تاریخ انتشار : یکشنبه 18 خرداد 1399 - 7:33
کد خبر : 9654

تصویب «قانون جامع باشگاه داری» در دستورکار مجلس یازدهم

تصویب «قانون جامع باشگاه داری» در دستورکار مجلس یازدهم

قاضی زاده هاشمی در رابطه با لزوم تصویب «قانون جامع باشگاه داری» در مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش تیتر داغ؛ احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره آینده فوتبال ایران و شرایط اساسنامه مطلوب اظهار کرد: فرآیند اساسنامه فدراسیون یک فرآیند طولانی بود اما اساسنامه فدراسیون فوتبال هم در سال ۱۳۹۰ و هم قبل از آن هیچ وقت به تأیید هیئت وزیران نرسیده است.

اساسنامه سال ۹۰ مورد تأیید فیفا نبود

وی متذکر شد: از نظر قانون، اساسنامه‌ای معتبر است که تایید هیئت وزیران کشور را داشته باشد بنابراین اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران روند قانونی به معنای کامل را طی نکرده و حتی اساسنامه ۱۳۹۰ هم مورد تایید فیفا نبوده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: کارشناسان فیفا سال گذشته مدتی در تهران مستقر بودند و با کارشناسان فدراسیون به یک طرح تیپی از اساسنامه رسیدند و یک اساسنامه جمع بندی شده و پیشنهادی را در شهریور سال گذشته به فدراسیون ما ارائه کردند که باید درون ساختار فدراسیون (مجمع) به تایید و تصویب می‌رسید.

نماینده مجلس شورای اسلامی که با برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفتگو صحبت می‌کرد، افزود: با استعفای رئیس وقت فدراسیون در آبان ماه سال گذشته بنا بر این شد که اسفند ماه یک مجمع فوق‌العاده برگزار شود که اساساً تا قبل از این زمان بحث اصلاح اساسنامه مطرح نبود اما از این تاریخ به بعد فیفا یک نقشه راهی را ارائه کرد.

وی همچنین اصلاح اساسنامه، تایید مجمع و تایید مکانیزم‌های داخلی و برگزاری انتخابات را از بخش‌های مختلف نقشه راه فیفا برای اساسنامه فدراسیون فوتبال برشمرد و گفت: با وجود تأکیدات فیفا در سال گذشته اما هیئت رئیسه فدراسیون مجدداً منویات خود را پیگیری کرد که گویا هیچ چیزی از مذاکرات و توافقات قبلی با فیفا وجود نداشته است!

قاضی زاده هاشمی با اشاره به تاکید فیفا بر استقلال برخی ارکان فدراسیون فوتبال بیان کرد: فیفا حوزه قضایی، اخلاق، استیناف، انتخابات و استیناف انتخابات را نهادهای مستقلی می‌بیند به این دلیل که با مجموعه حاکمه فدراسیون تبدیل به باند و تیم نشوند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: فیفا در نامه پایانی خود به فدراسیون علاوه بر تأکید بر اصلاح موارد قبلی اساسنامه، اضافه کرده که وزیر ورزش به عنوان مقام دولتی حق حضور و رأی در مجمع فدراسیون را ندارد.

عمومی و غیردولتی بودن فدراسیون به معنای دخالت در امور آن نیست

وی بر این باور است که عنوان “نهاد عمومی غیر دولتی” برای فدراسیون به معنای دخالت در امور فدراسیون نیست بلکه این نهاد دارای ساختار قانونی در کشور است مانند بسیاری از نهادهای کشورمان (کمیته ملی المپیک و جمعیت هلال احمر) که با حفظ استقلال خود نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی در تعریف این عنوان گفت: طبق قوانین ملی، ” نهاد عمومی غیر دولتی” اشخاصی‌اند که از قوای مختلف حاکمیتی و پشتیبانی‌های قانونی برخوردار می‌شوند و با اینکه مجامع آنها غیر دولتی است اما به آحاد جامعه خدمات می‌دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دخالت زمانی است که وزیر ورزش، دولت یا هر قوه دیگری فلان شخص را به عنوان رئیس فدراسیون و غیره انتخاب کند و در غیر این صورت نه تنها دخالت بلکه قانون پذیری است.

قانون بازنشستگان و تهدید منافع عده‌ای خاص در فوتبال!

وی با بیان اینکه احترام به قوانین داخلی و ملی کشورها مورد تاکید و احترام فیفاست گفت: فیفا هیچ وقت نگفته شخصیت نهاد داخلی خودتان را زیر سوال ببرید اما عده‌ای که قانون” منع به کارگیری بازنشستگان” برای آنها صدق می‌کند می‌گویند ما نهاد غیردولتی نباشیم و این را به معنای دخالت فرض می‌کنند در صورتی که این موضوع دقیقاً طبق چارچوب گذاری قانون حاکم کشوری ماست.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نگارش اساسنامه و طرح تیپی فیفا برای فدراسیون‌های عضو خود یک طرح ثابتی است و برای همه هم یک پیش نویس ساده و مشخصی را ارائه می‌کند متذکر شد: با وجود انجام مذاکرات اساسنامه در سال گذشته اما نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه طرح پیشنهادی فیفا هم به کشوی میز رفت و پیگیری نشد.

این نماینده مجلس دلیل پیچیده شدن کار ساده‌ای چون اصلاح اساسنامه را در این می‌داند که عده‌ای در سیستم مدیریت ورزشی فدراسیون، اساسنامه را بازیچه دست خود قرار داده و صرفاً برای حفظ بقای خودشان نگارش می‌کنند و اگر هم جایی احساس خطر کنند اساسنامه به کشوی میزها منتقل خواهد شد.

وی افزود: حالا که فیفا این فرصت را برای ما فراهم کرده مجلس و دولت و سایر ارگان‌ها هم باید مجموعه ساختاری را تشکیل دهند که وصل به اشخاص الف و ب نباشد و در درون خود تحول و نوگرایی را ایجاد کند.

قاضی زاده هاشمی در رابطه با شرط ” ۸ سال سابقه مدیریت ورزشی برای ریاست فدراسیون فوتبال” اظهار کرد: این موضوع تحت نظر کمیته انتخاباتی قرار می‌گیرد اما در هر صورت ورود افراد به گود انتخابات نیازمند پارامترها و صلاحیت‌های فنی است که کمیته تعیین می‌کند.

فوتبالی‌ها برای آینده فوتبال هم که شده از منافع شخصی بگذرند

نماینده مجلس شورای اسلامی از مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه فوتبال درخواست کرد که از قدرت و نفع شخصی خود برای آینده فوتبال ایران بگذرند و اجازه دهند که در گردش نخبگانی، یک نیروی قوی و تازه نفس و مقتدر و بر اساس رأی مجمع که برآمده از اراده بدنه ورزش کشور است انتخاب شود و البته این تحول آفرینی در چهار سال بعدی مجمع هم ادامه پیدا کند.

با انحصارطلبی مخالفیم

وی همچنین تصریح کرد: اصولاً ما با انحصارطلبی در هر رده از امر ورزش مخالفیم و قاعده استقلال رکن انتخاباتی را به عنوان یک قاعده ضد انحصار فوتبال می‌دانیم و بر آن هم به شدت تأکید داریم.

قانون جامع باشگاه داری در دستور کار مجلس یازدهم
قاضی زاده هاشمی در رابطه با لزوم تصویب “قانون جامع باشگاه داری” در مجلس یازدهم این‌طور گفت: ما این قانون را در مجلس یازدهم در دستور کار قرار خواهیم داد البته در مجلس دهم هم در حوزه ورزش کم کار نکردیم و هم اکنون بسیاری از پروژه‌های عمرانی در شهرهای کوچک و روستاها بر اساس برنامه ششم توسعه و با اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات ارزش افزوده اجرا می‌شوند، درباره نظارت بر آن هم سوالاتی از وزارت ورزش داریم که به موقع مطرح خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما به دنبال انتخاباتی ژورنالیستی و پروپاگانداهای موقعیتی نیستیم، نماینده برای ایفای رکن نظارتی خود باید مقتدر، صریح، شفاف و غیر وابسته باشد تا مطالبش از بُرّندگی لازم برخوردار باشد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.