تاریخ انتشار : شنبه 16 مهر 1401 - 12:35
کد خبر : 37088

آموزش مدیریت سرمایه

آموزش مدیریت سرمایه

عملکرد عالی در یافتن الماس های مخفی و مبادله کردن آن ها، از دید طولانی مدت بدون مدیریت سرمایه معنای چندانی ندارد. هر سرمایه گذاری باید استراتژی خاصی پیرامون سرمایه توزیع شده اش و اینکه چند درصد از کل سرمایه قابل وارد شدن به یک معامله است را داشته باشد. این برای هر معامله گری

عملکرد عالی در یافتن الماس های مخفی و مبادله کردن آن ها، از دید طولانی مدت بدون مدیریت سرمایه معنای چندانی ندارد. هر سرمایه گذاری باید استراتژی خاصی پیرامون سرمایه توزیع شده اش و اینکه چند درصد از کل سرمایه قابل وارد شدن به یک معامله است را داشته باشد. این برای هر معامله گری متفاوت است چون هرکس قدرت تحمل ریسک و حجم سرمایه متفاوتی دارد، ولی بهتر است با وجود این تفاوت ها از برخی قوانین جهانی پیروی شود.

چرا مدیریت سرمایه مهم است؟

بطور کلی مدیریت سرمایه تنها فاکتور نهایی تعیین کننده برنده یا بازنده بودن یک معامله گر در پایان سال می باشد. در این بازار اماری مطرح است مبنی بر اینکه چنانچه صد معامله گر در ابتدای سال وارد بازار مالی شوند در پایان سال تنها ده معامله گر دارای بالانسی مثبت خواهند بود ! چنانچه از این امار پیداست نزدیک به نود درصد از معامله گران بازارهای مالی در پایان ضرر خواهند کرد که یکی از دلایل مهم در این رابطه ضعف مدیریت سرمایه انها می باشد. مدیریت سرمایه مهم ترین بخش از یک سیستم و استراتژی معاملاتی است.

مدیریت سرمایه برای اکثریت قریب به اتفاق مردم یک معما است. در حالی که اکثر مردم می دانند که پول از طریق اقتصادهای جهانی جریان می یابد، تعداد کمی از پیچیدگی های استفاده از این سرمایه برای یک شرکت را درک می کنند. بنابراین، بسیاری تلاش می کنند تا بفهمند مدیریت سرمایه چیست.

مدیریت ریسک و پول در زندگی یک معامله گر

عموم اشخاصی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند مقادیر زیادی از وقت و پول خود را صرف تهیه و یادگیری سیستم های معامله می کنند تا بواسطه استفاده از این سیستم ها به موفقیت برسند. این افراد پس از یادگیری سیستم های معامله مسئله بسیار مهمی را نادیده می کیرند که به عقیده بسیاری از معامله گران موفق تنها عامل برنده یا بازنده بودن یک معامله گر می باشد اعمال قوانین مدیریت سرمایه و ریسک در معاملات در واقع تنها وجه تمایز بین معامله گران موفق با معامله گران ناموفق می باشد.

مفهوم مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه را به عنوان “یک استراتژی مالی با هدف اطمینان از حداکثر کارایی در جریان نقدی ” تعریف می‌کنند. بنابراین، پاسخ به “مدیریت سرمایه چیست؟” در مفهوم ساده، به معنای مدیریت پول و ریسک است. اگرچه در واقعیت، تعریف دقیق‌تر مدیریت سرمایه بسیار پیچیده‌تر است. برای طراحی یک استراتژی معاملاتی باید مدیریت سرمایه را در نظر بگیرید و برای ان فاکتورهایی از جمله میزان سرمایه اولیه، میزان ریسک در هر معامله، ریسک به ریوارد و نسبت افت سرمایه (Drawdown) را مشخص کنید. بعد از مشخص کردن این موارد در استراتژی مدیریت سرمایه باید در دوره های زمانی متفاوت این فاکتورها را در معاملات خود تحلیل و بررسی کنید.

تعادل در مدیریت سرمایه

یک تعریف دقیق مدیریت سرمایه باید شامل تعادل باشد. هدف نهایی مدیریت سرمایه، حداکثر بهره وری در میان تعدادی از عوامل رقیب است.”گاهی اوقات می توان وضعیت مالی یک شرکت را با کاهش هزینه های غیر ضروری بهبود بخشید” و در مواقع دیگر، می توان با اعمال یک تغییر کوچک در یکی از حوزه های اصلی کسب و کار، درآمد را افزایش داد. دانستن اینکه چه اقداماتی باید در چه زمان هایی اجرا شود، مدیریت سرمایه موثر است.

عوامل تاثیرگذار در مدیریت سرمایه

شناخت عوامل مهم و تاثیرگذار در استراتژی مدیریت سرمایه می تواند برای معامله گران مبتدی و حتی حرفه ای اثر مثبتی در تحلیل ها و کسب سود هرچه بهتر داشته باشد. در این جا می خواهیم به بررسی برخی از این عوامل بپردازیم:

بازاری که در ان فعالیت میکنید بشناسید!

بازارهای مختلف ماهیت های متفاوتی دارند و شما به عنوان یک سرمایه گذار یا معامله گر باید نسبت به بازاری که می خواهید در ان فعالیت کنید شناخت کافی داشته باشید. به عنوان مثال اگر قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارید باید بدانید که ماهیت این بازار با بازار فارکس متفاوت است و با توجه به کوچک بودن ارزش کل بازار (مارکت کپ) میزان نوسانات در بازار ارز دیجیتال بسیار بالا است و بنابراین ریسک فعالیت در این بازار بسیار بیشتر از بازار فارکس می باشد.

حد سود و ضرر مشخص کنید

آموزش مدیریت سرمایه

مشخص کردن حد سود وضرر بسیار ضروری است.  شما باید با توجه به استراتژی معاملاتی خود و در نظرگرفتن مدیریت سرمایه برای تمام معاملات خود حد سود و ضرر مشخص کنید. در هرشرایطی به تحلیل و استراتژی خود اعتماد داشته باشید و هیجان زده عمل نکنید.

شما میتوانید برای تعیین ریسک به ریوارد معاملات خود از اپلیکشن مدیریت سرمایه کرگدنی اکادمی مالی اشراف استفاده کنید. (لینک شو بزارید اینجا)

سرمایه اولیه و میزان سود مدنظر

قبل از شروع هرکاری ابتدا هدف خود را از فعالیت در بازار مشخص کنید و نسبت به هدفی که دارید یک سرمایه قابل قبول در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال اگر قصد فعالیت به عنوان یک تریدر حرفه ای دارید میزان سرمایه بیشتری نسبت به کسی که فقط به عنوان شغل دوم ترید می کند نیاز دارید. بخش زیادی از استرس و نگرانی تریدها کمبود سرمایه اولیه است. اگر سرمایه کافی نداشته باشید احتمال اینکه طمع کنید و معاملات پرریسک انجام دهید بسیار بالا می رود و در نتیجه با ضرر و نا امیدی از بازار خارج می شوید.

هنگاهی که هدف خود و میزان سرمایه اولیه را مشخص کردید، حال می توانید یک سود منطقی برای معاملات خود تعیین کنید و معاملات خود را بر اساس ان تتنظیم کنید و در دوره های زمانی مختلف معاملات و سودهای خود را بررسی کنید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف خود در معاملات را بشناسید.

بررسی نتایج معاملات

یک ترید حرفه ای همواره جزئیات معاملات خود را ثبت می کند. شما باید تمام موارد را در یک دفتر یادداشت کنید. جزئیات مهم اند. مثلا میزان زمانی که پای چارت صرف کرده اید و در حال ترید هستید، زمان باز و بسته شدن تمام معاملاتتان، نمادهای معاملاتی، حجم معامله، تاریخ انجام معامله، احساساتی که در هنگام باز یا بسته کردن یک معامله داشته اید و غیره.

این اطلاعات به شما در بهتر شدن عملکرد معاملاتتان کمک می کنند. برای اینکه بتوانید به بهترین استراتژی ترید و استراتژی مدیریت سرمایه برسید ثبت معیارهایی مانند تعداد معاملات سود ده در مقابل تعداد معاملات ضرر ده میانگین سود و ضرر و … بسیار اهمیت دارند.

سبد سرمایه گذاری متنوع

هیچ گاه تمام سرمایه خود را فقط به یک ارز یا سهم اختصاص ندهید. اگر سبد معاملاتی متفاوت و معقولانه ای داشته باشید در صورتی که یکی از ارزهای شما دچار نوسان و ضرر شود همه دارایی شما در خطر نخواهد بود و به این ترتیب می توانید مدیریت سرمایه خود را به عهده داشته باشید.

مهم ترین، مهم ترین و مهم ترین چیز عمل کردن به انچه اموخته اید است. در نهایت ندانستن و یا دانستن و عمل نکردن هر دو باعث ضرر می گردد.

در معامله چیزی به نام نتیجه تضمین شده وجود ندارد. در حقیقت با هر معامله شما سرمایه و به نوعی خودتان را در معرض ریسک و خطر قرار می دهید. این چیزی است که شما باید یاد بگیرید و با ان زندگی کنید تا بتوانید در معاملات خود پیشرفت کنید. در صورتی که مدیریت سرمایه داشته باشید و در هر شرایطی به ان عمل کنید سود و ضررهای شما برنامه ریزی شده خواهد بود و ریسک کمتری را متحمل می شوید.

برای شروع بایستی ابتدا مفهوم کلی آموزش مدیریت سرمایه را بدانید و سپس رابطه ان را با تصمیمات خود در هنگام معامله کشف کنید. به طور کلی مفهوم مدیریت سرمایه ان است که شما تا چه حد از هر معامله سود برده اید و برای ان مقدار سود چه میزان از ریسک را پذیرا شده اید. تنها نقطه مشترک تمامی استراتژی های مدیریت سرمایه در تلاش ان ها برای حفظ بالانس حساب شما از ریسک های اشکار موجود در بازارهای مالی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.