تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398 - 6:14
کد خبر : 4753

شب یلدا کجا برویم؟

شب یلدا کجا برویم؟

در آستانه شب یلدا بسیاری از مکان‌های فرهنگی اقدام به برپایی مراسمی کرده‌اند که در آن خانواده‌ها علاوه بر بهره‌مندی از برنامه‌های هنری می‌توانند مایحتاج شب چله خود را هم تهیه کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ آیین شب یلدا با قدمتی چند هزار ساله بهانه‌ای است تا خانواده‌ها طولانی‌ترین شب سال را در کنار یکدیگر سپری کنند و به استقبال زمستان بروند.

در این شب معمولاً خانواده‌ها در خانه بزرگ فامیل جمع می‌شوند و با خوردن تنقلات، قصه‌گویی بزرگان و شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی این شب طولانی را جشن می‌گیرند.

به همین بهانه و در آستانه شب یلدا بسیاری از مکان‌های فرهنگی اقدام به برپایی مراسمی کرده‌اند که در آن خانواده‌ها علاوه بر بهره‌مندی از برنامه‌های هنری می‌توانند مایحتاج شب چله خود را هم تهیه کنند.

«جشن مردمی یلدای ایرانی» در کاخ سعد آباد

یکی از این مراسم «جشن مردمی یلدای ایرانی» است که از امروز ۲۷ آذرماه تا شنبه ۳۰ آذرماه در مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

اجرای موسیقی سنتی و فولکلور، مراسم‌های آیینی اقوام، برگزاری مسابقات فرهنگی، هم‌نوازی دف، آیین شب یلدا و مراسم انارگردانی از جمله برنامه‌هایی است که در  این روزها برپا می‌شود، ساعت اجرای این برنامه‌ها از ۱۴ تا ۱۷ اعلام شده است.

همزمان با این جشن، نمایشگاهی نیز برای عرضه سوغات و صنایع دستی در محوطه سعدآباد برپا می‌شود که ساعت فعالیت آن‌ از ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر است.

حضور عموم برای شرکت در جشن یلدا «آزاد» و «رایگان» است، هرچند برای بازدید از کاخ‌ها و موزه‌های داخل مجموعه سعدآباد باید بلیت تهیه کرد.

جشن «صد دانه یاقوت» برای مادران و کودکان

کتابخانه فجر هم به مناسبت فرارسیدن شب یلدا جشن «صددانه یاقوت» را برای کودکان و مادران برگزار می کند.

 این برنامه با هدف آشنایی بیشتر کودکان با آیین‎های ایرانی و احیای آداب و رسوم و سنت‎های اصیل کشورمان برگزار می شود.
در این ویژه برنامه، کودکان به همراه والدین خود ضمن آشنایی با مراسم شب یلدا به بازی و شعر و قصه گویی می‌پردازند.

گرفتن عکس یادگاری، اهدای هدایا و پذیرایی با خوردنی های یلدایی از دیگر بخش های این مراسم است.

این برنامه با مشارکت مهد قرآن کوثر روز پنج شنبه ۲۸ آذر ساعت ۱۲ تا ۱۴ در کتابخانه فجر به نشانی یافت آباد-ابراهیم آباد- خیابان سید جمال الدین اسدآبادی-پارک مینا- میزبان کودکان و مادران است.

تماشای رایگان کارناوالی از عروسک‌ها 

همچنین در آستانه شب یلدا بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

این جشنواره با قصه‌گویی گیتی خامنه و اجرای شرکت کنندگان در بخش ملی و داوری چهره‌هایی چون ایرج طهماسب، رویا نونهالی، آزیتا حاجیان و بهرام شاه محمدلو در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای برنامه می‌پردازد.

مرکز تئاتر کانون نیز کارناوال عروسک‌های قصه و اجرای نمایش خیابانی «پدربزرگ و ترب» را با عروسک‌های غول پیکر به عنوان یکی از برنامه‌های سرگرم کننده تدارک دیده که تا ۳۰ آذر از ساعت ۱۰:۳۰ از خیابان حجاب به سمت پارک لاله حرکت خواهد کرد و علاقه مندان می توانند به صورت رایگان از برنامه‌های جشنواره استفاده کنند.

بازارچه یلدا در مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو 

این بازارچه که از ۲۵ آذرماه کار خود را آغاز کرده تا ۷ آذرماه با عرضه و فروش محصولات خانگی زنان کارآفرین و سرپرست خانوار به کار خود ادامه می‌دهد.

این بازارچه با حضور ۳۰ غرفه در زمینه هنرها و کاردستی، منسوجات و پوشاک و پوشش، مواد غذایی و ..(شامل انواع دسرها و شیرینی های ایرانی ویژه شب یلدا، محصولات تزیینی شب یلدا، شامل شال و روسری و مانتو با طرح اشعار) و نیز برگزاری حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی واز ساعت ۹ صبح الی ۱۹ برگزار می‌شود.

در کنار غرفه‌های بازارچه شب یلدا کارگاه‌های آموزشی هنری و فرهنگی شامل طراحی روی شال و روسری، طراحی روی لباس، تریکو بافی کارگاههای آموزشی و قصه خوانی مادر و کودک نیز برگزار می‌شود.

همچنین همزمان با فرارسیدن شب یلدا، روز شنبه ۳۰ آذر ماه در مجموعه شهربانو جشنی با بخش‌های مختلف همچون اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی، سخنرانی در خصوص تحکیم بنیان خانواده، برگزاری مسابقه و … برگزار می‌شود که شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.

جشن «ناردونه یلدونه»

فرهنگ‎سرای گلستان هم با اجرای موسیقی سنتی، نمایش خلاق برای کودکان، اجرای مسابقه، حافظ خوانی برخی از برنامه های جشن یلدا به استقبال زمستان می‌رود.

جشن «ناردونه، یلدونه » ۳۰ آذر ساعت ۱۵ در فرهنگسرای گلستان برگزار می‎شود و علاقه‎مندان برای حضور در این برنامه می توانند به نشانی نارمک، میدان هلال احمر،خیابان گلستان، بوستان فدک فرهنگ سرای گلستان مراجعه کنند.

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.