تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آذر 1398 - 11:59
کد خبر : 3074

چه کسانی معاف از مالیات هستند؟

چه کسانی معاف از مالیات هستند؟

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و به عبارتی و با یک حساب سرانگشتی می­توان دریافت که حدود ۶۰ درصد از اقتصاد کشور از مالیات یا معاف یا در حال فرار است!

به گزارش تیتر داغ؛ از روز گذشته که خبر معافیت از پرداخت مالیات هنرمندان اطلاع رسانی شد واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت و کاربران معتقد بودند که چرا هنرمندانی که ساعتی میلیون‌ها تومان درآمد کسب می‌کنند شامل فرار از مالیات هستند؟

طبق اخبار دارندگان کارت های بازرگانی اجاره ای ،پزشکان و وکلا ، ۳۰۰ هزار ثروتمند ، مالکان مسکن های خالی ،اهالی هنر و فرهنگ، خیریه ها  که تا تاریخ ۱۱ آبان ماه سال جاری، حدود ۲۳ هزار و ۹۰۷ موسسه می باشد، معاف از مالیات هستند و تمام حقوق‌بگیران، بازنشستگان، مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی، جامعه کارگران و کارمندان کشور که بالای ۲.۷ میلیون تومان درآمد دارند به علاوه کسبه خرد باید مالیات بپردازند.

فرار از مالیات

مخالفت دولت با معافیت مالیاتی هنرمندان

اما این موضوع در حالی از سوی سازمان امور مالیاتی مطرح می شود که از وزیر ارشاد گرفته تا رییس سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت کرده اند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه از مخالفت دولت با طرح پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی خبر داد.

همچنین «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پی قوت گرفتن حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، رسانه و هنر، در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

وی در بخشی از این نامه تاکید کرده که در شرایطی که خبر موافقت دولت محترم در تصویب تاسیس انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه می‌رفت تا موجی از شادی و دلخوشی در بین این بخش از جامعه ایجاد کند، متاسفانه انتشار اخباری در خصوص حذف معافیت مالیاتی مربوطه موجب نگرانی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داده که براساس بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاف از مالیات (مشمول مالیات با نرخ صفر درصد) هستند. به نیکی واقفید فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود و برهمین اساس در ادوار مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها بوده است.

صالحی گفته که باتوجه به اینکه خطر تهاجم فرهنگی و توطئه‌های نفوذ و استحاله فرهنگی دشمنان انقلاب به طور مداوم گوشزد می‌شود، لزوم حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ضروری بوده و باتوجه به تاثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی ناشی از این اقدام بر نخبگان کشور، دستور فرمایید معافیت‌های مالیاتی موضوع بند (ل) یاد شده همچون گذشته برقرار بوده و از هرگونه اقدام در جهت حذف آن جلوگیری به عمل آید.

دلیل عدم رغبت مردم به پرداخت مالیات چیست؟

در حالت کلی می‌توان دلایل فرار از مالیات را در چند دسته کلی جای داد که اصلی‌ترین آن متکی بودن بودجه کشور بر نفت است.  عدم اعتماد مردم به دولت بحث دیگر این موضوع استو باعث می­شود که چندان امیدی به وصول مالیات در کشور مشاهده نشود. البته در این میان نباید دانه درشت‎های اقتصادی را از دید دور داشت. این طیف از فعالان بازار که به تعبیری قلدران اقتصادی نیز نامیده می­شوند با استفاده از رانت‎های به خصوصی قوانین مالیاتی را دور می­زنند. از سوی دیگر طی چند دهه اخیر در کشور با نهاد‎های اقتصادی خاصی مواجه بودیم و هستیم که با وجود فعالیت کلان اقتصادی از مالیات معاف بوده ­اند.

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و به عبارتی و با یک حساب سرانگشتی می­توان دریافت که حدود ۶۰ درصد از اقتصاد کشور از مالیات یا معاف یا در حال فرار است!

منبع: تهران نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.