تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 12:13
کد خبر : 104374

علف هرز تا ۳۰ درصد عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد

علف هرز تا ۳۰ درصد عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد

به طور قطع رویش گیاهانی در رسته علف‌های هرز به لحاظ کمیت و کیفیت کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در جهان این نوع گیاهان حدود ۳۰ درصد باعث افت عملکرد می‌شوند.

به گزارش تیتر داغ؛ کشاورزی تأمین کننده امنیت غذایی جوامع به شمار می‌رود. امروز شیوه‌های نوین کشت سبب افزایش کمیت محصولات در مساحت کمتر شده تا آسیب‌ها به خاک روند کاهشی داشته باشد. بهبود روش‌های کشت در کنار تغییر اقلیم مصرف آب مورد نیاز را نیز کاهش داده تا فعالیت‌ها به سوی تولید پایدار حرکت کند. مطالعه روش‌های بهبود کیفیت همراه با پژوهش نسبت به مقاومت انواع گیاه، حشرات آسیب‌زا، علف‌های هرز و… انجام می‌شود. نوشین نظام‌آبادی یکی از محققان حوزه گیاهان وحشی درباره تأثیر علف‌های هرز بر عملکرد کشت به مهر گفت: به طور قطع رویش گیاهانی در رسته علف‌های هرز به لحاظ کمیت و کیفیت کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در جهان این نوع گیاهان حدود ۳۰ درصد باعث افت عملکرد می‌شوند.

وی افزود: کشور ما دارای ۲۶ اقلیم به طوری که این تنوع سبب تنوع گونه‌ها نیز شده است. در حال حاضر ۱۸ تا ۲۶ نوع گندم در کشور کشت می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی و کمبود آب نمی‌توانیم سطح کشت را افزایش داد اما باید روی عملکردها کار کرد. مدیریت و کنترل رشد علف‌های هرز مانع از بین رفتن محصولات و ضایعات در این بخش می‌شود؛ بنابراین اهمیت گیاه‌پزشکی در این‌باره ملموس است.

این محقق با بیان اینکه علف‌های هرز آمار برداشت محصولات را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد، تصریح کرد: مدیریت مقاومت علف کش‌ها شمشیر دو لبه است زیرا با استفاده از یک خانواده علف کش به مدت طولانی علف‌های هرز را مقاوم می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به «گل جالیز» اشاره کرد و گفت: گل جالیز گیاهی عجیبی است که به انگل مخرب ریشه و معروف است. این گیاه به ریشه وصل می‌شود و تمام فتوسنتز گیاه را جذب می‌کند.

وی افزود: بیش از ۱۰ درصد اراضی کشاورزی کشور آلوده به این گیاه هستند. به عنوان مثال رشد گل جالیز باعث افت عملکرد مزارع کلزا شده است.

این محقق در پایان گفت: منطقه به منطقه مقاومت به علف‌کش‌ها بررسی شده و مقرر شده است این بررسی‌ها به صورت یک سامانه طراحی شود.

تاریخچه‌ای از مطالعات حوزه گیاهان وحشی

تحقیقات علف‌های هرز در وزارت کشاورزی سابق از سال ۱۳۱۹ خورشیدی آغاز شد. از سال ۱۳۲۵ در وزارت کشاورزی مطالعات برای شناسایی علف‌های هرز مزارع انجام و در سال ۱۳۴۰ کتابی به نام «علف‌های هرزه» تدوین و منتشر شد. در این کتاب به معرفی برخی از علف‌های هرز و روش‌های کنترل آنها اشاره شد. همزمان با این بررسی‌ها، گیاه شناسان نیز تحقیقات خود را انجام می‌دادند. پس از احداث آزمایشگاه بیولوژی ورامین امور بررسی علف‌های هرز را در این آزمایشگاه متمرکز شد. در این آزمایشگاه از سال ۱۳۳۸ تحقیقاتی در زمینه شناسایی علف‌های هرز و نحوه کنترل شیمیایی آن شروع شد.

سال ۱۳۶۲ تحقیقات علف‌های هرز از ورامین به بخش تازه تأسیس علف‌های هرز در مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی منتقل شد. سال ۱۳۷۵ بخش جدید تحقیقات علف‌های هرز در کشور شروع به فعالیت کرد. در ادامه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی متعددی مانند آزمایشگاه اکوفیزیولوژی، آزمایشگاه کنترل بیولوژیکی و آللوپاتی، آزمایشگاه مقاومت به علف‌کش‌ها و… در این حوزه انجام شد. مطالعات در این حوزه ادامه دارد. ‌

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.