تاریخ انتشار : شنبه 23 اردیبهشت 1402 - 8:20
کد خبر : 97941

شرایط کاری و میزان حقوق راننده لیفتراک در ایران و سایر کشورها

شرایط کاری و میزان حقوق راننده لیفتراک در ایران و سایر کشورها

شغل راننده لیفتراک یکی از مشاغل سخت و در عین حال، نسبتا پردرآمد است. علاوه بر این، شغل رانندگی لیفتراک جزو مشاغل پرتقاضا نیز محسوب می‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها، انبارها و واحدهای تولیدی به دنبال استخدام این نوع راننده هستند. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر کارجویان با این شغل و شرایط کاری آن،

شغل راننده لیفتراک یکی از مشاغل سخت و در عین حال، نسبتا پردرآمد است. علاوه بر این، شغل رانندگی لیفتراک جزو مشاغل پرتقاضا نیز محسوب می‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها، انبارها و واحدهای تولیدی به دنبال استخدام این نوع راننده هستند. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر کارجویان با این شغل و شرایط کاری آن، در مقاله پیش رو به معرفی شغل راننده لیفتراک، مهارت‌های موردنیاز آن و شرح وظایف این نوع راننده پرداخته و میزان حقوق راننده لیفتراک در داخل و خارج از ایران را بررسی خواهیم کرد.

معرفی شغل راننده لیفتراک

کارخانه‌ها، واحدهای صنعتی و کارگاه‌های تولیدی، برای جابه‌جایی کالا و بار از ماشین آلات مختلفی استفاده نموده و برای رانندگی این‌گونه ماشین‌ها، رانندگانی حرفه‌ای استخدام می‌کنند. از جمله نیروی کاری موردنیاز برای رانندگی این واحدها می‌توان به راننده پایه دو، راننده لودر، راننده تراکتور، راننده بیل مکانیکی و راننده لیفتراک اشاره کرد. در این میان، یک راننده لیفتراک (forklift driver) مسئولیت جابه‌جایی کالاها، بارها و پالت‌ها را در انبار کارخانه‌ها یا واحدهای تولیدی مختلف بر عهده دارد. فرصت‌های شغلی مختلفی برای شغل رانندگی لیفتراک وجود دارد. از جمله فرصت‌های استخدام راننده لیفتراک امروز می‌توان به آگهی استخدامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هفت، شرکت خوشگوار، کارخانه میهن و شرکت مادیران اشاره کرد.

این شغل جزو مشاغل حساس محسوب می‌شود و نیاز به گواهینامه لیفتراک دارد. رانندگان لیفتراک باید ساعات طولانی‌ای را به جابه‌جایی مواد و کالاها در مکان‌هایی همچون انبارهای ذخیره‌سازی، سایت‌های ساخت‌وساز و کارخانه‌ها بپردازند.

از جمله سختی‌های کار یک راننده لیفتراک می‌توان به مواردی مانند کارکردن در محیط‌های پرسروصدا، فعالیت در دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا و خطر استنشاق مواد شیمیایی اشاره نمود. به همین دلیل، رعایت نکات ایمنی در این شغل بسیار اهمیت داشته و می‌تواند از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

شرایط کاری راننده لیفتراک

یک راننده لیفتراک بسته به محل فعالیت خود، شرایط کاری متفاوتی خواهد داشت که این موضوع نیز بر روی میزان حقوق راننده لیفتراک تاثیر خواهد گذاشت. معمولا کلیه شرایط استخدام مانند میزان ساعات کاری، نکات ایمنی، میزان دستمزد ساعتی و میزان حقوق، مطابق با ماده ۷ قانون کار به‌صورت مکتوب در قرارداد راننده لیفتراک با کارفرما ذکر می‌شود.

مطابق با این قرارداد، راننده لیفتراک به‌عنوان کارگر به استخدام کارفرما درآمده و در ازای دریافت دستمزد و حقوق توافق‌شده، مسئولیت رانندگی لیفتراک را بر عهده خواهد گرفت.

با وجود این که شرایط کاری راننده لیفتراک بسته به محل استخدام او متفاوت است؛ می‌توان یک سری شرایط یکسان را برای این شغل در نظر گرفت که در ادامه به چند مورد از این شروط اشاره خواهیم کرد.

داشتن گواهینامه رسمی رانندگی لیفتراک

بر اساس ماده یک آیین‌نامه ایمنی لیفتراک، افرادی که تمایل دارند به‌عنوان راننده لیفتراک مشغول به کار شوند، باید درباره شیوه کار با این وسیله نقلیه و نکات ایمنی رانندگی با آن آموزش دیده و بتوانند گواهینامه ویژه لیفتراک را دریافت کنند.

از جمله مهم‌ترین شرایط لازم برای دریافت گواهینامه لیفتراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  • قبولی در امتحان آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی
  • توانایی راه‌اندازی موتور لیفتراک و راندن این خودرو در جهت‌های موردنظر از نظر بازرسی فنی لیفتراک
  • توانایی دور زدن و ترمزکردن با ماشین لیفتراک
  • مهارت کارکردن با دستگاه‌های قرار داده شده در لیفتراک
  • رعایت‌کردن سرعت مجاز در هنگام رانندگی با لیفتراک
  • انجام‌دادن معاینه‌های جسمی مورد تأیید پزشکی ناجا
  • رعایت نکات ایمنی در هنگام راندن لیفتراک

متعهد و منظم بودن

یکی دیگر از شرایط کاری این رانندگان که بر روی میزان حقوق راننده لیفتراک نیز تاثیرگذار خواهد بود، متعهد و منظم بودن راننده است.

داشتن حداقل ۱۸ سال سن

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از شروط لازم برای دریافت گواهینامه ویژه ماشین لیفتراک، داشتن حداقل ۱۸ سال سن است. به همین دلیل برای فعالیت به‌عنوان یک راننده لیفتراک نیز حداقل باید ۱۸ سال سن داشت.

داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی

یکی دیگر از شرایط لازم برای استخدام راننده لیفتراک، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی است.

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام راننده لیفتراک

یک راننده لیفتراک برای انجام صحیح وظایف خود باید مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم مختلفی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای استخدام راننده لیفتراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت‌های فنی

باتوجه به این که ماشین‌های لیفتراک انواع مختلفی داشته و هر یک به روش خاصی کار می‌کنند، یک راننده لیفتراک باید دانش فنی خوبی درباره این نوع ماشین داشته باشد و بتواند با انواع لیفتراک‌ها کار کند.

علاوه بر این، رانندگان لیفتراک باید کمی با دانش ریاضی آشنا باشند تا بتوانند از این طریق، بار تقریبی بارهایی که قرار است جابه‌جا شوند را حدس زده و تشخیص دهند آیا امکان حمل آن‌ها با لیفتراک وجود دارد یا خیر.

بدیهی است که ارتقای مهارت‌های فنی در این حوزه، افزایش حقوق راننده لیفتراک را به همراه خواهد داشت.

مهارت‌های ارتباطی

یک راننده لیفتراک باید توانایی برقراری ارتباط موثر با همکاران خود را داشته باشد و بتواند منظور خود را به‌آسانی به آن‌ها انتقال دهد. همچنین، رانندگان لیفتراک برای گزارش‌نویسی یا ارسال ایمیل باید دارای مهارت‌های ارتباطی نوشتاری نیز باشند

توجه به نکات ایمنی

از آنجایی که احتمال رویارویی رانندگان با خطرات مختلف در هنگام راندن لیفتراک وجود دارد، این افراد باید همواره به اطراف خود توجه داشته و همه اصول ایمنی را رعایت کنند.

دیگر مهارت‌های موردنیاز یک راننده لیفتراک عبارت‌اند از:

  • توجه به جزئیات
  • مهارت انجام کار به‌صورت گروهی
  • نظم
  • مسئولیت‌پذیری

شرح وظایف راننده لیفتراک

از جمله مهم‌ترین وظایف یک راننده لیفتراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارگیری و جابه‌جایی کالاها و مواد از مکان‌های گوناگون
  • جابه‌جایی مواد و کالاهای بسته‌بندی‌شده با پالت در اطراف سایت صنعتی یا مکان ذخیره‌سازی
  • بررسی و ارزیابی ایمن بودن بارها
  • ارزیابی تجهیزات و اطمینان‌یافتن از ایمن بودن آن‌ها
  • پیروی از مقررات و دستورالعمل‌های کتبی
  • چک‌کردن و بررسی بارهای خسارت‌دیده و ارائه گزارش این موارد به مسئولین مربوطه
  • نگهداری و بایگانی سوابق بارهای جابه‌جا شده
  • رعایت نکات و اصول ایمنی و بهداشتی

میزان حقوق یک راننده لیفتراک در ایران و سایر کشورها

میزان حقوق راننده لیفتراک متغیر بوده و نمی‌توان مبلغ ثابتی برای آن در نظر گرفت. از جمله عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق و دستمزد یک راننده لیفتراک می‌توان به مواردی همچون میزان سابقه کاری، سطح مهارت، محل فعالیت، نوع شهر و میزان ساعات کاری اشاره کرد. به‌عنوان مثال، میزان حقوق راننده لیفتراک در عسلویه که شهری صنعتی است، بیشتر از میزان حقوق فردی با موقعیت شغلی مشابه در شهرستانی کوچک خواهد بود.

اما در مجموع باتوجه به آمار موجود می‌توان گفت که میانگین حقوق و درآمد ماهیانه یک راننده لیفتراک در سال ۱۴۰۲ حدودا ۱۵ میلیون تومان است که این میزان بر اساس عوامل گفته شده همچون میزان تجربه کاری و سطح مهارت می‌تواند تا دو برابر هم افزایش پیدا کند.

از آنجایی که میزان درآمد رانندگان لیفتراک در برخی از کشورهای دیگر بسیار بالاتر از ایران است، رانندگان بسیاری به فکر مهاجرت به خارج از کشور هستند که از جمله کشورهای مقصد پرطرفدار می‌توان به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، آلمان، استرالیا و کانادا اشاره کرد. در ادامه میزان حقوق یک راننده لیفتراک در چند کشور مهاجرپذیر را بررسی خواهیم نمود.

میزان حقوق راننده لیفتراک در ترکیه

میزان حقوق یک راننده لیفتراک در ترکیه در سال ۲۰۲۲ مبلغی بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیر در ماه بوده که معادل ماهیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در ایران است. همان گونه که مشاهده می‌کنید، تفاوت چندانی بین درآمد یک راننده لیفتراک در ترکیه با ایران وجود ندارد.

میزان حقوق یک راننده لیفتراک در کانادا

کشور کانادا به‌عنوان یکی از کشورهایی که بالاترین حقوق را به رانندگان لیفتراک پرداخت می‌کند، شناخته می‌شود. به‌گونه‌ای که میانگین حقوق یک راننده لیفتراک در کانادا، مبلغی بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار در ماه است که معادل ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در ایران خواهد بود.

میزان حقوق یک راننده لیفتراک در آلمان

میانگین حقوق یک راننده لیفتراک در آلمان، ۳۴۵۰۰ یورو در سال است که باتوجه به عواملی همچون میزان سابقه کاری، سطح مهارت و سطح تحصیلات می‌تواند بین مبلغ ۲۵۸۴۰ تا ۴۷۶۰۰ یورو متغیر باشد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل راننده لیفتراک، شرایط کاری و مهارت‌های موردنیاز این شغل و شرح وظایف یک راننده لیفتراک پرداخته و میزان حقوق راننده لیفتراک در ایران و سایر کشورها را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد، شغل رانندگی لیفتراک جزو مشاغل پرتقاضا بوده و بسیاری از کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی به دنبال استخدام راننده لیفتراک هستند. به همین دلیل، کارجویان علاقه‌مند به این حرفه می‌توانند با کمی جستجو در سایت‌های کاریابی به موقعیت شغلی دلخواه خود در حوزه رانندگی لیفتراک دست پیدا کرده و درآمد ماهیانه مناسبی داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.