تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 20:35
کد خبر : 36540

راههای مقابله با جوش صورت

راههای مقابله با جوش صورت

مقدمه: جوش یا آکنه، یا جوش غرور جوانی، که مردم آن را به عنوان جوش های ناشی از غرور جوانی می شناسند یکی از شایعترین بیماری های پوستی و شایعترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است. و ما در این مقالع قصد خواهیم داشت شما را با جوش یا آکنه اشنا کنیم و

مقدمه: جوش یا آکنه، یا جوش غرور جوانی، که مردم آن را به عنوان جوش های ناشی از غرور جوانی می شناسند یکی از شایعترین بیماری های پوستی و شایعترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است. و ما در این مقالع قصد خواهیم داشت شما را با جوش یا آکنه اشنا کنیم و راهکارهای جلوگیری و درمان جوش های صورت را اراِئه دهیم. علت به وجود آمدن جوش از نظر علمی تولید بیشتر از حد معمول چربی توسط غدد چربی می بالشد. بلوغ مهمترین عامل آغاز کننده اکنه استو علت آن هم افزایش هورمون های آندروژن می باشد، ثابت شده است که هورمون های اندروژن یا هورمون مردانه باعث افزایش تولید چربی همچنین افزایش افزایش روند شاخی شدن پوست می شود.سایر عوامل شروع کننده عبارتند از:

  • حاملگی
  • تغییرات هورمونی
  • مواد پاک کننده پوست
  • رطوبت بیش از حد
  • تعریق زیاد
  • وراثت
  • تحریک پوست با خاراندن و همچنین زمینه التهاب و عفونت
  • استرس با مکانیزم افزایش هورمون های فوق کلیوی که اندروژن در آن هم وجود دارد .
  • انواع غذاهای حاوی چربی و قند و غذاهای دریایی، غذاهای حاوی پروتئین کم.

کاهش مصرف ویتامین های EوA

موارد گفته شده از مهمترین عوامل بیماری های پوستی به خصوص جوش می باشد. پس در مرحله اول دلیل بیماری خود را تشخصی دهید و با مراجعه به پزشک و مشخص شدن علت اصلی بیماری خود و دانستن شدت بیماری توسط پزشک متخصص اقدامات لازم و مراحل درمان را شروع خواهید کرد.

انواع جوش:

جوش ها بیشتر در صورت مشاهده می شوند ولی به شکل های گوناگون شکل میگیرند.

کومدون: چربی های ریزی که به صورت سرسیاه و سرسفیدی دیده می شوند.

پاپول: جوش های برجسته و قرمز رنگ

پاسجول: جوش های چروکی

ندول: تورم های التهابی که در عمق بیشتری نسبت به پوپول شکل گرفته و قرا گرفته اند.

کیست: فضاهای بسته ای در زیر پوست حاوی ماده نیمه جامد یا مایع.

مراحل درمانی جوش یا آکده توسط پزشک:

درمان دارویی موضعی شامل:

رتینوئیدهای موضعی مثل: ترتینوئین – آداپالن – تازاروتن

آنتی بیوتیک

بنزوئیل پروکسید

درمان عمومی شامل:

آنتی بیوتیک

بعضی از هورمون ها

ایزوترتینوئین(آکوتان)

تتراسایکلین

آزیترومایسین

راههای مقابله با جوش صورت

درمان های غیر دارویی:

  • تزریق کروتن در داخل ضایعه
  • باز کردن سوراخ کومدون با دست یا سوزن و وارد کردن فشار به آن ها برای تخلیه که این کار اغلب به لک شدن پچوست دچار می شود.
  • استفاده از صابون گلیسرین یا ضد باکتری
  • پیلینگ سطحی با استفاده از گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید
  • استفاده از فوتوتراپی با نور قرمز، نور آبی یا بعضی از لیزر ها
  • درمان از طریق بعضی از سیفیجات مانند اسفناج یا سبزی هایی که دارای برگ پهن می باشند و یا با مصرف میوه جات مانند هندوانه، آلبالو و .. همچنین مصرف هویچ که برای از بین بردن آکنه بسیار مفید است.
  • برای شست شوی صورت های جوش دار باید با آب خیلی ولرم یعنی معتدل و برای خشگ کردن به جای حوله از دستمال کاغذی نرم استفاده کرد.

روش های پیشگیری ار جوش:

اگر شما صورتی تمیز و زیبا دارید که فارغ از هر گونه جوش می باشد یک سری روش هایی وجود دارند که اگر شما انجام دهید میتوانید از ابتلا به جوش جلوگیری نمایید.

شستشوی روزانه: روزی دومرتبه با ملایمت صورتتان را بشویید تا چربی اضافه،باکتری ها و سلول های مرده را از سطح آن پاک کنید.

پرهیز از سابیدن پوست: از سابیدن پوست توسط لایه بردارهای زبر پرهیز نمایید.

از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید: الکل ماده قدرتمندی است و لایه سطحی پوست را برمیدارد، این امر باعث تولید بیشتر چربی از غدد پوستی می شود.

رژیم غذایی سالم و مصرف آب: رژیم غذایی سالم باعث میشود بدن آنچه را برای جنگیدن با جوش ها نیاز دارد در اختیار داشته باشد. معمولا سعی کنید صبحانه را حذف نکنید، میوه های تازه را با  بیشتر غذاهای سرخ کرده جایگزین کنید، سعی کنید روزی ۸ لیوان آب بنوشید.

ورزش کنید: ورزش به گردش خون در بدن کمک میکند و به شما آرامش میدهد، استرس را کاهش میدهد و انرژیتان را بالا میبرد و پوست شما هم از گردش خون بیشتر و اکسیژن رسانی بیشتر سود میبرد. جوش ها را فشار ندهید: فشاردادن یا درآوردن چرک جوش ها با ناخن، سوزن یا هر وسیله دیگر، میتواند مسیر باکتری ها را به عمق بیشتری از پوست باز کند که موجب تشدید التهاب و عفونت خواهد شد.

در برابر افتاب محافظت کنید: سعی کنید هر روز با استفاده از کرم های ضدآفتاب از پوستتان در برابر آفتاب مراقبت کنید و در مجاورت با نور افتاب خودداری کنید.

استراحت: خواب خوب شبانه، به مدت حداقل ۷ تا ۸ ساعت میتواند معجزه ای برای جوشهایتان باشد.

برگرفته از مقاله راههای رفع جوش صورت وب سایت مایا

روش های خانگی موثر در درمان جوش:

استفاده از یخ : اولین درمان سریع جوش استفاده از یخ می باشد، برای پیشگیری از جوشی که هنوز عفونی نشده است استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک میکندو چربی های اضافه و میکروب های درون آن را به بیرون می راند.

راههای مقابله با جوش صورت

آبلیمو: راه معجزه آسای دیگر برای رهایی از جوش استفاده از آبلیو تازه و طبیعی می باشد. روش استفاده از آبلیموه به این صورت می باشد که قبل از خوابیدن با استفاده از یک گوش پاک کن استریل پنبه ای را اغشته به ابلیموه کرده و بر روی جوش بمالید.

آبلیموه و دارچین : برای جوش هایی که عمق بیشتری دارند میتوان از مخلوط آب لیمو و دارچین شب قبل از خوابیدن استفاده کنید، این روش برای افرادی که پوست بسیار حساسی دارند توصیه نمی شود.

سیر: سیر دارای خاصیت اثبات شده ی قوی ضد باکتری، تقویت سلولی و ضدویروس است. سیر همچنین در تقویت قوای جسمی نقش دارد. نحوه استفاده هم به این صورت می باشد که یک حبه سیر را دو نصف کنید و بر روی جوش به مدت ۵ دقیقه بمالید سپس با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

جوش شیرین: جوش شیرین راه حل خانگی مفید دیگری می باشدو با لایه برداری پوست و باز کردن راه تخلیه چربی و سلول های مرده جوش ها را از بین می برد. روش استفاده به این صورت می باشد که جوش شیرین را با مقداری آب و آبلیموه مخلوط کنید و یک خمیر درست کنید، پوست خود را بشویید و در حالی که نم دار است خمیر را در نواحی مشکل دار پوست بمالید، آنگاه منتظر بمانید تا خمیر خشک شود، سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.

سرکه سیب: می توانید از سرکه سیب به عنوان ماده ای قدرتمند در درمان جوش هایتان استفاده کنید و حتما سعی کنید در استفاده از آن زیادروی نکنید. نحوی استفاده از آن به این شکل می باشد که صورتتان را با آب بشویید و خشک کنید یک پیمانه سرکه را با سه لیوان آب مخلوط کنید، سپس با استفاده از پنبه روی نقاطی از پوست که مشکل دارید بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه پوست خودتان را بشویید. سعی کنید هر روز چند بار این کار را تکرار کنید.

روغن زیتون: روغن زیتون حاوی ویتامین، انتی اکسیدان و آهن است. این روغن به دلیل خاصیت تسکین دهندگی پوست به ترمیم جای جوش کمک میکند.نحوه ی استفاده به این صورت می باشد که شب قبل از رفتن به رخنتخواب از روغن زیتون استفاده کنید، مقداری روغت را بر روی صورتتان ماساژ دهید این کار را چند دقیقه ادامه دهید، پارچه یا حوله گرمی را به داخل آب گرمی فرو ببرید و روی پوستتان بگذارید تا بخار به آن برسد و چربی باقیمانده را به آرامی نه با ساییدن از روی پوشت پاک کنید و بعد از یکی دو دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.