تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 دی 1398 - 11:57
کد خبر : 6161

مخالفت مجمع با پیوستن ایران به CFT

مخالفت مجمع با پیوستن ایران به CFT

یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت تروریست آمریکا و اتحادیه اروپا، نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در لیست تروریستی خود قرار داده اند، گفت: نپیوستن ایران به کنوانسیون CFT باعث به خطر انداختن منافع راهبردی آمریکا خواهد شد و اکنون زمان رد قطعی این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش تیتر داغ؛ معین نصرتی کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اشاره به اینکه این روزها مردم شریف ایران، محور مقاومت و همه­ی آزادی­خواهان جهان در فقدان جانسوز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان مجاهدش هستند، که به دست شقی ترین افراد یعنی دولت تروریست آمریکا به شهادت رسید، گفت: تنها انتقام سخت است که می­تواند التیامی بر این زخم باشد، اما این انتقام سخت تنها دراقدام نظامی نباید خلاصه شود بلکه در حوزه‌هایی که منافع راهبردی آمریکا را به خطر می اندازد باید انتقام سخت صورت گیرد.

وی افزود: یکی از عرصه های مهمی که تامین کننده منافع آمریکا است، معاهدات بین المللی و به طور خاص معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT است.

نصرتی درباره کنوانسیون CFT اظهار داشت: کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به منظور استاندارد سازی تعریف تروریسم و نحوه مبارزه با آن، خصوصا تامین مالی آن و همکاری بین المللی در این موضوع، از سال ۱۹۹۹ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. بر اساس این معاهده کشورهای عضو متعهد به همکاری با یکدیگر در امر مبارزه با تامین مالی تروریسم می­شوند. تشخیص تروریستی بودن یک فرد یا گروه بر‌عهده اعضای متعهد است. یعنی کشورها بر اساس لیست‌های ملی خود عمل می­کنند. تروریسم در این معاهده بر اساس جریان غالب در نظام بین‌الملل که «آمریکایی» است، تعریف می­‌شود. به وضوح این تعریف با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تعارض است. ماده ۶ کنوانسیون CFT هرگونه استثنا را بر تعریف تروریسم رد می‌­کند، یعنی تعریف تروریسم در این معاهده به هیچ عنوان قابل حق تحفظ گذاشتن نیست.

وی با تاکید بر اینکه در مصداق یابی گروه های تروریستی، اختلافات اساسی و حل نشدنی بین ایران و کشورهای عضو این معاهده وجود دارد، اضافه کرد: به عنوان نمونه، وزارت خزانه‌داری آمریکا از سال ۲۰۰۷ سپاه قدس را به عنوان حامی تروریسم ذیل دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ شناسایی کرد. کنگره آمریکا نیز در قالب قانون کاتسا که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، دولت آمریکا را مکلف کرد تا کلیت سپاه را به عنوان حامی تروریسم و ذیل ۱۳۲۲۴ شناسایی کند و برچسب SDGT بزند. ناگفته نماند که نام حاج قاسم سلیمانی در لیست تروریستی اتحادیه اروپا نیز قرار دارد.

نصرتی ادامه داد: اکنون و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمانده و چهره بین‌المللی مقاومت و علمدار مبارزه با استکبار، صهیونیسم و تروریسم که دولت تروریستی آمریکا و دنباله روهای آن یعنی اتحادیه اروپا، ایشان را در لیست تروریستی خود قرار داده‌­اند، روشن است که نباید این جریان ظالمانه بین المللی از سوی ما تقویت شود زیرا عضویت در این معاهده تهدیدات امنیتی جدی برای ما در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اکنون دیگر درک دلیل اصرار مقامات آمریکایی برای عضویت در‌ معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم، دشوار نیست، گفت: در این وضعیت بررسی مساله پیوستن یا نپیوستن به این معاهده بی معنا است و ضروری است اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مقطع حساس تاریخی انقلاب اسلامی به وظیفه قانونی خود عمل نموده و در جلسه‌ای فوق‌العاده با رای قاطع این لایحه استعماری را رد کنند تا پاسخی مقتدرانه به ترور بزدلانه آمریکایی ها داده باشند.

منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.