تاریخ انتشار : دوشنبه 20 فروردین 1403 - 16:00
کد خبر : 116693

آشنایی با انواع داوری حقوقی بین‌المللی

آشنایی با انواع داوری حقوقی بین‌المللی

همانطور که در جریان هستید، وقتی اختلاف و دعوی خاصی بین افراد یا سازمان‌ها شکل می‌گیرد، داوری حقوقی نقش کلیدی در حل و فصل این اختلافات بین افراد، شرکت‌ها و حتی کشورها ایفا می‌کند.

البته با توجه به زمینه و طرفین دعوی انواع مختلفی از این داوری‌های حقوقی وجود دارند. داوری حقوقی بین‌المللی به چندین گونه تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و در شرایط خاصی کاربرد دارند.

در ادامه به انواع داوری حقوقی بین‌‌المللی خواهیم پرداخت:

  • داوری حقوقی تجاری بین‌المللی
  • داوری حقوقی سرمایه‌گذاری بین‌المللی
  • داوری حقوقی ورزشی بین‌المللی
  • داوری حقوقی زیستی بین‌المللی

یکی از انواع مهم داوری حقوقی بین‌المللی ، داوری حقوقی تجاری است که معمولاً میان شرکت‌ها و سازمان‌هایی از کشورهای مختلف رخ می‌دهد.

این نوع داوری به حل و فصل اختلافات تجاری می‌پردازد و از قوانین توافق شده توسط طرفین بهره می‌برد.

داوری حقوقی سرمایهگذاری یکی دیگر از اشکال داوری بین‌المللی است که به مناقشات میان سرمایه‌گذاران خارجی و دولت‌ها می‌پردازد.

این نوع داوری اغلب تحت معاهدات دوجانبه یا چندجانبه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و به محافظت از حقوق سرمایه‌گذاران در برابر اقدامات ناعادلانه یا تبعیض‌آمیز دولت‌ها می‌پردازد.

داوری حقوقی ورزشی نیز به عنوان یک حوزه خاص از داوری حقوقی بین‌المللی شناخته می‌شود که به حل اختلافات میان ورزشکاران، تیم‌ها، اتحادیه‌ها و دیگر نهادهای ورزشی می‌پردازد.

این نوع از داوری به خصوص در زمینه‌هایی که اختلافات مرتبط با قوانین ورزشی، قراردادهای بازیکنان و مسائل حقوقی دیگر ورزشی روی می‌دهد، اهمیت دارد.

علاوه بر این‌ها، داوری مرتبط با محیط زیست و تغییرات اقلیمی نیز به عنوان بخشی نوظهور در حقوق بین‌المللی، به حل و فصل اختلافات مربوط به موضوعات زیست محیطی و تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌پردازد.

نمونههایی از سازمانهای داوری حقوقی بینالمللی

برای درک بهتر این تیتر، باید بدانیم که مفهوم داوری حقوقی بین‌المللی به طور عمده به مکانیزم‌های حل اختلاف میان دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و یا اشخاص حقوقی و حقیقی بین‌المللی در چارچوب قوانین بین‌المللی اشاره دارد.

داوری‌های حقوقی می‌توانند بر اساس نوع اختلاف، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گیرند. در زیر به چند نمونه از داوری‌های حقوقی بین‌المللی با نام سازمان‌های داوری مرتبط اشاره می‌شود:

  • داوری تجاری بینالمللی

مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات تجاری  [ICSID]یکی از مهم‌ترین نهادها برای حل و فصل اختلافات میان سرمایه‌گذاران خارجی و دولت‌ها می‌باشد. این نهاد زیر نظر بانک جهانی عمل می‌کند.

  • داوری دریایی

دیوان بین‌المللی حقوق دریاها [ITLOS] به منظور حل اختلافات مربوط به تفسیر و اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای حقوق دریایی تشکیل شده است.

  • داوری دعاوی حقوقی سرمایهگذاری

موسسه داوری سرمایه‌گذاری استکهلم [SCC] یکی از اصلی‌ترین مراکز بین‌المللی برای حل اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری است.

  • داوری حقوق بشر

دیوان بین‌المللی حقوق بشر [ECtHR] برای رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق بشر در کشورهای عضو شورای اروپا ایجاد شده است.

  • داوری حقوقی ورزشی

دادگاه داوری ورزشی [CAS] به منظور حل و فصل اختلافات بین‌المللی ورزشی بین ورزشکاران، فدراسیون‌ها و همچنین سایر طرف‌های مرتبط با ورزش فعالیت می‌کند.

  • داوری حقوقی مالکیت فکری

سازمان جهانی مالکیت فکری [WIPO] از طریق هیئت داوری و میانجی‌گری به حل و فصل اختلافات مربوط به مالکیت فکری می‌پردازد.

اینها نمونه‌هایی از سازمان‌های داوری رسمی برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی در حوزه‌های مختلف هستند. هر یک از این سازمان‌ها قواعد و رویه‌های خاص خود را برای داوری دارند.

تسلط بر این تنوع از داوری‌های حقوقی و فراهم آوردن آموزش‌های مرتبط با هر یک، نیازمند خبرگی و تجربه عمیق در این زمینه ها است.

در این میان، «موسسه حقوقی جاد» با ارائه‌ دوره‌های تخصصی داوری حقوقی و بهره‌گیری از اساتید مجرب در هر یک از زمینه‌های داوری بین‌المللی، به عنوان یکی از پیشگامان و برترین‌ها در این حوزه شناخته شده است.

حضور در دوره‌های آموزشی این موسسه فرصتی بی‌نظیر برای کسب مهارت‌های عمیق و کاربردی در زمینه داوری حقوقی بین‌المللی محسوب می‌شود، زیرا بستری را فراهم می‌آورد که شرکت‌کنندگان می‌توانند در آن، نه تنها دانش خود را افزایش دهند بلکه تجربیات ارزشمندی را نیز کسب نمایند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.