تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402 - 8:28
کد خبر : 99905

طریفی حسینی خبر داد؛

تمدید مهلت سنجش بدو ورود به مدارس/ تلاش برای جذب نیروی توانبخش

تمدید مهلت سنجش بدو ورود به مدارس/ تلاش برای جذب نیروی توانبخش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سامانه از امروز تا دهم تیر ماه مجدداً باز شده است و تا ۱۰ تیرماه خانواده‌ها فرصت دارند برای دانش آموزانی که سنجش آنها را انجام ندادند اقدام کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ نشست خبری حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع اقدامات و برنامه‌های حوزه تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح امروز برگزار شد.

طریفی حسینی با اشاره به آغاز دوران تعطیلی مدارس کلاس‌های تابستان مدارس گفت: با توجه به اینکه مدارس امروز تعطیل شده اند و جریان تربیت باید ادامه پیدا کند؛ اوقات فراغت را داریم و برنامه ریزی کردیم تا در کنار مدارس عادی که اجرای بخشنامه اوقات فراغت را آغاز کردند؛ ما هم فعالیت‌های تابستانی خود را آغاز کنیم. پیش‌بینی کردیم که ۶۰۰ پایگاه تابستانی را با برآورد هشت هزار دانش آموز داشته باشیم، سال گذشته هم ۱۰ هزار دانش آموز در این برنامه‌های تابستان شرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های تابستانه، به تمامی ظرفیت‌های تربیت‌های شش گانه توجه کردیم و به فعالیت‌های تربیتی فرهنگی ورزشی توجه داشتیم. بحث تدبر در آیات قرآن کریم و موضوعات مرتبط با نماز، گردش‌های علمی و اردوهای چند روزه را داشتیم. امسال برای اولین‌بار پانصد دانش آموز استثنایی را با صد مربی به اردوی زیارت اولی مشهد می‌فرستیم.

طریفی حسینی در خصوص لزوم مهارت آموزی دانش آموزی گفت: آموزش خیاطی، نجاری و مکانیکی از جمله آموزش‌هایی است که در تابستان به دانش آموزان ارائه می‌شود. هنرهای آوایی و قصه گویی هم برای دانش آموزان دختر در نظر گرفته شده است. برای تربیت زیستی و بدنی هم کلاس‌های ورزشی و مسابقات ورزشی را هم در نظر گرفتیم که در در کلاس‌های تابستانه صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امسال بیست و سومین دوره مسابقات مربیان و معلمان مدارس استثنایی هم برگزار می‌شود که ۳۱۹ نفر از معلمان که خودشان هم نوعی از معلولیت را دارند، در این مسابقات شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری پایگاه‌های تابستانی گفت: ۱۷۵۰ مدرسه در سرتاسر کشور داریم که مدارس پایگاه تابستانی می‌شوند و قرار است از هشتاد هزار دانش اموز استثنایی حاضر در این مدارس حداقل ده درصد در کلاس‌های تابستانی شرکت کنند.

طریفی با اشاره به سامانه نورینو گفت: به کمک این سامانه که به همت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری راه اندازی شده است؛ می‌توانیم وضعیت دانش آموزان شرکت کننده در کلاس‌های تابستانی را رصد کنیم و عملکرد پایگاه‌های تابستانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

وی در خصوص لزوم آمادگی معلمان برای آموزش دانش آموزان استثنایی گفت: با توجه به تغییر و تحولاتی که در نظام توانبخشی داشتیم یکی از برنامه‌های ما این است که معلمان ابتدایی ما که با دانش آموزان دارای اختلال مواجه هستند؛ صلاحیت لازم را برای کار باید دانش آموزان داشته باشد. ۳۵۰ معلم دوره ابتدایی را به صورت حضوری آموزش می‌دهیم تا در حلقه‌های دانش افزایی طرح شهید همت با همکاری معاونت ابتدایی آموزش و پرورش شرکت کنند. این حلقه‌ها در سراسر کشور و در هشت منطقه خراسان رضوی، کرمان، فارس، تهران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی تقسیم کرده و هشتصد مدرس منطقه‌ای را تربیت کردیم تا توانمندی لازم بین معلمان ایجاد می‌شود. مدرسان در مناطق بود پیدا می‌کند و در گروه‌های ۱۰ یا ۱۵ نفره آموزش‌های تکمیلی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به مراکز جامع سنجش، آموزش و مداخلات در مشکلات ویژه یادگیری گفت: اولویت ما در این کلاس‌ها توجه به معلمان کلاس ابتدایی خصوصی پایه اول دوم و سوم ابتدایی است. توانمند سازی معلمان دارای دانش آموز استثنایی هم از نکات دیگر مورد توجه ماست.

طریفی حسینی گفت: تک تک این معلمان شناسایی می‌شوند. به دقت می‌دانیم که معلمانی که دارای دانش آموزان استثنایی هستند چه افرادی هستند و چه دانش آموزی و با چه معلولیتی دارند. در شهریور ماه از این معلمان دعوت می‌کنیم تا در دوره‌های آموزشی نحوه کار با دانش آموز استثنایی خودشان را فرا بگیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی داشتیم و امیدواریم تعدادی از نیروهای مورد نیاز ما جذب شوند و اگر نتوانیم تا پایان سال این افراد را جذب کنیم در آزمون‌های آتی این افراد را جذب کنیم.

طریفی حسینی گفت: ستاد پروژه مهر سازمان آموزش و پرورش استثنایی هماهنگ با ستاد پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش شروع به کار کرده است.

وی با اشاره به پایش دانش آموزانی که ترک تحصیل داشته اند؛ گفت: در طرح شهید محمودوند که به صورت سراسری دانش آموزان است ترک تحصیل کرده در سراسر کشور را مورد پایش قرار داده است تعدادی از دانش آموزان معلولیت را علت ترک تحصیل عنوان کردند اگر شرایط دانش آموز لازم برای آموزش به افراد فراهم نبوده این شرایط را فراهم می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال گذشته سه درصد به پوشش تحصیلی دانش آموزان خود افزودیم و تلاش می‌کنیم این پوشش تحصیلی را افزایش دهیم. به دنبال افزایش مهارت‌های ارائه شده در مدارس هستیم. هر مدرسه‌ای که بتواند آموزش یک مهارت جدید را در آغاز کند؛ تشویق خواهد شد و تمام تجهیزات لازم برای مهارت آموزی آن با همراهی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اختیار مدارس قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به لزوم نوسازی مدارس گفت: در طرح شهید عجمیان که با کمک نیروهای جهادی به زیباسازی مدارس توجه کرده ایم؛ سازمان نوسازی مدارس قول داده است تا نوسازی و بهسازی مدارس استثنایی هر چه زودتر به اتمام برسد.

طریفی حسینی افزود: سال گذشته نظام جامع تشخیص، توانبخشی و مداخله به هنگام را مستقر کردیم و امسال این نظام را تثبیت کردیم. در سنجش بدو ورود اگر دانش آموزی دارای اختلال یادگیری تشخیص داده شود به مدارس استثنایی و مراکز مورد نظر ما هدایت می‌شود.

وی افزود: در دوره پیش دبستانی هم این فرصت را داریم تا سطح بالاتری از توانمندی را در مورد ایجاد کنیم تا بتوانند در مدارس عادی در دوره ابتدایی تحصیل کنند. سنجش بدو ورود انجام می‌شود. سنجش تخصصی هم در این مراکز صورت خواهد گرفت سنجش جهش تحصیلی هم در همین مراکز توسط همکاران ما صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در سال جاری تمام فرآیندهای ثبت نام و نوبت دهی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ گفت: در ااین روش خانواده‌ها خودشان فرآیندهای ثبت نام را انجام دادند و اقداماتی همچون نوبت گیری در هر یک از مدارس و پایگاه‌هایی که خانواده‌ها مایل بودند صورت می‌گیرد در حالی که در سال گذشته فرآیندهای ثبت‌نام توسط مدیران مدرسه انجام می‌شد و نظر خانواده‌ها دخیل نبود.

وی با بیان اینکه یک ملیون و چهارصد و دو هزار نفر از دانش آموزان پیش دبستانی در سامانه ثبت نام کردند؛ گفت: سامانه از امروز تا دهم تیر ماه مجدداً باز شده است و تا ۱۰ تیرماه خانواده‌ها فرصت دارند برای دانش آموزانی که سنجش آنها را انجام ندادند اقدام کنند. پایگاه‌هایی به صورت محدود در سراسر کشور فعال نگه داشته خواهند شد که به صورت موردی اگر به هر دلیل یک خانواده اقدامات لازم برای سنجش را انجام نداد اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: حدود ۹۰ هزار اتباع داریم که ۴۸ هزار نفر را تاکنون را انجام دهد و پیش بینی می‌کنید بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان اتباع انجام شده باشد. دانش آموزان خانواده‌هایی که هیچگونه مدارک شناسایی ندارند هم می‌توانند از این آزمون سنجش استفاده کنند. سامانه سنجش اتباع را هم به صورت رایگان انجام دهیم‌. هزینه ۶۰ هزار تومان است که به صورت الکترونیکی در سامانه پرداخت خواهد شد و ما هیچ گونه افزایش هزینه هم نسبت به سال گذشته نداشتیم.

۱۴۴۲۰۰۰ در سامانه حضور پیدا کردند. معمولاً کمتر از یک درصد از کودکان، در نهایت در مدارس استثنایی حضور خواهند داشت. ۱/۷ درصد دارای اختلال بینایی بودند. کمتر از ۶ درصد از بچه‌ها هم به مراکز سنجش تکمیلی هدایت شدند.

حوزه کتاب‌های درسی سال گذشته مشکلاتی داشتیم به صورت قطعی آمار دانش آموزان سال اول را داشته باشید همه دانش آموزان برای سنجش هر چه زودتر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مجوز جذب هزار نیروی توانبخشی را در اسفند سال گذشته گرفتیم؛ گفت: یک هماهنگی دیگری هم باید انجام می‌دادیم که در حال پیگیری است امیدوارم در آزمون دبیری هم بتوانیم جذب توانبخش را اضافه کنیم اگر هم شرایط برقرار نشد در آزمون‌های استخدامی دیگر جذب توانبخش را دنبال خواهیم کرد.

طریفی حسینی خاطرنشان کرد: برای دانش آموزانی که در سال تحصیلی آینده قرار است ثبت نام شوند هماهنگی‌هایی با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و مراکز پیش دبستانی صورت گرفته است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.