تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 - 5:06
کد خبر : 91825

آیا دریافت وام اشتغال از کمیته‌ امداد نیازمند مدرک تحصیلی است؟

آیا دریافت وام اشتغال از کمیته‌ امداد نیازمند مدرک تحصیلی است؟

پرداخت وام اشتغال در کمیته امداد به منظور توانمندسازی مددجویان در حوزه کسب وکار و در حقیقت خودکفایی این گروه انجام می‌شود، اما جزئیات شرایط دریافت این اعتبارات و نیز حمایت این سازمان از طرح‌های اشتغال چیست؟

به گزارش تیتر داغ؛ کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ با هدف پشتیبانی از محرومان و توانمندسازی نیازمندان، پیشگیری از تولید نظام‌یافته فقر در کشور و کمک به بهبود فضای کسب وکار و اشتغال بنیان‌گذاری شد.

آموزش و تعلیم و ارائه تسهیلات اشتغال (نظیر وام اشتغال) به جامعه هدف این کمیته اعم از زنان سرپرست خانوار، زنان مطلقه، سالمندان و ازکارافتادگان، کودکان یتیم، بی‌سرپرست و بدسرپرست هم در این راستا و با هدف حمایت از خودکفایی این جمعیت و درحقیقت خروج از چرخه حمایتی این نهاد انجام می‌شود؛ اما آیا همه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

شرایط عمومی دریافت تسهیلات اشتغال

مطابق با ضوابط این نهاد حمایتی، ایرانی‌الاصل بودن، انجام خدمت سربازی یا معافیت، سکونت در محله ارائه درخواست، دارا بودن مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه)، عدم دریافت مستمری از نهادهای دولتی و نیز استفاده از وام اشتغال بانک‌ها و سازمان‌ها برای دریافت این تسهیلات ضروری و در حقیقت جزو شرایط عمومی دریافت تسهیلات اشتغال مددجویان کمیته امداد تعریف شده است.

همچنین تایید استحقاق خانواده توسط کمیته امداد با عنایت به تحقیق محلی و بازدید از وضعیت خانواده، حضور متقاضی و سرپرست در زمان ارائه درخواست، دارابودن توان جسمی و نیز شرط سنی مقرر (۱۸ تا ۶۵سال)، نداشتن سابقه بیمه و دریافت حقوق و دستمزد از سایر سازمان‌ها و نهادها و نیز عدم سابقه دریافت وام قبلی از کمیته امداد هم جزو عواملی است که برای دریافت این تسهیلات از جانب کمیته امداد درنظر گرفته می‌شود.

اما آیا ارائه مدرک تحصیلی نیز جزو شروط دریافت وام اشتغال است؟

براساس مقررات کمیته امداد، ارائه مدرک فنی مرتبط با کسب وکار موردنظر از جانب متقاضی (مجری طرح) ضروری است؛ اما مددجویان الزامی برای ارائه مدرک تحصیلی نخواهند داشت.

برای کدام یک از مشاغل می‌توان درخواست وام اشتغال داد؟

مطابق با ضوابط این نهاد کلیه مشاغل؛ در صورتی که متقاضی (مجری) دارای مدرک مرتبط با کسب وکار موردنظر بوده و طرح مربوطه از توجیه اقتصادی برخوردار باشد، مشمول این تسهیلات حمایتی می‌شوند به عنوان مثال، متقاضیان راه‌اندازی کلیه طرح‌های فروش پوشاک، لوازم بهداشتی، دامپروری و دامداری، فروش گلیم و صنایع دستی و… در زمره این مشاغل قرار می‌گیرند.

آیا دریافت وام اشتغال از کمیته‌ امداد نیازمند مدرک تحصیلی است؟

شرایط «بیمه‌شگان خویش‌فرما» برای درخواست وام اشتغال

همچنین در صورتی که متقاضیان این وام، جزو بیمه‌شدگان خویش فرما باشند؛ با ارائه مدرک فنی وحرفه‌ای و نیز سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند از این وام برای راه‌اندازی کسب وکار موردنظر بهره گیرند.

مطابق با قانون کمیته امداد امام خمینی، کارفرمایان هم می‌توانند از خدمات مربوط به اشتغال استفاده کنند.

جزئیات حمایت کمیته امداد از طرح‌های اشتغال

این سازمان همچنین جهت حمایت از طرح‌های اشتغال، اقدام به آموزش‌ و تعلیم ۳ دوره آموزشی مقدماتی، مهارتی و پایدارسازی برای مددجویان کرده است؛ غیرمددجویان نیز آموزش مقدماتی قبل از اجرای طرح و پایدارسازی طرح را فرامی‌گیرند.

بازدیدهای سه گانه بر طرح‌های معرفی شده و معرفی تولیدات مددجویان به نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فصلی نیز از دیگر اقدامات کمیته امداد برای حمایت از کسب وکارهای مددجویان است.

مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفته بود: تسهیلات اشتغال عمدتا به مددجویان تحت پوشش، خانواده این گروه و نیز دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گیرد.

به گفته حمیدرضا علی اکبری، در حقیقت جامعه هدف کمیته امداد اعم از زنان سرپرست خانوار، زنان مطلقه، سالمندان و ازکارافتادگان (در صورت اثبات نیازمندی) عمدتا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و جوانان نیز باتوجه به توانایی جسمی برای ایجاد اشتغال از طریق آموزش و پرداخت وام‌های اولیه حمایت می‌شوند.

آیا دریافت وام اشتغال از کمیته‌ امداد نیازمند مدرک تحصیلی است؟

وی تاکید کرد، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد با توانمندسازی از طریق آموزش، پرداخت وام و دستیابی به اشتغال، به طور کامل از چرخه حمایتی این سازمان حذف نمی‌شوند؛ برای نمونه، یک زن سرپرست خانوار با توانمندسازی از طریق آموزش قالی‌بافی و دستیابی به بازار کار در این حوزه از پوشش کمیته امداد خارج نمی‌شود؛ اما برخی از خدمات برای او نظیر مبالغ ماهیانه و در حقیقت «معیشت» قطع شده و بیمه وی دیگر پرداخت نخواهد شد.

به گفته وی، برخی از خدمات اما همانند حمایت‌های تحصیلی برای فرزندان زیر ۱۸ سال هم تداوم داشته و خود (زن سرپرست خانوار) نیز در صورت تمایل و شرایط ازدواج مجدد پشتیبانی می‌شود؛ جهیزیه دریافت می‌کند و همسر او از تسهیلات ازدواج برخوردار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.