تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 5:46
کد خبر : 35222

تن ماهی بی کیفیت گران شد!

تن ماهی بی کیفیت گران شد!

در حالی که از تن ماهی به عنوان غذای عموم جامعه یاد می شود، افزایش بی رویه قیمت این محصول منجر به حذف کامل از سبد مصرفی خانوار و تبدیل این کالا به یک محصول لاکچری شده است.

به گزارش تیتر داغ؛ در حالی که از تن ماهی به عنوان غذای فقرا یاد می‌شود، افزایش بی رویه قیمت این محصول منجر به حذف کامل از سبد مصرفی خانوار و تبدیل این کالا به یک محصول لاکچری شده است.

قیمت هر قوطی تن ماهی ۱۸۰ گرمی بسته به نوع و برند آن در بازار مصرف از ۳۱ هزار تومان تا بالای ۴۰ هزار تومان متغییر است.

انتقام گیری بخش خصوصی از دولت ومردم

ضمن اینکه تولیدکنندگان بخش خصوصی و دولت بر سر قیمت جدید این محصول به توافق نرسیده‌اند و بخش خصوصی نیز عرضه تن ماهی را محدود کرده به همین دلیل قیمت آن در بازار رو به افزایش است. این شیوه‌ای است که مدت هااست بخش خصوصی از آن به عنوان اهرمی برای فشار به دولت استفاده می‌کند و مصرف کنندگان در این میان قربانی دعوای دولت و بخش خصوصی می‌شود.

محمد میررضوی، دبیر سندیکای کنسرو در گفتگویی عنوان کرده بود: قیمت ماهی ۵۰ درصد، روغن ۶ برابر، دستمزد کارگر ۵۷ درصد و قیمت درب و قوطی ۳۵ درصد گران شده است، لذا ما مجبوریم قیمت تن ماهی ۱۸۰ گرمی را به ۴۵ هزار تومان برسانیم.

موضوعی که مورد موافقت دولت قرار نگرفت و اکنون تولیدکنندگان می‌گویند به قیمت ۴۰ هزار تومان نیز راضی هستند.

اخیراً، مسعود بختیاری، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای کنسرو ایران در نشست خبری اعلام کرده است: قیمتی که برای کنسرو ماهی روی سایت سازمان حمایت منتشر شده ۳۵ هزار تومان است اما آنالیز قیمت‌های ما نشان می‌دهد که قیمت باید بسیار بالاتر از این باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای کنسرو ایران تصریح کرد: حتی با حاشیه سود صفر درصد هر عدد کنسرو باید ۴۱,۵۰۰ تومان باشد اما تولید کنندگان حتی به ۴۰ هزار تومان هم قانع هستند.

بختیاری در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه افزایش بی رویه قیمت تن ماهی که به عنوان غذای فقرا مطرح می‌شود، منجر به حذف این کالا از سبد خانوار خواهد شد، گفت: متأسفانه این نگرانی نیز برای ما وجود دارد چرا که تن ماهی اقشار متوسط به پایین مصرف می‌کنند. با این حال کنترل قیمت‌ها وظیفه دولت است و دولتمردان باید قیمت مواد اولیه را کنترل می‌کردند که متأسفانه قادر به این کار نبودند.

وی اضافه کرد: یکی از روش‌هایی که دولت می‌تواند قیمت تن ماهی را کنترل کند حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از واردات ماهی تن بوده که این اتفاق برای ۱۱ قلم کالای اساسی دیگر افتاده و مالیات بر ارزش افزوده درباره این کالاها از ۹ به یک درصد کاهش یافته است.

تن ماهی هم گران شده، هم کیفیتش افت کرده است

نکته مهم اینجاست که در حال حاضر قیمت تن ماهی در بازار در همین حدود است اما مردم قادر به خرید آن نیستند، از طرفی مصرف کنندگان از کیفیت تن ماهی‌های موجود در بازار گلایه دارند و عنوان می‌کنند که این محصول نسبت به گذشته افت کیفیت زیادی داشته است.

در این زمینه یکی از مصرف کنندگان  گفت که تن ماهی در سالهای اخیر طعم تلخی دارد و رنگ آن نیز به سیاهی می‌زند به همین جهت و با توجه به افزایش قیمتی که این محصول داشته، ترجیح می‌دهد از خرید این محصول صرفه نظر کند.

همچنین یکی دیگر از مصرف کنندگان نیز از طعم تن ماهی‌های تولیدی گلایه کرد و گفت: نمی دانم دلیل این افت کیفیت چیست؟ با توجه به اینکه قیمت تن ماهی نیز افزایش چشمگیری داشته و برای خرید آن نیز باید هزینه زیادی پرداخت کرد.

اگر هزینه تمام شده محصولات آنقدر زیاد باشد که مردم نتوانند بخرند، پس فلسفه تولید چیست؟

در این راستا، یک کارشناس صنعت غذا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت تن ماهی گفت: متأسفانه افزایش قیمت این کالا که به غذای فقرا معروف است و اقشار متوسط به پایین جامعه آن را مصرف می‌کنند، منجر به حذف آن از سبد مصرفی خانوار شده و نگرانی‌های زیادی را درباره حذف محصولات پروئینی از سفره مردم مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید با کمک به تولیدکنندگان مانع افزایش هزینه‌های تمام شده تولید شود، افزود: اگر قرار باشد هزینه تمام شده تولید به نحوی افزایش یابد که مردم قادر به خرید کالا نباشند، فلسفه آن تولید چیست؟

پیگیری خبرنگار مهر از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بی نتیجه مانده و مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که تمایلی به گفتگو در این زمینه ندارند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.