تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 19:57
کد خبر : 114832

انواع مدیریت کسب‌وکار و اصول آن

انواع مدیریت کسب‌وکار و اصول آن

هر سازمانی برای کسب موفقیت نیازمند مدیریت صحیح و اصولی است. اصول مدیریت کسب‌وکار سبب می‌شود تا عملکرد یک سازمان در راستای اهداف آن قرار بگیرد و به بهترین شکل مدیریت شود. مدیریت کسب‌وکار عامل اساسی برای موفقیت هر مجموعه به‌شمار می‌رود. تفاوتی ندارد که صاحب یا تجارت هستید یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکار جدیدی را

هر سازمانی برای کسب موفقیت نیازمند مدیریت صحیح و اصولی است. اصول مدیریت کسب‌وکار سبب می‌شود تا عملکرد یک سازمان در راستای اهداف آن قرار بگیرد و به بهترین شکل مدیریت شود. مدیریت کسب‌وکار عامل اساسی برای موفقیت هر مجموعه به‌شمار می‌رود.

تفاوتی ندارد که صاحب یا تجارت هستید یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکار جدیدی را دارید. تمام افراد در هر شغلی باید با مدیریت اصولی کسب‌وکار خود رونق بدهند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند. تمامی کارآفرینان و صاحبان مشاغل باید با استراتژی در مسیر رشد و پیشرفت گام بردارند. اصول مدیریت کسب‌وکار حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود. برای اینکه با انواع مدیریت کسب‌وکار و اصول آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مدیریت کسب و کار و اصول آن

اصول مدیریت کسب‌وکار شامل تکنیک‌ها و فرآیندهایی است که سازمان را برای رسیدن به اهداف یاری می‌دهد. این اصول و تکنیک‌ها به راهبری هرچه بهتر و عملکرد باکیفیت‌تر مجموعه در بازار رقابت کمک خواهند کرد.

انواع مدیریت کسب‌وکار و اصول آن

انواع مدیریت کسب‌وکار

مدیریت کسب‌وکار شامل هماهنگی و نظارت بر بخش‌های مختلف یک سازمان است به‌گونه‌ای که فعالیت‌های آن را در راستای اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شرکت مدیریت کند. انواع مدیریت کسب‌وکار شامل مدیریت مالی، بازاریابی، تحقیق‌وتوسعه، تدارکات، ریسک، روابط عمومی و… است. درادامه به مهم‌ترین بخش‌های آن می‌پردازیم.

۱-     مدیریت مالی

مدیریت مالی یک مجموعه شریان اصلی و حیاتی آن را تشکیل می‌دهد. مدیریت بودجه، اولویت‌بندی برای هزینه‌ها و… از جمله مواردی است که به کنترل ریسک و تعادل در سود مجموعه منجر کمک خواهد کرد. تمامی سازمان‌های موفق به پشتوانه مدیریت مالی و تخصصی مجموعه می‌توانند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و جذب نیرو بیاندیشند.

۲-    مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی نیز از دیگر بخش‌های مدیریت کسب‌وکار محسوب می‌شود که توانایی نظارت بر عملکرد کارکنان را دارد. درصورتی‌که مدیریت منابع انسانی عملکرد خوبی داشته باشد، بهره‌وری مجموعه و کارکنان افزایش چشمگیری خواهد داشت. استخدام و جذب نیرو، ایجاد محیط کاری سالم، حفظ نیرو، ایجاد انگیزه، تدوین استراتژی‌ها براساس اهداف سازمان و… نیز از دیگر وظایف این بخش مدیریتی مهم از انواع مدیریت کسب‌وکار به‌شمار می‌رود.

۳-    مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی هر سازمانی ستون اصلی آن تلقی خواهد شد. استراتژی‌هایی که در بخش مدیریت منابع انسانی تدوین می‌شوند، باید توسط بخش مدیریت اجرایی به مرحله اجرا دربیایند. هماهنگی کارآمد بین بخش‌های مختلف هر سازمان براساس اصول مدیریت کسب‌وکار وظیفه اصلی مدیریت اجرایی خواهد بود.

۴-    مدیریت بازاریابی

بدون‌شک یکی از ارکان مهم مدیریت کسب‌وکار را مدیریت بازاریابی تشکیل می‌دهد. هر تجارتی بدون بازاریابی قوی و قدرتمند با شکست مواجه خواهد شد؛ چراکه دنیای رقابت در بازار وسیع و گسترده است. استفاده از منابع موثر و مهارت‌های بازاریابی، قدرت بیشتری را در اختیار تیم بازاریابی قرار خواهد داد. با مدیریت صحیح و عملکرد اصولی مدیریت بازاریابی جذب مشتری و مخاطب با موفقیت چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

تحلیل بازار، نیاز مشتریان، درک مخاطب و شناخت رقبا از جمله وظایف مهمی است که مدیریت بازاریابی زیر سایه اصول مدیریت کسب‌وکار به انجام خواهد رساند.

۵-    مدیریت فروش

مدیریت فروش بر کسب درآمد بیشتر از طریق به‌کارگیری استراتژی‌های انواع مدیریت کسب‌وکار تمرکز دارد. این بخش مدیریتی مهم با تعیین اهداف فروش و به‌کار گرفتن تکنیک‎‌های تخصصی به درآمد بیشتر و رشد مالی مجموعه کمک می‌کند.

۶-    مدیریت استراتژیک

شاید در نگاه ابتدایی به سازمانی موفق اهمیت مدیریت استراتژیک درک نشود؛ ولی باید عنوان کرد که برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های این بخش مدیریتی مجموعه را رهبری و هدایت می‌کند. تصمیماتی که در این بخش از انواع مدیریت کسب‌وکار اتخاذ می‌شود، تصمیمات بلندمدتی است که درراستای اهداف مجموعه شکل می‌گیرد. تجزیه‌وتحلیل بازار و رقبا به تعیین استراتژی‌های این بخش کمک خواهد کرد. انطباق شرایط سازمان با عوامل خارجی براساس اصول مدیریت کسب‌وکار از دیگر وظایف مهم این بخش به‌شمار می‌رود.

۷-    مدیریت تولید

برای مجموعه‌هایی که به تولید محصولات می‌پردازند، مدیریت تولید جزء مهم‌ترین بخش‌‌های کسب‌وکار است. این بخش مدیریتی مهم که به بهینه کردن فرآیند تولید می‌پردازد به کنترل کیفیت محصولات نیز توجه خواهد داشت. در نظرگرفتن خواسته‌های مشتریان جزء اصول مدیریت کسب‌وکار در این بخش محسوب می‌شود.

۸-    مدیریت خدمات

برای مجموعه‌هایی که به ارائه خدمات می‌پردازند، وجود مدیریت خدمات به‌جای مدیریت تولید الزامی است. این بخش به کسب رضایت مشتریان، مشتری‌مداری و ارائه خدمات باکیفیت اشتغال دارد.

۹-    مدیریت فناوری اطلاعات

توسعه هر کسب‌وکاری نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات در آن زمینه خواهد بود. مدیریت فناوری اطلاعات در هر سازمان به بهینه‌سازی عملکرد مجموعه با استفاده از ابزارهای مختلف می‌پردازد. ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی، امنیت شبکه، توسعه نرم‌افزاری سازمان و… از دیگر وظایف مدیریت فناوری اطلاعات از انواع مدیریت کسب‌وکار محسوب می‌شود.

اصول مدیریت کسب‌وکار

اصول مدیریت کسب‌وکار شامل عناوینی است که سازمان را رسیدن به اهداف یاری خواهد کرد. درصورت اجرای این اصول موفقیت در کسب‌وکار قطعی خواهد بود. این اصول شامل موارد ذیل است.

  • تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و تمرکز بر آن‌ها
  • تدوین استراتژی و اجرای آن
  • مشارکت بخش‌های مختلف
  • تصمیم‌گیری صحیح و ایجاد تعامل
  • توسعه منابع انسانی و مهارت کارکنان
  • انعطاف‌پذیری سازمان براساس تغییرات ایجاد شده
  • بهبود عملکرد
  • درک مشتریان و توجه به نیاز آن‌ها
  • استفاده از فناوری
  • مدیریت ریسک
  • رفتار سازمانی

انواع استراتژی‌های مدیریتی کسب‌وکار

استراتژی‌های مدیریتی کسب‌وکار به برنامه‌ریزی بهتر و توسعه سازمان برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سازمان کمک می‌کند. این اصول مدیریت کسب‌وکار باتوجه به منابع موجود، اهداف سازمانی و محیط کار بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع استراتژی‌های مدیریتی کسب‌وکار پرداخته‌ایم.

انواع مدیریت کسب‌وکار و اصول آن

استراتژی رهبری هزینه

هر سازمانی با تمرکز بر بهینه‌سازی فرآیندها به تولید محصولات باکیفیت و کم‌هزینه می‌اندیشد. این موضوع به جذب مشتری بیشتر و پشت سر گذاشتن رقبا منجر می‌شود.

استراتژی تمرکز

استراتژی تمرکز که از انواع اصول مدیریت کسب‌وکار به‌شمار می‌رود به تمرکز خود را روی گروهی خاص از مشتریان می‌گذارد. سازمان‌هایی که به در راستای خدمت‌رسانی به گروهی خاص فعالیت می‌کنند، استراتژی تمرکز را در پیش گرفته‌اند.

ممکن است گروه خاصی مخاطب خدمات یا محصولات سازمان‌هایی قرار بگیرند که استراتژی تمرکز را به‌کار می‌گیرند؛ ولی خاص بودن این خدمات در کنار جلب رضایت مشتریان می‌توان به حفظ مخاطبین این مجموعه‌ها کمک چشمگیری کند.

استراتژی تمایز

سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از استراتژی تمایز به تولید محصولی منحصربه‌فرد یا خدماتی خاص باکیفیت بالا بپردازند. با این روش جذب مشتری به‌دلیل تمایز نسبت به رقبا اتفاق می‌افتد.

شناخت بازار هدف و نیاز مشتریان از جمله اقداماتی است که باید در راستای این استراتژی صورت بگیرد. متمایز بودن محصولات و خدمات باتوجه به نیاز مشتریان برای جذب مخاطب و حفظ آن‌ها ضروری خواهد بود.

استراتژی گسترش بازار

توسعه بازار و جذب مشتریان جدید با فروش محصولات جدید با استفاده از استراتژی گسترش بازار رخ می‌دهد. افزایش حجم فروش با افزایش حضور در بازارهای جهانی اتفاقی شیرین برای هر کسب‌وکاری است که در زیر سایه اصول مدیریت کسب‌وکار اتفاق می‌افتد.

استراتژی بازاریابی

با وجود رقبای بسیار در هر حوزه باید فعالیت‌های بازاریابی به‌شکلی نوین گسترش یابند. بازاریابی یک اصل اساسی برای هر کسب‌وکاری به‌شمار می‌رود؛ چراکه از این طریق توانایی جذب مخاطب و مشتری را خواهد داشت. تیم بازاریابی باید با ایده‌های خلاقانه و رعایت اصول مدیریت کسب‌وکار به تبلیغات و جذب مشتری برای محصول یا خدمات قابل ارائه بپردازد.

استراتژی مالی

هر سازمانی باوجود تغییرات شکل گرفته در بازار ممکن است با چالش‌های مدیریتی و مالی روبه‌رو شود. مدیریت این چالش‌ها تنها با مدیریت صحیح و عملکرد بی‌نظیر تمامی افراد سازمان میسر خواهد شد. استراتژی‌های مالی در این مسیر بسیار کمک کننده خواهند بود. اصول مدیریت کسب‌وکار در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها تعیین کننده تلقی می‌شود. انعطاف‌پذیری افراد در هر سازمانی برای تحقق اهداف و رویاهای جمعی با اجرا کردن استراتژی‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

استراتژی بهبود خدمات مشتری

بهبود خدمات ارائه شده به مشتریان از مهم‌ترین اهداف هر سازمانی محسوب می‌شود. مدیران موفق می‌دانند که تنها جذب مشتریان رمز موفقیت نخواهد بود؛ بلکه حفظ آن‌ها به دوام و بقای کسب‌وکار کمک خواهد کرد. به‌همین دلیل با تصمیم‌گیری‌های منطقی و منصفانه به بهبود خدمات مشتریان می‌پردازند و استراتژی‌های لازم را به‌کار می‌گیرند. همبستگی تیم‌های حاضر در هر سازمان به عملکرد بهتر و ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان کمک چشمگیری خواهد کرد.

کسب مهارت‌های مدیریتی با دوره MBA

بامعرفی انواع مدیریت کسب‌وکار و اصول آن‌ها اهمیت کسب مهارت‌های مدیریتی در سازمان واضح و غیرقابل انکار است. برخی مدیران موفق مهارت‌هایی را برای رشد و توسعه کسب‌وکار به‌کار می‌گیرند؛ ولی باید عنوان کرد که این مهارت‌ها نیز باید به‌روزرسانی شوند تا بتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

کسب مهارت‌های مدیریتی با دوره MBA تکنیک‌های جامع و کاملی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد. دروه‌های MBA شامل مهارت‌های فردی و ارتباطی، تفکر سیستمی، حقوق کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فروش، مدیریت استراتژیک، مدیریت رفتار سازمانی و… می‌شوند. این دوره‌ها به تقویت و رشد مدیران کمک شایانی خواهد کرد.

دانشگاه تهران به‌عنوان برترین مرکز آموزشی در حوزه انواع مدیریت کسب‌وکار به جذب دانشجویان و علاقمندان می‌پردازد تا بتواند مدیرانی لایق و شایسته را برای سازمان‌هایی بزرگ پرورش دهد.

به‌کار گرفتن اصول مدیریت کسب‌وکار باتوجه به نیازها و اهداف مجموعه نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که با شرکت در دوره MBA به آن دست خواهید یافت. این اصول به عملکرد بهینه کارکنان و ابزارهای موجود در راستای اهداف سازمانی می‌پردازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.