تاریخ انتشار : سه شنبه 15 خرداد 1403 - 9:23
کد خبر : 119379

استاد دانشگاه ارمنستان:

راهبرد امام خمینی زنان را در تمام حوزه‌ها به توسعه مطلوب رساند

راهبرد امام خمینی زنان را در تمام حوزه‌ها به توسعه مطلوب رساند

استاد دانشگاه ارمنستان در حوزه مطالعه تاریخ ادیان با تمرکز بر جامعه شیعه با اشاره به جایگاه زن در اندیشه امام خمینی گفت: راهبرد ایشان زنان را در تمام حوزه‌ها به توسعه مطلوب رساند.

به گزارش تیتر داغ؛ نشستی با حضور دو تن از اساتید دانشگاه ارمنستان با موضوع نقش و جایگاه زن در اندیشه امام خمینی و در در جامعه اسلامی‌ایران برگزار شد.

ویکتوریا آرکلوا استاد دانشگاه ارمنستان در حوزه مطالعه تاریخ ادیان با تمرکز بر جامعه شیعه در این برنامه ضمن تاکید بر دیدگاه متفاوت امام خمینی نسبت نظریات پست مدرن موجود در حوزه زنان گفت: امام خمینی نگرانی‌ها و توجهات خاصی به زنان داشتند. ایشان تاکید می‌کرند که نگاه منفی جامعه غربی بر زن‌ها و سو استفاده غرب از آنان را کنار بزند. بنابراین شاهد شکل‌گیری شکل متفاوتی از هویت زنانه در ایران بودیم.

وی افزود: در ایران شاهد بودیم که زنان در حوزه‌های مختلفی پیشرفت کردند. جامعه سنتی که در گذشته زن‌ها را کاملاً تحت حمایت خودش می‌گرفت اما حالا این زن‌ها هستند که جامعه را حمایت می‌کنند. پایه موضوع زنان در بسیاری از سیاسی است. اما در ایران من جذب راهبرد امام خمینی شدم که زن‌ها را وارد انقلاب کرد و تمرکزش بر این بود که در ایران از سو استفاده‌هایی که جوامع غربی از زن می‌کند، جلوگیری شود.

آرکلوا در ادامه با اشاره به نقش ویژه‌ای که امام خمینی برای زنان در جامعه قائل بودند اظهار داشت: امام خمینی می‌گفتند که اسلام زن‌ها را در طبقه پایین قرار نمی‌دهد. بلکه می‌خوهد که آن‌ها به سطوح بالا و تحصیلات عالی برسند. ما در سایر کشورهای اسلامی شاهد این سطح از توجه نیستیم. در چهار دهه قبل امام این راهبرد را اجرایی کردند و زن‌ها را در تمام حوزه‌های اجتماعی به توسعه مطلوب رساندند.

وی به بانوان برجسته‌ای که در ایران فعال هستند اشاره کرد و گفت: مثلاً خانم ابتکار به عنوان یک سیاستمدار که قبلاً معاون رئیس جمهور بودند خانم الهام امین‌زاده خانم فرزانه شرفبافی که تنها زنی بود که در ایران شرکت دولتی داشت را می‌توانم نام ببرم. ما در کشورهای شرقی و غربی نیز شاهد نبودیم که یک زن بتواند یک شرکت هواپیمایی داشته باشد. آمارهای جالب توجهی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد راهبرد امام خمینی مسیری برای پیشرفت خانواده در جامعه باز کرده است.

آرکلوا ادامه داد: ما در خانواده‌های غربی و خانواده‌های سنتی شرقی شاهد این مسئله نیستیم. در جوامعی که سنتی و بسته هستند توجهی به زنان نمی‌شود. اما می‌بینیم که ۹۰ درصد زن‌ها از انقلاب اسلامی حمایت کردند. ۷۵ درصد دانشجوها در ایران در حال حاضر خانم‌ها هستند. زن‌ها موفقیت‌های ویژه‌ای در پست‌های بالاتر کسب کرده‌اند. قضات زن در ایران حضور دارند و زنان در مسابقات مختلف مثل المپیک فعالند. همچنین در فستیوال‌ها و جشنواره‌ها زن‌ها به عنوان بازیگر حضور می‌یابند. این‌ها نشان می‌دهد که راهبرد امام مسیر خودش را دارد.

این استاد تاریخ ادیان دانشگاه ارمنستان تمام کلیشه‌ها و ویژگی‌هایی منفی از ایران در اذهان غربی غلط دانست وآن‌ها را در راستای اهریمن سازی از ایران عنوان کرد. وی گفت: مساله پوشش در ایران قانون است و باید آن را رعایت کنیم. وقتی بسیاری از زن‌ها سرشان را می‌پوشانند به این معناست که نوعی از آزادی برای خودم می‌خواهم. اما در غرب تفسیر غلطی از این موضوع می‌شود. این یک رفتار کاملاً آزادانه است.

آرکلوا خاطر نشان کرد: شادی واقعی برای زن‌ها این است که فرصت داشتن خانواده و فرزند را داشته باشند و در عین حال به توسعه برسند. در بسیاری از کشورها این فرصت فراهم نمی‌شود به عنوان مثال در افغانستان. ما شاهد هستیم که در ایران مادران می‌توانند در جامعه حضور داشته و حرکت رو به جلوی خود را طی کنند در حالی که مادر خوبی هم هستند. این همان راهبرد امام است.

وی افزود: اما در غرب تفسیر غلطی در مورد آزادی وجود دارد. چطور می‌شود که با شرایطی که زن در غرب دارد در اندیشه پیشرفت کرد؟ در حال حاضر جنگ بزرگی علیه جوامع سنتی اسلامی یا مسیحی در جریان است. در ارمنستان هم این را داریم.

آرکلوا در پایان تاکید کرد: در در چند دهه ما شاهد این هستیم که نهادهای سنتی با لیبرالیسم جایگزین می‌شود. لیبرالیسم به هیچ کجا نمی‌رسد. جامعه ایران با قانون اساسی از زنان محافظت می‌کند، زیرا از باورها و اراده‌های سنتی و از شخصیت زنان محافظت می‌کند.

استاد دانشگاه ارمنستان در رشته تاریخ ادیان و مطالعات شیعه کتاب‌ها و مقالاتی در حوزه‌های مختلف دارد و معتقد است که حمایت خانواده و فرزندان و حتی نوه‌اش و هماهنگی با آن‌ها به او کمک می‌کند و در زندگی فعالانه دارد متکی به آنها است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.