تاریخ انتشار : دوشنبه 6 بهمن 1399 - 4:54
کد خبر : 16928

رفتار ریاض با بغداد توام با حفظ احترام نیست/ آمریکا و حامیانش ذینفعان اصلی حضور داعش در عراق

رفتار ریاض با بغداد توام با حفظ احترام نیست/ آمریکا و حامیانش ذینفعان اصلی حضور داعش در عراق

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به روابط تیره بغداد و ریاض، تاکید کرد که داعش منافع آمریکا و دنباله‌رو های این کشور در عراق را تامین می‌کند.

به گزارش تیتر داغ؛ پیش از ظهر روز پنجشنبه دوم بهمن ماه، وقوع ۲ انفجار انتحاری در مرکز بغداد، پایتخت عراق دست‌کم ۲۸ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت. وقوع این ۲ اقدام تروریستی موج واکنش و محکومیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌همراه داشت. حزب‌الله لبنان این اقدام را شدیدا محکوم و آن را مشکوک توصیف کرد. جنبش انصارالله یمن نیز انفجار‌های تروریستی در پایتخت عراق را محکوم کرد و آن‌ها را اهرم فشار آمریکایی دانست که از سوی گروه‌های وابسته به آن و عربستان انجام می‌شود.

چندی بعد و روز گذشته باز هم از عراق خبر رسید که ۱۱ عضو الحشد الشعبی در درگیری با گروه تروریستی داعش به شهادت رسیدند. «ابو علیاء الحسناوی» فرمانده هنگ سوم تیپ ۲۲ الحشد الشعبی هم به شهادت رسیده است. برای بررسی اتفاقات اخیر رخ داده در عراق  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا رفته است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

نقش عربستان در انفجار بغداد به طور قطعی مشخص نشده است

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در ابتدا به موضوع انفجار انتحاری در بازار بغداد پرداخت و درباره نقش احتمالی حکومت آل سعود در این رویداد تروریستی گفت: «در رابطه با اقدام تروریستی که در بغداد رخ داد، صرف شهروند سعودی بودن، دلیل بر نقش داشتن در این ماجرا نیست و نمی‌توان آن را لزوما به دولت آن کشور نسبت داد، باید در این باره اطلاعاتی وجود داشته باشد که ما بر اساس آن اطلاعات بتوانیم این انفجار را به دولت سعودی نسبت دهیم».

او افزود: «اما نکته‌ای در رفتار سعودی‌ها در رابطه با عراق طی سال‌های گذشته وجود داشته و آن به رسمیت نشناختن دولت حاکم بر بغداد از سوی ریاض بوده است یعنی رابطه سعودی‌ها با دولت عراق، هیچگاه یک رابطه توام به حفظ احترامات نسبت به حاکمیت عراق نبوده تا جائی که دولت عراق سفیر عربستان را از عراق اخراج کرد و مدتی سعودی‌ها در عراق سفیر نداشتند، پس از آن هم رفتار سعودی‌ها نسبت به دولت بغداد رفتار آمیخته با حسن همجواری نبود، از این رو اتفاقاتی که در رابطه با انفجار چند روز پیش بغداد رخ داده، خواسته یا ناخواسته انگشت اتهام را به سمت دولت سعودی می‌برد، اما در مورد اظهارنظر قطعی در رابطه با نقش دولت سعودی نیاز به اطلاعات تکمیلی وجود دارد و باید دستگاه امنیتی عراق آن را بررسی و اعلام کند».

سعدالله زارعی

بایدن در موضع‌گیری تجزیه طلبانه درباره عراق مشهور است

زارعی در خصوص نقش آمریکا در حملات تروریستی بغداد، تصریح کرد: «شهرت بایدن به مواضع تجزیه طلبانه و حمایت از تجزیه عراق به‌ویژه تجزیه کردستان است، بنابراین با توجه به سوابق بایدن از زمان معاونت در دوره اوباما، می‌توان چنین نتیجه گرفت که او در دوره ریاست جمهوری خود نیز از این اقدامات تجزیه طلبانه حمایت کند؛ در عین حال ما برای اینکه بتوانیم یک حادثه را به طور قطعی به دولتی نسبت دهیم باید اطلاعات تکمیلی بیشتری در اختیار داشته باشیم و این اطلاعات را باید مقامات امنیتی رسمی عراق بیان کنند؛ اما به طور کلی این اتهام وارد است، حداقل آمریکایی‌ها باید رسما مواضع خود را نسبت به این قبیل قضایا اعلام کنند. از سوی دیگر بسیار زود است که ما دولتی را که هنوز در آمریکا مستقر نشده است، مسئول یک انفجار در بغداد بدانیم».

آمریکا به بهانه داعش به حضور خود در عراق ادامه می‌دهد

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا ناامن شدن، تاثیری در حضور آمریکا در منطقه دارد یا خیر؟ بیان کرد: «یکی از موضوعاتی که آمریکایی‌ها به آن برای باقی گذاشتن نیرو‌های خود در عراق استناد می‌کنند، ناامن بودن این کشور است و اینکه داعش هنوز پاکسازی نشده است و تهدیدات تروریستی کماکان در کمین عراق است؛ از این رو می‌توان گفت اقدامات تروریستی که داعش مسئولیت آن را هم بر عهده گرفته است کمک به این منطق واستدلال آمریکا برای باقی گذاشتن نیرو‌های خود در عراق است.

او با بیان دو نکته مهم در رابطه حمله داعش به الحشدالشعبی، گفت: «دو نکته در اینجا حائز اهمیت است؛ نکته اول این است که حمله به الحشدالشعبی حاکی از جایگاه و قدرت آن را در ضربه زدن به موقعیت داعش طی سال‌های گذشته است، یعنی داعش اعتراف می‌کند عنصر اصلی که باعث به هم خوردن آن دولت داعش در موصل شد، حشدالشعبی می‌داند و در حال انتقام از اقدامات حشدالشعبی است».

انفجار بغداد

زارعی با اشاره به اعمال محدودیت علیه الحشد الشعبی از سوی آمریکا و نماینده دبیر کل سازمان ملل به عنوان نکته دوم ادامه داد: «داعشی‌ها از فضای ایجاد شده در ماه‌های اخیر که توام با نوعی اعمال محدودیت علیه حشدالشعبی یا اتهام از سوی مقامات آمریکایی و نماینده دبیر کل سازمان ملل به آن بود، استفاده کردند. می‌توان گفت اگر این اقدامات محدود کننده فعالیت‌های حشدالشعبی در عراق یا اتهاماتی که به طور مرتب علیه آن از سوی نیرو‌های داخلی و خارجی وجود نداشت و یا اگر حشدالشعبی تحت حملات آمریکایی‌ها قرار نمی‌گرفت، داعشی‌ها هرگز جرئت نمی‌کردند وارد فضای جدید درگیری با نیرو‌های حشدالشعبی یا هر نیروی نظامی امنیتی در عراق شوند».

آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان ذینفعان حضور داعش در عراق

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان درباره اینکه چه کسانی از قدرت گرفتن داعش در عراق سود می‌برند؟ گفت: امکان قدرت یابی دوباره داعش در عراق وجود ندارد، اگر داعش در سال ۱۳۹۴ موفق شد در یک دوره کوتاه بخش وسیعی از عراق را به اشغال درآورد به دلیل این بود که در عراق ساختار انتظامی لازم برای مقابله با آن‌ها وجود نداشت، اما امروز این طور نیست. در حال حاضر نیرو‌های مدافع عراق قدرت لازم را کسب کرده و روش مبارزه با داعش را آموخته‌اند و در موقعیت‌های مختلف عراق استقرار دارند، بنابراین اصل اینکه این‌ها بتوانند بازسازی شوند تا حد زیادی منتفی است، اما در مورد اینکه چه کسانی سود می‌برند، باید گفت کسانی که نمی‌خواهند در عراق دولتی مستقر بوده وحاکمیت آن یک حاکمیت جا افتاده باشد. دولت‌هایی که دولت عراق را به طایفه‌ای بودن متهم می‌کنند باید بدانند که این موضوع مربوط به یک بخش از عراق می‌شود و نه همه آن؛ در واقع این‌ها هستند که از اغتشاشات در عراق سود می‌برند که به طور مشخص باید به آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت سعودی و این طیف اشاره کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.