تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 19:19
کد خبر : 115238

نحوه همکاری با کارشناسان دادگستری

نحوه همکاری با کارشناسان دادگستری
باید گفت که کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت با موسسات معتبر همکاری داشته باشند. در همکاری کوتاه مدت کارشناسان پس از چند کارشناسی همکاری خود را به اتمام می‌رسانند. به عنوان مثال اگر یک شرکت قصد داشته باشد سرمایه خود را افزایش بدهد یا اگر سهامداران قصد فروش سهام خود را داشته باشند یا در برخی از پرونده‌ها نیاز به فرد متخصص در زمینه پرونده را دارند، می‌توانند به مدت کوتاه مدت از این کارشناسان رسمی کمک بگیرند.

به کسی که بطور قانونی می‌تواند در مورد یک موضوع به صورت تخصصی نظر بدهد، کارشناس دادگستری گفته می‌شود. در واقع باید گفت کارشناسان دادگستری به صورت رسمی در دادگستری به اعلام نظر در مورد یک موضوع پرونده می‌پردازند. کارشناسان به حدی در علم و تجربه خود تبحر دارند که نظر آن‌ها می‌تواند ملاک رای قاضی قرار بگیرد.

قاضی فردی است که برای رسیدگی به یک پرونده باید بیش از هر چیزی به علم حقوق مسلط باشد. بنابراین قاضی نمی‌تواند در موضوعات مختلف تخصص داشته باشد. به همین دلیل برای رسیدگی به اختلافات پرونده‌ها با موضوعات مختلف به علم و تخصص کارشناسان رسمی دادگستری نیازمند است. پس بطور کلی کارشناس رسمی، فردی می‌باشد که دارای علم و تخصص در موارد مختلف است. در این مقاله قصد داریم تا با وظایف این کارشناسان و چگونگی و نحوه همکاری با کارشناسان دادگستری آشنا شویم، همراه مقاله ما باشید.

کارشناسان رسمی دادگستری دارای چه وظایفی هستند؟

یک کارشناس رسمی دادگستری مکلف است تمامی اسرار شغل خود را حفظ کند. این اولین وظیفه یک کارشناس است که در صورت تخلف در آن به مدت ۶ الی ۲ سال حبس محکوم می‌گردند. بنابراین این فرد هرگز نباید در این مورد تخلف کند یا از اشخاص ذینفع وجه مالی دریافت کند. چرا که در این صورت به عنوان فرد رشوه گیرنده به دادگاه محکوم می‌شود. از دیگر وظایف یک کارشناس می‌توانیم به رعایت نزاکت در نامه و گزارش‌های خود، بایگانی نامه‌ها، حضور به موقع در جلسات دادرسی، مشارکت در تحقیقات، تعیین میزان خسارت و تحلیل مالی، شاهد تخصصی، تهیه گزارشات تخصصی، بررسی و تحلیل مدارک و اسناد، و… اشاره کنیم.

برای داشتن پروانه کارشناسی دادگستری نیاز به گذراندن چه مراحلی است؟

برای اینکه یک کارشناس رسمی دادگستری شوید، در قدم اول نیاز به داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن در رشته‌هایی چون امور مالی، معادن، نقشه برداری، پزشکی و بهداشت، راه‌سازی، داروسازی، و… هستید. البته فردی که به مدت ۵ سال سابقه کاری در رشته خود به صورت تجربی را دارد، می‌تواند مراحل بعدی را بگذراند. در گام بعدی فرد باید در آزمون تستی کارشناسی رسمی دادگستری شرکت نماید و پس از قبولی در آزمون در جلسه مصاحبه حضوری شرکت نماید. پس از کسب قبولی در این مرحله فرد باید به مدت یک سال با عنوان یک کارآموز در دادگستری زیر نظر یک کارشناس که حداقل ۱۰ سال سابقه کار دارد فعالیت کند و در نهایت پس از گذراندن مراحل بالا، باید در حضور رئیس دادگستری در مراسم اتیان سوگند شرکت نماید تا بتواند پروانه کارشناسی خود را دریافت کند.

بنابراین با توجه به مراحل گفته شده در بالا کارشناسان دادگستری شامل دو نوع رسمی و غیررسمی می‌شوند. کارشناس رسمی دادگستری به فردی گفته می‌شود که تمامی مراحل بالا را گذرانده است و دارای پروانه کارشناسی دادگستری می‌باشد. اما کارشناس غیررسمی دادگستری هنوز پروانه کارشناسی خود را کسب نکرده است و دادگستری زمانی از این افراد کمک می‌گیرند که کارشناس رسمی دادگستری حضور نداشته باشد. حال اگر فردی که دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن است و با توجه به رشته تحصیلی و مدت فعالیت خود در این زمینه، قصد همکاری با کارشناسان رسمی دادگستری در زمینه پرونده‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را دارد، می‌تواند به آدرس خود سازمان کارشناسان دادگستری مراجعه کند و یا موسسات معتبر چون گروه کارشناسان دادگستری مفروز را انتخاب نماید.

در زمینه همکاری با کارشناسان دادگستری چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر در مورد یک پرونده دادگاهی، شما خواهان رسیدگی به آن هستید باید نکات گفته شده در ادامه را مورد توجه خود قرار دهید:

  • داشتن تخصص و صلاحیت درباره موضوعی که به فرد کارشناس ارجاع می‌دهند.
  • اگر کارشناسی که درباره موضوع پرونده شما تعیین شده است، سابقه اظهار نظر در این زمینه را دارد و یا قبلاً سابقه همکاری با شما را داشته است، نمی‌تواند دوباره کارشناسی موضوع شما را به عهده بگیرد و شما حتماً باید عنوان و موضوع رد کارشناس را در یک لایحه به دادگاه تحویل و یادآوری کنید.
  • زمانی که در یک پرونده قصد همکاری با کارشناسان دادگستری را دارید، حتماً باید در سامانه ثنا درخواست خود را اعلام کنید و پس از دریافت ابلاغیه می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید. پس کارشناسان دادگستری نباید هر تماسی مبنی بر اینکه فرد کارشناس رسمی دادگستری است را قبول کند مگر اینکه فرد دارای ابلاغیه همکاری باشد.
  • تکلیف کارشناسان رسمی دادگستری که به همکاری کارشناس برای یک پرونده می‌روند را دادگاه مشخص می‌کند.
  • کارشناس رسمی که به کمک قاضی می‌رود، صرفاً باید در چهارچوب قرار کارشناسی اقدام به اظهار نظر کند. بدین صورت که اگر فرد خارج از وظیفه تعیین شده در حال فعالیت باشد، قاضی می‌تواند طی یک لایحه اعلام نماید که کارشناس رسمی در خارج از موضوعات پرونده در حال فعالیت است.

 

نحوه همکاری با کارشناسان دادگستری

آیا کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند با موسسات معتبر فعالیت و همکاری داشته باشند؟

باید گفت که کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت با موسسات معتبر همکاری داشته باشند. در همکاری کوتاه مدت کارشناسان پس از چند کارشناسی همکاری خود را به اتمام می‌رسانند. به عنوان مثال اگر یک شرکت قصد داشته باشد سرمایه خود را افزایش بدهد یا اگر سهامداران قصد فروش سهام خود را داشته باشند یا در برخی از پرونده‌ها نیاز به فرد متخصص در زمینه پرونده را دارند، می‌توانند به مدت کوتاه مدت از این کارشناسان رسمی کمک بگیرند.

اما در همکاری بلند مدت کارشناس رسمی دادگستری به عنوان یکی از عضوهای ثابت موسسه به فعالیت می‌پردازد. مجموعه مفروز یکی از موسسات معتبر شناخته شده است که کارشناسان رسمی متخصص ماهر و با تجربه در زمینه‌های مختلف با این موسس همکاری می‌کنند. همانطور که گفته شد اگر قصد همکاری با کارشناسان دادگستری را دارید، می‌توانید به سایت این مجموعه مراجعه فرمایید و درخواست خود را ثبت نمایید تا پس از بررسی‌های لازم با شما تماس گرفته شود.

جهت آشنایی با فعالیت‌های مجموعه کارشناسان مفروز تنها کافیست به وبسایت این مجموعه مراجعه فرمایید. همچنین اگر قصد آشنایی با فعالیت‌های کارشناسان دادگستری و کارشناسان قوه قضاییه را دارید می‌توانید در وبسایت مجموعه مفروز با تفاوت فعالیت آن‌ها آشنا گردید.  در نهایت امیدواریم مطالب گفته شده در زمینه همکاری با کارشناسان رسمی دادگستری برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

منبع: https://mafrooz.com/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.