تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 10:43
کد خبر : 109297

کارشناس تغذیه بالینی عنوان کرد؛

بیماران مبتلا به سرطان در اولویت دریافت مشاوره تغذیه

بیماران مبتلا به سرطان در اولویت دریافت مشاوره تغذیه

کارشناس تغذیه بالینی گفت: اسهال، یبوست، حالت تهوع، خستگی، بی حالی و احساس ضعف و به دنبال آن کاهش وزن و سو تغذیه از جمله عوارض درمان سرطان مرتبط با تغذیه دانست.

به گزارش تیتر داغ؛ وبینار علمی اصول تغذیه حمایتی در بیماران سرطانی به همت واحد تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

در این وبینار علمی که در بستر سامانه آموزش مداوم کشور برگزار شد، ۲۵۰ نفر از کارشناسان تغذیه بالینی کشور با اصول تغذیه حمایتی در بیماران سرطانی آشنا شدند.

شهریار جانبازی سرپرست مدیریت خدمات بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اصول تغذیه حمایتی در بیماران سرطانی از خدمات کارشناسان تغذیه بالینی در مراکز درمانی تقدیر کرد.

وی، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات، افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهای حاوی چربی زیاد و استرس را به عنوان علل مؤثر در بروز سرطان برشمرد.

جانبازی تاکید کرد: تلاش کارشناسان تغذیه کشور در راستای افزایش آگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه برای پیشگیری از سرطان لازم و ضروری است.

فاطمه اورعی کارشناس تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز با اشاره به آمار جهانی گفت: بر اساس این آمار سرطان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در جهان شناخته شده است.

وی با توجه به روند رو به افزایش سرطان در ایران، افزود: طبق ضوابط وزارت بهداشت بیماران سرطانی جز بیماران اولویت‌دار از نظر دریافت مشاوره تغذیه محسوب می‌شوند.

اورعی، افزایش اطلاعات علمی کارشناسان تغذیه بالینی مراکز تحت پوشش در خصوص تغذیه درمانی بیماران سرطانی را از دلایل اصلی برگزاری این کارگاه آموزشی عنوان کرد.

این کارشناس تغذیه بالینی با اشاره به عوارض ناشی از روش‌های درمانی سرطان مرتبط با تغذیه گفت: اسهال، یبوست، حالت تهوع، خستگی، بی حالی و احساس ضعف و به دنبال آن کاهش وزن و سو تغذیه از جمله این عوارض هستند. در مواردی نیز بیمار به دلیل مصرف داروهای استروییدی، دچار افزایش سطح اشتها و چاقی می‌شود.

به گفته وی، کارشناسان تغذیه با ارائه رژیم غذایی مناسب و راهکارهای تغذیه‌ای سودمند می‌توانند تأثیر به سزایی در کاهش و کنترل این عوارض و تسریع روند بهبودی بیماران سرطانی داشته باشند.

در این وبینار، احسان حجازی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تبیین اصول تغذیه درمانی در بیماران سرطانی پرداخت و راهکارهای تغذیه‌ای مؤثر در کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی را بیان کرد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.