تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 14:18
کد خبر : 109690

سعیدی ‌زاده، در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، بیان کرد:

جشنواره امام رضا از یک جشنواره عمومی به یک جشنواره حرفه‌ای با هدف تولید محصول فاخر و اثرگذار تغییر یافته است

جشنواره امام رضا از یک جشنواره عمومی به یک جشنواره حرفه‌ای با هدف تولید محصول فاخر و اثرگذار تغییر یافته است
تیتر داغ: نشست خبری بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، پيرامون بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، با حضور دکتر فرهاد قائمیان رئیس جشنواره و مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: هدف از جشنواره روستایی رضوی توسعه فرهنگ روستایی مبتنی بر آموزه‌های رضوی، ایجاد فرصت‌های جدید برای مشارکت جمعی روستاییان در قالب برنامه‌های فرهنگی، احیای سنت‌ها، آیین‌ها و مراسمات بومی روستاها، کمک به زیست پایدار روستا و افزایش مشارکت اجتماعی و شادابی روستائیان است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی و هنری سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، پیرامون بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، با حضور دکتر فرهاد قائمیان رئیس جشنواره، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، جمعی از مدیران و اصحاب رسانه، در سالن غدیر ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مرتضی سعیدی ‌زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) 

مرتضی سعیدی ‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، در این نشست خبری گفت: امسال در صدد این هستیم که بتوانیم تحولی جدید در این بنیاد داشته باشیم؛ در دوره مدیریت جدید در تلاش بودیم که جشنواره فرهنگ رضوی را در گستره جغرافیایی کشور به صورت جدی و یک جریان خاص پیگیری کنیم تا از این طریق بتوانیم فرهنگ رضوی را در ‌کشور ترویج بدهیم.

وی با اشاره به محورهای این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در دوره‌های گذشته یک جشنواره عمومی با رویکرد عطر افشانی فرهنگ رضوی در اقصی نقاط کشور و سطح بین المللی بوده است. این جشنواره در طول این دوره بیست ساله جایگاه قابل اعتنایی بین اهالی هنر، فرهنگ و رسانه پیدا کرده و یک جریان‌سازی فرهنگی خوبی با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی و جشن‌های دهه کرامت در فضای کشور صورت گرفته است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، ادامه داد: در رویکرد جدید با هدف کیفی‌سازی برنامه‌ها و جشنواره‌های تخصصی و تولید آثار فاخر، بین برنامه‌های عمومی و جشنواره‌های تخصصی تفاوت ایجاد شده و بر این اساس برنامه تحولی طراحی شده است. در این دوره رویکرد جشنواره از یک جشنواره عمومی به یک جشنواره حرفه‌ای با هدف تولید محصول فاخر و اثرگذار برای انتقال و گسترش فرهنگ و معارف رضوی تغییر یافته است.

سعیدی ‌زاده، در ادامه خاطر‌نشان کرد: دوره بیستم جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که می‌توان آن را دوره‌ گذار جشنواره رضوی نامید، به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرد و اینک در جشنواره بیست و یکم که می‌توان آن را طلیعه جشنواره‌های تخصصی و حرفه‌ای رضوی با رویکرد تولیدات آثار فاخر و اثر‌گذار نامید، شاهد پایه‌گذاری یک جریان پویا و اثر بخش در حوزه فرهنگ و هنر رضوی هستیم.

وی افزود: شکل گیری دفاتر تخصصی فرهنگ و هنر رضوی در بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با ماموریت استعدادیابی، پرورش و حمایت از هنرمندان نوپا و جوان، راهبری و هدایت جشنواره‌های فرهنگی و هنری با مخاطب هنرمندان میانی و سفارش تولیدات فاخر و اثر‌گذار فرهنگ رضوی به هنرمندان برجسته و صاحب سبک از نشانگان این رویکرد تحولی، تخصصی و حرفه‌ای می‌باشد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، تصریح کرد: حضور افراد متخصص و صاحب‌نظر، توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی، افزایش اعتبار جشنواره‌ها، تلاش در جهت ارتباط بیشتر با مخاطبان و کنشگران از دیگر محورهای بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) است.

سعیدی ‌زاده، با بیان مهمترین راهبرد‌های این جشنواره گفت: از مهمترین راهبردها و برنامه ریزی‌های تحولی در بیست و یکم دوره جشنواره تولید محصولات رسانه‌ای از آثار برگزیده و فاخر هر جشنواره است. از این رو برای بهره‌مندی آخاذ جامعه از این محصولات هم در بستر فضای مجازی و هم در اجراهای عمومی در سطح استان‌های کشور از ۲۵ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت  ۱۴۰۳ برنامه ریزی‌های متنوعی به نام هفته‌های فرهنگ رضوی تدارک دیده شده است که فرهنگی رضوی در یوم ایران اسلامی عطرافشانی گردد.

وی درباره رویکرد‌های این جشنواره گفت: توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی بر اساس آموزه‌های رضوی در تولید آثار ادبی، توجه به جریان‌سازی فکری و معرفتی، ارتباط و تعامل با کنشگران و ایجاد شبکه تخصصی و توجه به استعدادیابی آموزش و پرورش از رویکردهای مهم این جشنواره است. تولید محتوای مناسب و فاخر و حضور افراد متخصص و صاحب نظر به امور اجرایی جشنواره در شورای ساسیت گذاری جشنواره‌های رضوی از جمله رویکرد‌های این جشنواره است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، از جشنواره روستایی رضوی خبر داد و عنوان کرد: هدف از جشنواره روستایی رضوی توسعه فرهنگ روستایی مبتنی بر آموزه‌های رضوی، ایجاد فرصت‌های جدید برای مشارکت جمعی روستاییان در قالب برنامه‌های فرهنگی، احیای سنت‌ها، آیین‌ها و مراسمات بومی روستاها، کمک به زیست پایدار روستا و افزایش مشارکت اجتماعی و شادابی روستائیان است.

سعیدی ‌زاده، ادامه داد: عناوین جشنواره‌های ذیل با هدف پوشش حداکثری اقوام، اقلیم‌ها، آئین‌ها، مراسمات مذهبی و گروه‌های سنی مختلف در روستاها انتخاب شده که به شرح زیر است، جشنواره سرود روستایی، جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی، جشنواره پرده‌خوانی و نقالی روستایی، جشنواره مدیحه سرایی و چاووشی خوانی روستایی و جشنواره عکس روستای رضوی. این عناوین به میزبانی روستای کردر رضوی است. این جشنواره به مدت سه روز از ۱۶ لغایت ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط کانون امام‌المنتظر روستای کردر رضوی شهرستان میناب استان هرمزگان به صورت متمرکز برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ۵ محور شعر، سرود، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سینمایی برگزار می‌شود. دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی سید محمدجواد شرافت، دبیر سیزدهمین جشنواره ملی سرود رضوی سید مجتبی ذبیحی، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی رسول اولیا زاده، دبیر نهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی مشعود نجابتی هستند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، درباره جوایز این جشنواره گفت: در هر کدام از موضوعات اصلی جشنواره (۵ موضـوع) بر اساس رأی هیئت داوران، سـه اثـر برگزیده معرفی خواهـد شـد. رتبه اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ۳۵۰ میلیون ریال، رتبه دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال،‌ رتبه سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال است. همچنین شورای هنری جشنواره گرافیک رضوی تصمیم دارند جایزه ویژه جشنواره که شامل تندیس و مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال را به خلاقترین ایده‌ای که در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و پاسداشت مبارزات مردم مظلوم غزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی باشد، اهدا نمایند. جایزه این بخش نیز شامل آثاری که قبلا به نمایش درآمده نمی‌شود.

فرهاد قائمیان رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

فرهاد قائمیان، رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، در ادامه این نشست خبری گفت: در میدان هستیم تا فرهنگ و هنر ایران زمین خوب شناخته شود.

وی ادامه داد: امیدوارم در جلسات بعدی که با دبیران خواهیم داشت، از حضور شما اهالی رسانه نیز استفاده کنیم و در رسانه‌ای کردن این جشنواره به سطح بین‌المللی برسیم.

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم فرهنگ امام رضایی را اثرگذارتر کنیم، به حضور و حمایت شما اهالی رسانه نیاز داریم؛ بنده عاجزانه خواهش می‌کنم من را بپذیرید تا ما بتوانیم با بیانی زیبا و آگاهی ‌دهی، این فرهنگ امام رضایی را صمیمی‌تر بین مردم رواج دهیم. من تازه به این جشنواره فاخر پیوستم. خوشحالم که به عنوان یکی از همراهان تیم دبیری در این جشنواره در خدمتتان هستم.

قائمیان، در ادامه اظهار داشت: ما در بنیاد و جشنواره می‌توانیم این جشنواره را در سطح جامعه اثرگذارتر برگزار کنیم. مذاکراتی قرار است با سازمان سینمایی، موسسه هنری سینمایی اوج و حوزه هنری داشته باشیم، برای تولید فیلم سینمایی؛ ولی درباره فیلم‌های کوتاه برای جوانانی که در این حیطه قدم گذاشته‌اند و تخصص خود را نشان داده‌اند، ما حمایت می کنیم؛ ولی مطمئن هستم برای یک سال آینده، یک فیلم سینمایی در زمینه فرهنگ امام رضایی خواهیم داشت.

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، در پایان سخنان خود افزود: به هر حال فعالیت من در رشته سینما، تئاتر و تلویزیون است و لذا سعی می‌کنم هرچقدر از دستم بر می‌آید برای فرهنگ‌سازی انجام دهم. کتمان نمی‌کنم، قطعاً نام امام رضا که نوکریش را دارم یکی از عوامل اصلی برای پذیرش این مسئولیت بود. تمام تلاشمان را می‌کنیم بیشتر به این حوزه کمک کنیم و بیشتر این جشنواره را عمومی‌سازی و مردمی‌سازی کنیم.

سعید زمانی معاون ترویج بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر اجرایی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

سعید زمانی، معاون ترویج بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر اجرایی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، در ادامه این نشست خبری گفت: رونمایی از پوستر بیست و یکمین جشنواره امام رضا همراه با یکی از القاب امام رضا (ع) به عنوان شعار محوری انتخاب می‌شود. شعار دوره بیست و یکم «معین الضعفا» است و در کلیه فراخوان‌ها فعالان به معنی معین الضعفا توجه ویژه خواهند داشت.

وی ادامه داد: تولیدات بعد از عید سعید فطر در یک بازه زمانی چهل روزه در فضای کشور خواهند درخشید. در این بازه زمانی خروجی جشنواره‌ها در چشم عموم مردم قرار خواهد گرفت. همچنین موزه و نمایشگاه مجازی به صورت دائمی از امسال افتتاح خواهد شد.

دبیر اجرایی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، ادامه داد: به همت معاونت مطبوعاتی، کارگروه فرهنگ رضوی با عناصر فرهنگ در رسانه‌های مختلف را تشکیل خواهیم داد و با عناصر فرهنگ رضوی جلسه‌ای خواهیم داشت.

بنا به این گزارش، جهت اطلاع از جشنواره می‌توانید به تارنمای شمس توس مراجعه کنید. فرایند ثبت نام و ارسال اثر از طریق این سامانه انجام می‌شود. همچنین پاسخگویی از طریق سامانه ثبت نام، تلفن دبیرخانه و ایتا به شماره ۰۹۳۷۶۵۸۲۶۴۵ صورت می‌گیرد.

آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، انتخاب مرحله اول و اعلام اسامی راه یافتگان به نمایشگاه: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، انتخاب مرحله دوم و مشخص شدن نفرات برتر: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳،‌ تاریخ اختتامیه و افتتاح نمایشگاه: همزمان با میلاد حضرت امام رضا علیه السلام(دهه کرامت ۱۴۰۳) و مکان برگزاری اختتامیه جشنواره: مشهد مقدس است.

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، هر ساله در شب میلاد علی‌ بن‌ موسی‌الرضا، در استان های گوناگون ایران و همچنین در چندین کشور مختلف برگزار می‌ شود.

این جشنواره در رشته‌های مقاله، نمایشنامه یا فیلمنامه، نمایش‌های تولید شده، داستان، آثار تجسمی، کتاب، متون ادبی، شعر، اثر مطبوعاتی، دیجیتال و اثر رادیویی و تلویزیونی برگزار می‌شود.

گفتنی است، در پایان این نشست خبری، از پوستر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، با حضور مدیران، عکاسان و خبرنگاران رونمایی شد.

عکس و خبر: کوروش جم

تصاویر نشست خبری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.