تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 شهریور 1400 - 7:00
کد خبر : 23963

تزریق دوز سوم واکسن کرونا را به پس از ۲۰۲۲ موکول کنید

تزریق دوز سوم واکسن کرونا را به پس از ۲۰۲۲ موکول کنید

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند در جهان خواست تا تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا را تا سال آینده میلادی به تعویق بیندازند.

به گزارش تیتر داغ؛  «تدروس ادهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در نشستی خبری در ژنو، از تمامی کشور‌های ثروتمند در جهان خواست تا تزریق دوز سوم واکسن کرونا را به سال آینده میلادی موکول کنند.

این مقام ارشد بین‌المللی دلیل این خواسته خود را که پیشتر نیز مطرح کرده بود، تزریق واکسن کرونا در تمامی کشور‌ها به حداقل ۴۰ درصد از جمعیت عنوان کرد.

تدروس ادهانوم همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: «از اظهارات دیروزِ یک انجمن پیشروی تولید دارو بسیار وحشت‌زده شدم. این انجمن اعلام کرد به قدرکافی واکسن موجود است تا تمامی کشورها، از جمله کشور‌هایی که با کمبود واکسن مواجهند، دوز دوم و دوز تقویتی را تزریق کنند.»

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه افزود: «وقتی رویکرد چنین شرکت‌هایی که مسئول تولید و توزیع دارو هستند، این است که کشور‌های فقیرتر باید از باقی‌مانده محصولات راضی باشند، من سکوت اختیار نخواهم کرد. کادر بهداشت و درمان، افراد سالخورده و گروه‌های در معرض خطر در سرتاسر جهان باید از حقوق مشابه هم برخوردار باشند.»

تدروس ادهانوم پیشتر خواستار دست نگهداشتن کشور‌های مختلف برای تزریق دوز سوم تا ماه سوم (شهریور) شده بود. اما کشور‌های ثروتمند از جمله “انگلیس، دانمارک، فرانسه، آلمان، اسپانیا و آمریکا” تزریق دوز سوم را برای سالمندان و گروه‌های در معرض خطر یا آغاز کرده‌اند یا در حال برنامه‌ریزی برای آغاز آن هستند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد در نشست گروه جی ۲۰، در ماه جاری از تمامی مقام‌های حاضر حمایت واضحی دریافت کرده است تا برای برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا دست نگه‌دارند تا زمانیکه تمامی کشور‌ها حداقل ۴۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده باشند.

او در ادامه افزود: «ماه گذشته خواستار تعویق تزریق دوز سوم تا این ماه شدم، اما اکنون می‌خواهم تا حداقل پایان سال جاری دست نگهدارید.»

این مقام ارشد جهانی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۸۰ میلیارد دوز از واکسن‌های تولید شده به کشور‌های با درآمد بالا رسیده است و افزود: «این کشور‌ها متعهد بودند تا ۱ میلیارد دوز از واکسن را به کشور‌های کم‌بضاعت بدهند؛ تعهدی که تنها ۱۵ درصد از آن عملی شده است. ما به تعهدات کلامی دیگر نیازی نداریم، بلکه می‌خواهیم واکسن به همه برسد.»

واکسن‌ها به طور کلی از طریق تسهیلات بین‌المللیِ ارسال واکسن موسوم به «کوواکس» با حمایت سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه جهانی واکسن و همچنین ایمن‌سازی، به کشور‌های فقیر ارسال می‌شوند.

با این حال کشور‌های ثروتمند به دلیل انبارکردن میزان زیادی از واکسن کرونا این روز‌ها در جوامع بین‌المللی و حقوق‌بشری مورد انتقاد‌های فراوانی قرار گرفته‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.