تواند در شمال یمن با دور کردن دیگران از مشارکت در قدرت حاکمیت کند، شورای انتقالی هم نمی‌تواند در عدن با دور کردن دیگران حاکمیت کند، همان‌طور که دولت قانونی (دولت هادی) پس از آنکه از بازگشت به صنعا و عدن به حمایت ائتلاف بازماند، نمی‌تواند به حاکمیت شمال تا جنوب یمن بازگردد.

وی سپس تصریح کرد، سه ماه دیگر جنگ یمن وارد سال ششم می‌شود پس از آنکه برخی گمان می‌کردند آن را در سی روز فیصله خواهند داد؛ برآورد آنها بر اساس طرح‌های بررسی شده و واقعی نبود.

علی ناصر تأکید کرد، یمن نیازمند دولتی قدرتمند برای حمایت از امنیت و ثبات کشور، حمایت از منافع همسایگان و نیز منافع قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

یمن از فروردین ۱۳۹۴ تحت حمله همه‌جانبه ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن دولت مشروع قرار دارد و تا کنون هزاران نفر در آن کشته و زخمی شده‌‌اند.

منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.