تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 7:17
کد خبر : 98001

اردوغان: مردم ترکیه جواب بایدن را پای صندوق‌های رأی می‌دهند

اردوغان: مردم ترکیه جواب بایدن را پای صندوق‌های رأی می‌دهند
رئیس‌جمهور ترکیه و از نامزدهای اصلی انتخاب ریاست‌جمهوری این کشور، رقیب خود را متهم به تبانی با آمریکا کرد و گفت که مردم ترکیه پاسخ آنها را در پای صندوق‌های رأی می‌دهند.

به گزارش تیتر داغ؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آخرین سخنرانی انتخاباتی در جمع هوادارانش رقیب خود را به همکاری با آمریکا متهم و اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پی سرنگونی دولت اوست.

وی خطابا به قلیچدار اوغلو گفت: آیا می‌خواهید بر اساس دستورالعمل‌هایی که از آمریکا دریافت کرده‌اید کارتان را پیش ببرید؟ با دستوراتی که از بایدن گرفته‌اید؟ بایدن اعلام کرده باید اردوغان را سرنگون کرد و من از این موضوع خبر دارم، همه مردم هم این را می‌دانند، اما در پای صندوق‌های رأی پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد.

تقریباً بیشتر نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که رقیب اردوغان با اختلاف کمی از او پیشتاز است، اما یافته‌های نظرسنجی مراکز مطالعاتی «آرِدا/Areda» و «آسال/Asal»، در روز شنبه نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور با اختلاف ناچیز پیروز خواهد شد.

امروز یکشنبه و از دقایقی پیش و رأس ساعت ۸ صبح شعب اخذ رأی در مناطق مختلف ترکیه باز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کنند؛ فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۷ بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، و سینان اوغان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ البته محرم اینجه نیز در این انتخابات حضور داشت، اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد شکست اپوزیسیون به حضور او نسبت داده شود، رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است.؛ نامزد برنده باید بیش از ۵۰ درصد آرا مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.

در این انتخابات ۶۰ میلیون و ۹۰۴ هزار نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار نفر در خارج کشور، واجد شرایط رأی‌دادن هستند.

در تاریخ ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه، تنها ۲ بار میزان مشارکت از ۷۰ درصد پایین آمده و به ۶۴ درصد رسیده است.

براساس قوانین انتخابات در ترکیه، هر شهروند فقط در یک مکان از پیش‌تعیین‌شده می‌تواند رأی بدهد و همچنین دولت حق دارد از شهروندانی که رأی نمی‌دهندد، جریمه نقدی دریافت کند، اما این قانون عملاً تاکنون اجرایی نشده است و کسی بابت رأی‌ندان جریمه نشده است.

منبع: تی‌آرتی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.