تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 1:59
کد خبر : 27203

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

متاسفانه در تهران هنوز خیابان‌ها و معابر شهری برای عبور و مرور معلولان و نانوان‌های جسمی به سطح خوبی نرسیده است.

به گزارش تیتر داغ: بیش از یک میلیارد نفر با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند، این آخرین آمار جهانی است! معلولانی که شاید نابینا، ناشنوا و… باشند اما از نظر هوش، ذکاوت و توانمندی هیچ‌گونه تفاوتی با انسان‌های دیگر ندارند و در این جامعه با هر نوع مشکلی به زندگی خود ادامه می‌دهند اما طبیعتا نوع زندگی کردن آنها کمی با دیگران تفاوت دارد و نیاز است که به خواسته‌های آنها با توجه به شرایطشان بیش از پیش توجه شود، در هر دوره از مدیریت شهری، مدیران و مسئولان رسیدگی به وضعیت چنین افرادی را بیان می‌کنند و معتقدند که باید وضعیت خیابان و معابر به نوعی مناسب سازی شود که این افراد دغدغه‌ای برای عبور و مرور خود نداشته باشند.

کافیست در تهران قدمی بزنید آن وقت با دیدن معابر و خیابان‌ها متوجه خواهید شد که زمینه‌ای برای رفت و آمد معلولان پیش‌بینی نشده است حتی در سال ۱۳۸۴، مصوبه‌ای را برای مناسب سازی فضا‌های شهری پیش بینی کرد، ۱۷ سال می‌گذرد، اما مناسب سازی در پایتخت مشاهده نمی‌شود.

/

معلولان در بسیاری از نقاط تهران برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، عبور از پل‌ها و…. دچار مشکلات زیادی هستند و این موضوع موجب شد تا در جلسه قبل شورای شهر تهران، اعضا تذکراتی دهند و وضعیت موجود را نقد کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره اقدامات شهرداری را ناکافی دانست و گفت: در شهرداری تهران از سال‌ها قبل موضوع رسیدگی به معلولین در دستور کار بوده است، هرچند تلاش‌ها کامل نبوده، ولی امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای شهر این تلاش‌ها کامل شود.

شربیانی عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در ایستگاه‌های مترو برای معلولان از نیاز‌های جدی است و تعداد زیادی از ایستگاهها فاقد آسانسور هستند که مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.همچنین ایمن سازی و استفاده از علایم هشدار دهنده صوتی برای عبور از تقاطع‌ها از نیاز‌های معولان است که باید تسری پیدا کند، همچنین برنامه جامع ستاد مناسب سازی از طرف وزارت کشور ابلاغ شده و لازم الاجراست که باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد، انشالله سال آینده آمار خوبی از مناسب سازی شهر تهران دریافت کنیم.

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در این باره اظهار کرد:  حوزه شهری ارتباط مستقیم با زندگی معلولان دارد. چرا که تررد ایمن در سطح شهر برای آن‌ها از سایر اقشار جامعه اهمیت بیشتری دارد. در سال‌های اخیر، کار‌هایی در حوزه دسترس‌پذیری مبلمان شهری انجام شده، اما به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز‌های معلولان نیست. وقتی صحبت از مناسب‌سازی مبلمان شهری می‌کنیم، بدین معناست که وقتی یک فرد نابینا یا کم‌بینا یا یک معلول جسمی پای خود را از خانه بیرون می‌گذارد، برای تردد در جامعه احساس امنیت کند و حس نگرانی را از او دور کنیم.

وی گفت: شهرداری مالیات و عوارض را از تمامی شهروندان از جمله معلولان دریافت می‌کند، اما مشخص نیست سرانه ارائه خدمت به معلولان در کجا هزینه می‌شود؟ چرا بعد از گذشت ۹ سال هنوز حتی یک دستگاه به سامانه حمل و نقل معلولان اضافه نشده است. معلولان از شنیدن وعده و وعید خسته شده‌اند. مشکلات تردد معلولان و نابینایان بسیار جدی است و از دکتر زاکانی شهردار جدید تهران خواهشمندیم بودجه مورد نیاز برای سامانه جانبازان و معلولان را تأمین کند. قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران بیان کرد: هر ساله سیستم‌های حمل و نقل ۱۵ تا ۲۰ درصد ارتقاء پیدا می‌کند و ناوگان آن‌ها اضافه می‌شود، اما در طول ۹ سال گذشته سامانه ویژه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران هیچ پیشرفتی نداشته است.

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

دغدغه معلولان در دوره قبل شورای شهر هم مطرح شد که یکی از این افراد مجید فراهانی عضو شورای شهر پنجم بود! این عضو سابق شورا با اظهار تاسف از عدم تحقق دسترس پذیری شهر برای معلولان، اظهار کرد: این وضعیت سبب شده تا این گروه از شهروندان از حق زندگی در شهر به صورت کامل برخوردار نشوند. در این شرایط هرچه میزان معلولیت جسمی و حرکتی معولان بیشتر باشد، مشکلاتشان برای رفت و آمد، کار و زندگی درسطح محله و شهر بیشتر خواهد بود.در چنین شرایطی فراهم کردن دسترسی و حمل و نقل آسان برای رفت و آمد و امور تحصیلی، درمانی و نیاز‌های حیاتی معلولان کمترین خدمتی است که شهرداری می‌تواند به آن‌ها انجام دهد.

وی گفت: شهرداری‌ها مکلفند صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، آموزشی را به رعایت ضوابط و استاندارد‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند. اگر شهرداری در صدور پروانه‌های ساختمانی و پایان کار به این موضوع توجه کند و عمل به آن را وظیفه قانونی خود بداند، بی‌شک این کار زمینه ساز بهبود و ارتقاء سطح دسترس پذیری معلولان در تهران خواهد شد.

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

در این راستا، ۱۲ آذر امسال بود که حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور هم درباره این موضوع واکنش نشان داد و در حاشیه جلسه فوق‌العاده هیات دولت اظهار کرد: لوازم توانبخشی از جمله ویلچر و عصای مناسب باید برای معلولین تهیه شود و بهتر است که مسئولین مربوطه پیگیری کنند تا اینگونه لوازم در داخل کشور تولید شود. او همچنین رئیسی همچنین بر اجرای قانون در زمینه استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل (قطار و هواپیما) که به صورت تخفیف در نظر گرفته شده است، تاکید کرد و خواستار فعال شدن صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولین شد.

حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: اراده دولت بر این است که معلولین بیش از رنج معلولیت، سختی و رنج بیشتری نداشته باشند.در پایان هم اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، تسهیل ایاب و ذهاب معلولین، مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولین، بیمه درمانی و تکمیلی، توجه به توانمندسازی معلولین و اشتغال مخصوص معلولین از جمله موضوعاتی بود که از طرف معلولین مطرح شد.

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با مناسب سازی‌ها اظهار کرد: متاسفانه با توجه به پیگیری‌های مکرر استانداری تهران و بهزیستی در خصوص اجرایی کردن اصول و ضوابط مناسب سازی در کلیه ساختمان‌های در حال ساخت درهمه شهر‌های استان تهران این امر به صورت ۱۰۰ درصدی انجام پذیرفته است و شهرداری‌ها با وجود هزینه قابل توجهی که برای مناسب سازی می‌دهند، اما هنوز هم این امر به صورت استاندارد و اصولی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در سطح شهر‌های استان شاهد پیاده رو‌های غیر قابل استفاده برای افراد دارای معلولیت هستیم به طور مثال اجرایی نشدن شیب طولی و عرضی استاندارد و پل ارتباطی سواره و پیاده رو و نیز اجرایی نشدن جزیره‌های استاندارد و برخی از ادارات به علت اینکه خدمات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند مناسب سازی خود را کامل و صد در صدی انجام نمی‌دهند.

مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای معلولان در چه وضعیتی قرار دارد؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.