تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1401 - 6:24
کد خبر : 95467

مشاوره ازدواج چیست؟ و چه تاثیری دارد؟

مشاوره ازدواج چیست؟ و چه تاثیری دارد؟

مشاوره ازدواج نوعی مشاوره مشترک است که در آن زن و شوهر معمولاً به دلیل مسائل مربوط به رابطه شان به دنبال کمک هستند. این روش با سایر انواع درمان ها متفاوت است زیرا در هر جلسه دو فرد متأهل شرکت می کنند. مشاوره ازدواج توسط بسیاری از درمانگران به عنوان سخت ترین مشاوره روانشناسی

مشاوره ازدواج نوعی مشاوره مشترک است که در آن زن و شوهر معمولاً به دلیل مسائل مربوط به رابطه شان به دنبال کمک هستند. این روش با سایر انواع درمان ها متفاوت است زیرا در هر جلسه دو فرد متأهل شرکت می کنند.
مشاوره ازدواج توسط بسیاری از درمانگران به عنوان سخت ترین مشاوره روانشناسی در نظر گرفته می شود، به ویژه در مورد زوج هایی که عصبانی هستند، صدمه می زنند و با درمان به عنوان وسیله ای برای اثبات اشتباه همسرشان رفتار می کنند. آن ها این فرآیند را به عنوان یک دادگاه و روانشناس را قاضی می دانند.

در اصل، مشاوره ازدواج برای کمک به زوجین برای درک و حل تعارضات برای بهبود روابطشان است. مشاوره روانشناسی در نظر گرفته شده در این خصوص، به زوج ها ابزاری می دهد تا با شفقت بیشتر و ترس کمتر ارتباط برقرار کنند و در عین حال یاد بگیرند که چگونه مشکل را حل کنند و به شیوه ای سالم با هم کنار بیایند.

هدف از مشاوره ازدواج
هدف مشاوره ازدواج این است که به زوج ها ابزار لازم برای درک یکدیگر و حل تعارضات را بدهد. مشاوره روانشناسی تلفنی و یا حضوری در هر مرحله رابطه مفید است، درحالی که زوج ها اغلب در هنگام آشفتگی به مرکز مشاوره مراجعه می کنند. مشاوران ازدواج می توانند به زوج ها در موارد زیر کمک کنند:
•    حل وفصل اختلافات مالی
•    آموزش نحوه برقراری ارتباط در یک رابطه
•    بهبود حل تعارض
•    شناسایی و رسیدگی به مسائلی که بر روابط تأثیر می گذارد
•    کار روی مسائل اعتماد در یک رابطه
•    بازپس گیری جرقه یا ایجاد صمیمیت
•    غلبه بر خیانت در یک رابطه
•    رفع اختلاف نظر در مورد سبک های فرزند پروری
•    صرفه جویی در ازدواج برای جلوگیری از طلاق
•    یافتن راهی سالم برای پایان دادن به یک رابطه

مشاوره ازدواج چیست؟ و چه تاثیری دارد؟

آیا مشاوره ازدواج مؤثر است؟
تحقیقات مشاوره زناشویی امیدوارکننده است. مطالعات انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکا (AAMFT) اشاره می کند که:
•    بیش از ۹۸ درصد از زوج هایی که به بهترین مرکز مشاوره مراجعه می کنند، گزارش می دهند که جلسات درمانی یا “عالی” یا “خوب” هستند.
•    از زوج هایی که مشاوره ازدواج را امتحان می کنند، ۹۰ درصد می گویند که سلامت عاطفی بهبودیافته است.
•    دوسوم می گویند که پس از مراجعه به روانشناس، بهبودهایی را در سلامت جسمانی خود مشاهده کرده اند.

بسیاری از زوج ها مشاوره را مؤثر می دانند. مشاوره روانشناسی می تواند مؤثر باشد چه ۲ ماه یا ۲۰ سال باهم باشید. مطالعات نشان می دهد که مسائل ارتباطی، مانند مدیریت ضعیف تعارض یا فقدان ارتباطات مثبت، اغلب منجر به مشکلات روابط می شود. مشاوره می تواند به حل این مسائل قبل از بروز اختلافات مهم کمک کند.

مشاوره ازدواج چیست؟ و چه تاثیری دارد؟

چه کسانی به مشاوره ازدواج نیاز دارند؟
زوج هایی که با مسائل زناشویی مواجه هستند و به دنبال برخورد مؤثر با آن ها هستند، می توانند برای کمک به مرکز مشاوره مراجعه کنند. این کار زمانی انجام می شود که زن و شوهر احساس کنند که ازدواجشان در آستانه شکست است و می توانند با انتخاب و راهنمایی های بهترین روانشناس در این مقطع حساس زندگی خود این کار را انجام دهند. دیدگاه عینی یک مشاور آموزش دیده اغلب در چنین مواردی بسیار مفید است.

اگر شریک من حاضر به مشاوره ازدواج نباشد چه؟
زمانی که تنها یکی از طرفین مایل به درمان باشد، ممکن است اصلاح روابط دشوارتر باشد. اما همچنان می توانید با یادگیری بیشتر در مورد واکنش ها و رفتار خود در رابطه، از آن بهره مند شوید.
اگر در مورد نحوه برخورد با موضوع با همسرتان عصبی هستید، گفتگو را به گونه ای تنظیم کنید که کسی را در حالت تدافعی قرار ندهد. در عوض، تمایل خود را برای یادگیری در مورد ابزارهایی که می تواند برای سلامت ازدواج شما مفید باشد به اشتراک بگذارید.

در مشاوره ازدواج چه اتفاقی می افتد؟
اگر برای اولین بار است که مشاوره ازدواج را امتحان می کنید، دانستن اینکه چه انتظاری دارید می تواند مفید باشد. برای یک روانشناس غیرعادی نیست که یک ارزیابی اولیه زوجین انجام دهد، یا با هر یک از طرفین به طور جداگانه ملاقات کند تا مواردی مانند امور جاری یا مسائل روان شناختی فردی را رد کند. یک روانشناس همچنین ممکن است جلسات جداگانه ای را برای کمک به هر یک از طرفین در مورد نگرانی های خاص خود باهدف حل این نگرانی ها در رابطه زوجین پیشنهاد کند.
اگر روانشناس شما مشاوره زوجین را مفید بداند، جلسات احتمالاً بر اساس برنامه هفتگی یا دوهفته ای حدود یک ساعت در هر بار برگزار می شوند، اگرچه طول آن می تواند برای هر زوج متفاوت باشد. مدت زمان مشاوره ازدواج شما به مسائلی که با آن روبرو هستید بستگی دارد. برخی از زوج ها ممکن است در کمتر از چهار جلسه نتایج مثبت داشته باشند، درحالی که برخی دیگر ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند.

مهارت هایی که زوج ها ممکن است در طول یک جلسه یاد بگیرند، شامل موارد زیر است:
•    یادگیری روش های مؤثرتر برای برقراری ارتباط با یکدیگر
•    یادگیری که چگونه با یکدیگر راست گو باشند
•    چگونگی کنترل خشم و واکنش های خود
•    کشف چرایی انتخاب آن ها برای ازدواج و هدف مشترک آن ها در ازدواج
•    احیای روابط عاشقانه
•    یادگیری این که چگونه از یکدیگر سپاسگزار باشند

چه کسانی می توانند از مشاوره روانشناسی ازدواج بهره مند شوند؟
اکثر ازدواج ها کامل نیستند. هر فردی ایده ها، ارزش ها، نظرات و تاریخچه شخصی خود را در یک رابطه می آورد و همیشه با شریک زندگی خود مطابقت ندارد. این تفاوت ها لزوماً به این معنی نیست که رابطه شما مستلزم درگیری است. برعکس، تفاوت ها می توانند مکمل هم باشند. این تفاوت ها همچنین می تواند به مردم در درک، احترام و پذیرش دیدگاه ها و فرهنگ های مخالف کمک کند.
اما روابط را می توان آزمایش کرد. تفاوت ها یا عادت هایی که زمانی برایتان جذاب بود، ممکن است پس از مدتی که باهم هستید، اعصابتان را به هم بزند. گاهی اوقات مسائل خاص، مانند رابطه خارج از ازدواج یا از دست دادن جذابیت جنسی، باعث ایجاد مشکلاتی در یک رابطه می شود.
بدون توجه به علت، پریشانی در یک رابطه می تواند استرس، تنش، غم، نگرانی، ترس و مشکلات دیگر ایجاد کند. ممکن است امیدوار باشید که مشکلات رابطه شما خودبه خود برطرف شوند. اما یک رابطه بد ممکن است بدتر شود و درنهایت منجر به مشکلات جسمی یا روانی مانند افسردگی شود. یک رابطه بد همچنین می تواند مشکلاتی را در محل کار ایجاد کند و سایر اعضای خانواده یا حتی دوستی ها را تحت تأثیر قرار دهد زیرا افراد احساس می کنند مجبور به جانب داری هستند.

آیا مشاوره روانشناسی ازدواج باعث تقویت پیوندها می شود؟
مشاوره ازدواج معمولاً زوج ها یا شرکا را برای جلسات درمانی مشترک گرد هم می آورد. مشاور یا روانشناس به زوج ها کمک می کند تا منابع تعارض های خود را مشخص و درک کنند و سعی کنند آن ها را حل کنند. شما و شریک زندگی تان هر دو بخش خوب و بد رابطه خود را تجزیه وتحلیل خواهید کرد.
مشاوره روانشناسی ازدواج می تواند به شما کمک کند تا مهارت هایی را برای تقویت رابطه خود بیاموزید. این مهارت ها ممکن است شامل برقراری ارتباط آشکار، حل مسئله با هم و بحث منطقی درباره تفاوت ها باشد. در برخی موارد، مانند بیماری روانی یا سوءمصرف مواد، مشاور ازدواج شما ممکن است با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی شما همکاری کند تا طیف کاملی از درمان را ارائه دهد.
صحبت کردن در مورد مشکلات خود با یک مشاور ازدواج ممکن است آسان نباشد. جلسات ممکن است در سکوت بگذرد، یا ممکن است دعوای خود را با خود به مرکز مشاوره بیاورید، در طول جلسات دادوبیداد کنید. روانشناس شما می تواند به عنوان میانجی یا داور عمل کند و به شما کمک کند تا با احساسات و آشفتگی کنار بیایید. مشاور ازدواج شما نباید در این اختلافات جانب داری کند.
ممکن است بعد از چند جلسه متوجه شوید که رابطه تان رو به بهبود است. از سوی دیگر، ممکن است درنهایت متوجه شوید که اختلافات شما واقعاً آشتی ناپذیر است و بهتر است رابطه خود را پایان دهید.

سخن پایانی
برای جستجوی درمان نیازی به داشتن یک رابطه مشکل دار ندارید. مشاوره روانشناسی ازدواج می تواند به زوج هایی که به سادگی می خواهند پیوندهای خود را تقویت کنند و درک بهتری از یکدیگر به دست آورند، کمک کند. در صورتی که مایل هستید به لیست بهترین مراکز مشاوره دسترسی پیدا کنید می توانید به سایت ایران جابینو مراجعه نمایید. ایران جابینو بانک اطلاعات مشاغل می باشد و لیست بهترین مراکز مشاوره ، لیست خدمات و سایر اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.