تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 12:36
کد خبر : 17705

کدام ساختمان‌های مهم پایتخت روی گسل قرار دارند؟

کدام ساختمان‌های مهم پایتخت روی گسل قرار دارند؟

کلانشهر تهران بر روی گسل‌های مختلفی قرار گرفته است و خطر زلزله هر لحظه ساختمان‌های شهر را تهدید می‌کند.

به گزارش تیتر داغ؛ شهر تهران در جنوب رشته کوه البرز قرار دارد و گفته می‌شود که این شهر، شهری زلزله خیز است.

گسل‌های مختلفی در شرق، شمال و جنوب تهران و مناطقی مثل شهرری وجود دارد و در مسیر این گسل‌ها نیز ساختمان‌های قد و نیم قد بنا شده‌اند که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده‌اند و هر روز از حضور جمعیت پر و خالی می‌شوند که برخی از این ساختمان‌ها هم در حال ساخت و برخی دیگر نیز قدیمی هستند و خطر زلزله آن‌ها را تهدید می‌کند.

دو ماه پیش بود که در شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام شد ۱۲ هزار پلاک در مسیر گسل‌ها قرار دارند.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ پارسل (بخش) روی پهنه‌های گسلی احداث شده‌اند که از جمله شامل ۱۵ بیمارستان، ۳۶ مدرسه، ۶ وزارتخانه، ۹ دانشگاه و مرکز آموزش عالی، ۶۶ برج، ۳۰ ایستگاه آتش نشانی، یک انبار نفت و ۲ پمپ بنزین است.

با وجود گسل‌های متعدد در شهر تهران، لازم است که نسبت به ایمنی ساختمان‌های موجود در سطح شهر اقداماتی صورت گیرد که به گفته اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این راستا به دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری دستورالعمل‌هایی جهت اجرا و رعایت امور مسائل در این حوزه ابلاغ شد.

همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ساخت و ساز درست و اصولی را ملاک کار دانست و گفت: ساخت و سازی که بر اساس آئین نامه ۲۸۰۰ و ویرایش چهار یا پنج مرحله‌ای که اتفاق افتاده، اصل و اساس است و امیدوار هستیم هم مردم و هم دستگاه‌های اجرایی رعایت کنند و شهرداری‌ها دقت لازم را در زمینه صدور پروانه‌ها داشته باشند.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره آنچه که برای ادامه مسیر ایمن سازی شهر مورد نیاز است و باید مورد مطالبه قرار گیرد، گفت: قانون یکپارچه برای ایمنی شهری نداریم و دولت و مجلس شورای اسلامی باید تدوین و تصویب این قانون را در اولویت قرار دهند.

همچنین سالاری گفت: کاری که در کمیسیون شهرسازی انجام دادیم این است که از دوره گذشته نقشه‌های گسلی را تدقیق کردیم. با طرح‌های تفصیلی و جامع و در همین راستا بخشنامه‌هایی نیز صادر شد که بر روی گسل‌ها، ساختمان‌های بلندمرتبه و بارگزاری‌های پرحجم انجام نشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.