تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398 - 12:25
کد خبر : 6074

آمریکا تلاش دارد مفاهیم تروریسم و ضدتروریسم را جابجا کند

آمریکا تلاش دارد مفاهیم تروریسم و ضدتروریسم را جابجا کند

کارشناس مسائل تحریم با تاکید بر ضرورت رد CFT توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای واکنش به ترور سپهبد شهید سلیمانی گفت: هدف FATF و کنوانسیون CFT، ترور قاسم سلیمانی‌ها نه در عرصه نظامی، بلکه در عرصه‌های اقتصادی و حقوقی است. حتی آمریکایی‌ها صراحتا این مسأله را اعلام کرده‌اند.

به گزارش تیتر داغ؛ حسین حاجیلو کارشناس مسائل تحریم و دیپلماسیدرباره ویژگی‌های انتقام سختی که ایران باید بابت ترور سپهبد شهید سلیمانی از آمریکا بگیرد، گفت: در سال های اخیر به دلیل گسترش تروریسم تکفیری در منطقه، حضور جمهوری اسلامی در منطقه افزایش چشم گیری داشت. این حضور به دلیل درخواست کشورهای منطقه انجام پذیرفت.

حاجیلو افزود: با وجود اینکه ایران با تروریسم بطور واقعی در حال مبارزه بوده و هست، اما آمریکا تلاش دارد مفاهیم تروریسم و ضدتروریسم را جابجا کند. یعنی دقیقا نیرویی که بیشترین تلاش ها را برای مبارزه با تروریسم داشته است را در لیست تروریستی خود قرار داده و با کسانی که مبارزه واقعی با تروریسم داشته اند، مقابله کرده است. این مقابله هم در عرصه‌­های میدانی و نظامی بوده و هم در عرصه های مالی و اقتصادی. این مقابله با ترور حاج قاسم سلیمانی وارد مرحله جدیدی شده است.

*انتقام سخت از آمریکا نباید صرفا نظامی باشد

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر اینکه بخشی از انتقام سخت، قطعا نظامی خواهد بود و هزینه سنگینی را به آمریکا تحمیل خواهد کرد و انشالله منجر به خروج آمریکا از منطقه خواهد شد، اظهار داشت: اما انتقام نباید صرفا در حوزه نظامی باشد زیرا آمریکا نفوذ خود را در حوزه های مختلف غیرنظامی گسترش داده است، بنابراین در حوزه های دیگر نیز باید از آمریکا انتقام بگیریم. یکی از انتقام­ها باید در حوزه نفوذ مالی و اقتصادی آمریکا باشد. آمریکا سال­هاست که آمریکا تلاش می­کند با سلیمانی و سلیمانی­‌ها مقابله کند، این مقابله هم در زمین واقعی و نظامی است و هم در زمین مالی و اقتصادی.

* مجمع تشخیص مصلحت نظام باید با رد قاطعانه CFT انتقام حاج قاسم را بگیرد

وی اضافه کرد: آمریکا تلاش می کند از طریق FATF به قلمرو مالی ایران نفوذ کند و به اقتصاد کشور ضربه بزند. یکی از بخش های اصلی FATF که آمریکا به شدت به دنبال اجرایی شدن آن در ایران است، کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) است. این کنوانسیون و بطور کلی روندهای بین­‌المللی مربوط به تروریسم، با تعاریف آمریکایی شکل گرفته و اجرا می­‌شوند. به نظرم همه ما ایرانی‌­ها وظیفه داریم در حوزه فعالیت خود انتقام سردار سلیمانی را از آمریکایی­‌ها بگیریم و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باید با رد قاطعانه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT، انتقام حاج قاسم سلیمانی را از آمریکا بگیرد و رد CFT در مجمع حداقل کاری است که برای گرفتن انتقام خون حاج قاسم باید انجام شود.

حاجیلو در پاسخ به این سوال که ارتباط FATF با سردار سلیمانی دقیقا چیست، گفت: ابتدا باید توضیحاتی درباره کنوانسیون مربوط به FATF، یعنی CFT عرض کنم. آنچه در متن کنوانسیون CFT درباره تروریسم آمده اولا تعریف بسیار گسترده از تروریسم و ثانیا الزام کشورها به عدم استثنای گروه های مبارز علیه اشغالگری، استعمار و نژادپرستی از تروریسم است. این کنوانسیون هیچ لیست بین المللی را به عنوان لیست مرجع معرفی نکرده و بنابراین لیست ملی کشورها در تعاملات و اختلافات مبنای عمل خواهد بود.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود: اگر ایران عضو این کنوانسیون شود، به کشورهای دیگر متعهد می‌شود که در راستای هدف کنوانسیون با آنها همکاری کند. این همکاری به معنای پاسخ دادن به درخواست‌های کشورهای دیگر برای همکاری‌های قضایی و غیرقضایی است. از جمله اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی افراد و نهادهایی که کشورهای دیگر آنها را حامی تروریسم یا سازمان تروریستی می‌دانند و برخورد با این نهادها.

*هدف FATF ترور قاسم سلیمانی‌ها در عرصه­‌های اقتصادی و حقوقی است

وی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا و برخی کشورهای دیگر مثل مرتجعین منطقه در شناسایی «سپاه قدس» به عنوان نهادهای حامی تروریسم و یا سازمان تروریستی اشتراک‌نظر دارند،‌ اظهار داشت: بنابراین این امکان وجود دارد که با پیوستن به این معاهده، درخواست‌های همکاری از جمله اشتراک‌گذاری اطلاعات این کشورها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم و از طریق کشور ثالث مطرح شود و کشور را با دوراهی و چالش مواجه کند. اگر به درخواست‌ها پاسخ داده شود که ضد منافع و امنیت ملی عمل شده است، اگر پاسخ داده نشود، بهانه دشمن برای اعمال فشار، بیشتر خواهد شد. بنابراین می‌­توان گفت که هدف FATF و کنوانسیون CFT، ترور قاسم سلیمانی‌­ها نه در عرصه نظامی، بلکه در عرصه­‌های اقتصادی و حقوقی است. حتی آمریکایی­‌ها صراحتا این مسئله را اعلام کرده اند و گفته اند که برای محدود کردن سپاه، ایران باید استانداردهای FATF را اجرایی کند.

* FATF از کشورهای جهان خواسته بود با حاج قاسم سلیمانی مقابله کنند

حاجیلو اضافه کرد: از سوی دیگر FATF در توصیه هفتم خود از کشورها می­خواهد که با قاسم سلیمانی مقابله کنند. بطور دقیق‌­تر، این نهاد در توصیه هفتم خود از کشورها می­خواهد که قطعنامه‌­های شورای امنیت سازمان ملل در زمینه گسترش سلاح­‌های اتمی را اجرایی کنند. یکی از مهمترین این قطعنامه ها، قطعنامه ۲۲۳۱ یا همان قطعنامه مربوط به تایید برجام است. در این قطعنامه سردار سلیمانی تحریم شده است بنابراین کشورها برای اجرای استاندارد هفتم FATF، باید حاج قاسم سلیمانی را تحریم و رفت و آمد او را محدود می­کردند.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌­ها چه توجیه حقوقی برای ترور حاج قاسم سلیمانی داشتند، گفت: استدلالی که وزارت دفاع آمریکا برای ترور حاج قاسم سلیمانی می‌­آورد، در واقع شناسایی سپاه قدس به عنوان سازمان تروریستی از سوی وزارت خارجه آمریکا است. وزارت خارجه آمریکا یک لیست سازمان های تروریستی خارجی (FTO) دارد که در ابتدای امسال سپاه پاسداران را وارد این لیست کرد. آمریکا مبتنی بر این زیر ساخت حقوقی، دست به ترور حاج قاسم زدند. این اقدام نشان می‌­دهد که آمریکایی‌­ها پیش از هر اقدامی، زیرساخت حقوقی آن را ایجاد می­‌کنند. اصرار آن­ها برای پیوستن ایران به CFT هم برای ایجاد این زیرساخت حقوقی در داخل کشور ما است تا راحت تر بتوانند از ما مطالبه کنند.

منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.