تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مهر 1399 - 9:06
کد خبر : 14009

دسترسی عادلانه مخاطبان به آثار سینمایی با برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک

دسترسی عادلانه مخاطبان به آثار سینمایی با برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک

دو سینماگر فعال حوزه کودک و نوجوان، مزایای برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

به گزارش تیتر داغ؛ سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، امسال به دلیل شیوع جهانی کووید-۱۹، از ۲۷ مهر ماه لغایت ۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر لغایت ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) به صورت مجازی و نمایش آنلاین، در قالب رقابتی در دو بخش «مسابقه سینمای ایران» و «مسابقه سینمای بین‌الملل» برگزار می‌شود.

درباره برگزاری این جشنواره در شرایط فعلی و به صورت آنلاین با دو سینماگر کشورمان گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

حامد جعفری تهیه‌کننده سینما، درباره اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان و برگزاری آنلاین آن، گفت: اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد؛ ولی این رویداد دو شاخصه مهم دارد. یکی از مهمترین شاخصه‌های این رویداد هنری، مخاطب‌شناسی است که در هیچ جشنواره  داخلی دیگری تکرار نمی‌شود.

وی افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان از معدود و شاید جزو تنها جشنواره‌‌هایی است که سینمای ایران را از منظر مخاطب شناسی بررسی می‌کند. این مخاطب شناسی باعث می‌شود فیلم‌ها برای مخاطب واقعی خودشان عرضه شوند و مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. دیدن فیلم با مخاطب اصلی اثر، فرصتی است که هرجایی یافت نمی‌شود.

تهیه‌کننده «فیلشاه» اظهار کرد: دومین اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جنبه بهار سینمای کودک و نوجوان بودن است؛ مخاطبان و سینمای کودک و نوجوان معمولاً در کشور ما مظلوم واقع می‌شوند و آن طور که شایسته است، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در صورتی که در تمام دنیا سینمای کودک به عنوان سینمای استراتژیک شناخته می‌شود؛ چون به وسیله آن می‌توان نسل و گروهی را تربیت کرد که آینده ججامعه دست آنهاست.

این تهیه‌کننده درباره تجربه برگزاری آنلاین این رویداد در سال جاری گفت: برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، یک فرصت است. کرونا وضعیت بغرنجی را در کشور ایجاد کرده و طبیعی است که خانواده‌ها نسبت به سلامت فرزندان خود حساسیت داشته باشند. این روزها به نوعی بچه‌ها در خانه محبوس هستند و در شرایط گلخانه‌ای زندگی می‌کنند؛ پس برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در چنین شرایطی به ایجاد فضای فرهنگی خوب همراه با شادی و نشاط برای بچه ها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در کنار دیدن فیلم‌، بچه‌ها داوری هم انجام می‌دهند و همین امر نشاط و هیجانی را بین آن‌ها به وجود می‌آورد. برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، دسترسی همگانی به این رویداد را عادلانه‌تر می‌کند. هر کسی در هر جایی به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند فیلم‌های جشنواره را ببیند و درباره آنها نظر بدهد.

هادی محمدیان کارگردان سینما نیز ضمن ابراز رضایت از برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: خدا را شکر که قرار است جشنواره کودک و نوجوان با شرایطی خاص و متفاوت نسبت به سال‌های قبل برگزار شود. چندین ماه است که خانواده‌ها و بخصوص بچه‌ها به علت کرونا نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند و بازی‌ها و تفریحاتشان محدود و تکراری شده است، اما جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت خوبی برای کسب تجربه متفاوت است.

این کارگردان اظهار کرد: برخلاف سال‌های قبل یکی از مزیت‌های جشنواره این است که جشنواره در دسترس همه خواهد بود؛ جشنواره مجازی فیلم کودک و نوجوان، محدود به چند شهر نیست و هر کودک و خانواده‌ای در هرکجای ایران می‌تواند اتفاقات این جشنواره را ببیند و از این فرصت خوب استفاده کند. همه جای دنیا فیلم‌های کودک ابزار کمکی خانواده‌ها برای مباحث تربیتی هستند و جهان بینی و اطلاعات بیشتری به آن‌ها می دهند.

منبع :جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.