تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 10:17
کد خبر : 104769

به کوشش مهدی نورمحمدی انجام شد؛

خواندن ناخوانده‌های استاد فقید موسیقی در یک کتاب پژوهشی

خواندن ناخوانده‌های استاد فقید موسیقی در یک کتاب پژوهشی

مجموعه پژوهشی «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا در مطبوعات و آرشیو اسناد ملی» عنوان یکی از تازه‌ترین کتاب‌ها در بازار نشر آثار موسیقایی است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش تیتر داغ؛ «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا در مطبوعات و آرشیو اسناد ملی» عنوان یکی از تازه ترین کتاب های منتشر شده نشر ماهور است که در قالب یک اثر پژوهشی به کوشش مهدی نورمحمدی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیح این کتاب آمده است:

«این کتاب حاوی ۲ بخش است: در بخش اول که حاصل بررسی و جستجوی گسترده در روزنامه‌ها و مجلات بعضا دشواریاب یا کمیاب است، هرگونه خبر مرتبط با ابوالحسن صبا، اعم از اعلان و گزارش کنسرت‌ها، فعالیت‌های هنری، زندگی و آثار، خاطرات و مسائل مربوط به درگذشت، خاکسپاری و مجالس یادبود و نیز نوشته‌های پژوهشگران درباره وی گردآوری شده است.

ازجمله نکات این بخش، گردآوری نوشته‌ها و مقالات صبا درباره «سنتور»، «پنج‌ضربی و هفت‌ضربی» و «نواختن رنگ» است که دربردارنده نکات سودمندی برای علاقه‌مندان خواهد بود.

بخش دوم کتاب نیز اختصاص به اسنادی دارد که از آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران استخراج و بازخوانی شده‌اند.

کتاب پیش‌رو، در کنار آثار پیشین با ارائه اخبار، اسناد و نکات نویافته و منتشر نشده، موجب شناخت بیشتر ابوالحسن صبا می‌شود و دریچه جدیدی به روی محققان و علاقه‌مندان این موسیقیدان بزرگ می‌گشاید.

خواندن ناخوانده‌های استاد فقید موسیقی در یک کتاب پژوهشی

مرحوم ابوالحسن صبا آهنگساز، مدرس و نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی بود که در طولِ چهل سال فعالیت حرفه‌ای‌اش به آهنگسازی، طراحی شیوه‌های نوین نوازندگی، گردآوری ردیف، تألیف کتاب‌های آموزشی و تربیت شاگردانی سرشناس پرداخت و از این رو هنرمندی تأثیرگذار در رشد جریان‌های موسیقی در ایران شناخته می‌شود.

وی با اصول علمی موسیقی کلاسیک آشنایی کامل داشت و در عین حال بر گسترش و پیشرفت موسیقی ایرانی و موسیقی محلی ایران تمرکز می کرد. از وی به‌خاطر نوآوری‌ها و تحولاتی که در موسیقی ایران پدید آورد، با عنوانِ «نیمای موسیقی ایرانی» یاد می‌شود و مدتی که در این عرصه حضور داشته‌است را «دوران طلایی موسیقی» نام نهاده‌اند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.