تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 13:27
کد خبر : 88377

رقابت در بخش‌های مختلف بازار فولاد، جهت صادرات

رقابت در بخش‌های مختلف بازار فولاد، جهت صادرات

صادرات مقاطع فولادی، باتوجه به حاشیه سود بیشتری که دارد مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی است. در این متن به بررسی صادرات انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ می پردازیم. در چند سال گذشته، رقابت زیادی بین شرکت‌های فولادی برای صادرات محصولات به خارج از کشور وجود داشته است. رشد صادرات به‌دلیل آزادسازی محصولات

صادرات مقاطع فولادی، باتوجه به حاشیه سود بیشتری که دارد مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی است. در این متن به بررسی صادرات انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ می پردازیم.

در چند سال گذشته، رقابت زیادی بین شرکت‌های فولادی برای صادرات محصولات به خارج از کشور وجود داشته است. رشد صادرات به‌دلیل آزادسازی محصولات فولادی نسبتاً چشمگیر بوده است و حاشیه سود زیادی را برای شرکت‌های تولیدکننده ایجاد کرده است؛ اما محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد. درواقع، وزارت صمت تأکید زیادی به اولویت عرضه محصولات به داخل کشور دارد؛ به‌همین‌دلیل، کارخانه‌های فولادی موظف هستند حداقل ۷۵ درصد از محصولات خود را در بورس کالا برای بازار داخلی عرضه کنند و مابقی را برای صادرات کنار بگذارند. این موضوع تعادل نسبتاً خوبی را برای تثبیت قیمت محصولات فولادی در داخل کشور فراهم کرده است. در ادامه نگاهی داریم به صادرکنندگان مطرح فولاد و آمارهای موجود در این زمینه. با ما همراه باشید.

کدام کارخانه‌های فولادی مطرح ایران، محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند؟

تقریباً تمام کارخانه‌ها درصورتی‌که تعهد خود مبنی بر عرضه ۷۵ درصد از محصولات در بورس کالا را رعایت کنند، می‌توانند در بخش صادرات وارد شوند. در ادامه با صادرکنندگان مطرح این حوزه بیشتر آشنا می‌شویم.

تولیدکنندگان لوله و پروفیل

تولیدکنندگان متعددی در زمینه لوله و پروفیل در داخل کشور فعال هستند؛ پروفیل، در صنایعی مانند خودروسازی و ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد است، لوله نیز برای انتقال سیالات مورداستفاده قرار می‌گیرد. کارخانه‌های نورد لوله یاران، نورد پروفیل ساوه، جهان پروفیل پارس، گروه صنعتی تهران شرق و فولاد هیربد پروفیل‌های بسیار باکیفیت را تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کنند.

لوله و پروفیل سپنتا، سدید، گروه صنعتی سپاهان، فولاد هیربد زرندیه و لوله و پروفیل کیهان هم از کارخانه‌های تولیدکننده انواع لوله هستند. لوله‌های تولیدی توسط این کارخانجات، برای ساخت انواع داربست مورد نیاز برای ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد و سایز هرکدام بر قیمت داربست اجرا شده اثرگذار است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“لوله داربست از جمله کالا‌هایی است که معمولا در پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن برای کارهای کوچک در اکثر اوقات از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. قیمت لوله داربست، بیشتر برحسب میزان تقاضا آن در بازارآهن و همچنین نرخ دلار تعیین می‌شود، اما عواملی مانند:  هزینه تمام شده ساخت لوله، قیمت‌های اعلام شده از سمت کارخانه، شرایط سیاسی و تحریم‌ها، بورس کالا و نرخ لوله در بازار جهانی نیز بر روی قیمت روز لوله داربست تاثیرگذارند.”

تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن

میلگرد و تیرآهن، از محصولات فولادی هستند که مانند خون در صنعت ساختمان‌سازی هر کشوری جریان دارند؛ این محصولات پایه و اساس ساخت هر سازه‌ای را تشکیل می‌دهند. کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ناب تبریز و فولاد صنعت بناب، از برترین صادرکنندگان تیرآهن به خارج از کشور هستند. از سوی دیگر، فولاد شاهین بناب، ذوب‌آهن اصفهان، ظفر بناب، سرمد ابرکوه یزد، فولاد خراسان، فولاد آذربایجان و فولاد کویر کاشان هم در صادرات میلگرد نقش مهمی دارند.

کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی

فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین اهواز و فولاد کیهان از تولیدکنندگان مطرح ورق فولادی هستند؛ قیمت ورق فولادی در این کارخانه‌ها با یکدیگر اندکی متفاوت است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

قیمت ورق سیاه، در اکثر اوقات براساس گرید آن تعیین می‌شود؛ مواد اولیه این محصول در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و در همین مرحله با تغییر آلیاژهای به کار رفته می‌توان گریدهای مختلفی از ورق سیاه درست کرد. از آنجا که این محصول جزو کالاهای پرتقاضا در بازارآهن محسوب می‌شود، قیمت روز ورق سیاه غیرقابل پیش‌بینی بوده و توصیه می‌گردد قبل از ثبت خرید آن قیمت ورق سیاه امروز را استعلام بگیرید تا در معاملات خود متضرر نشوید.”

به‌طورکلی، کارخانه‌هایی که محصولات باکیفیت بیشتری را به بازارهای خارجی عرضه می‌کنند، معمولاً در داخل کشور هم نسبت به سایر رقبا نرخ بالاتری برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.

صادرات ورق در نیمه اول سال 1401 کاهش داشته است.

میزان صادرات کدام محصول فولادی در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بیشتر از سایر مقاطع بوده است؟

در بین مقاطع طویل فولادی در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، میلگرد با ۹۲۳ هزار تن، بیشترین میزان صادرات را از آن خود کرده است. قیمت میلگرد امروز صادراتی باتوجه به نوع کارخانه سازنده و روش تولید متفاوت است.

براساس نظر متخصصان آهن آنلاین:

“میلگرد، با روش‌های گوناگون در کارخانه‌های فولادی پس از تحمل حرارت ۱۱۰۰ درجه تولید و دربازار عرضه می‌شود. قیمت میلگرد امروز، به چندین عامل بستگی دارد که از اساسی‌ترین موارد آن می‌توان به: سایز، وزن، برند تولیدکننده، نوع استاندارد ( A1، A2، A3، A4) و… اشاره کرد. بهتر است قبل از خرید میلگرد، از آخرین و جدیدترین قیمت روز میلگرد در بازار آگاهی داشته باشید تا با بهترین نرخ بتوانید این محصول فولادی را تهیه و با بهره‌گیری از حداکثر سود، از آن در پروژه‌های خود استفاده کنید.”

در بین مقاطع تخت فولادی نیز بیشترین میزان صادرات مربوط به ورق گرم بوده؛ در این بازه زمانی، ۱۰۳ هزار تن ورق گرم از کشور خارج شده است. همچنین بیلت و بلوم، اسلب و فولاد میانی نیز به‌ترتیب به‌میزان ۱۸۱۷، ۶۶۱ و ۲۴۷۸ هزار تن از حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

نمودار میزان صادرات محصولات فولادی در 5 ماهه ابتدایی سال 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

۳ مانع اصلی صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۱

صادرات فولاد با آنکه در سه سال اخیر رشد مناسبی داشته است، اما موانعی هم در این زمینه وجود دارد؛ از جمله:

·        شرایط بین‌المللی بازار

شرایط بین‌المللی، تأثیر قابل‌توجهی بر بازار فولاد دارد؛ تحریم‌ها و کاهش تقاضا در سطح جهانی، پیچیده بودن روند خرید و انتقال پول به داخل کشور و وجود رقبای متعدد در زمینه صادرات، عواملی هستند که در سال‌های اخیر سد راه صادرات مقاطع فولادی به خارج از کشور بوده‌اند.

·        تقاضای زیاد بازار داخلی

همان‌طورکه اشاره کردیم، وزارت صمت تأکید ویژه‌ای بر تأمین فولاد در داخل کشور دارد و تا زمانی که تقاضا در داخل وجود داشته باشد، امکان صادر کردن محصولات فولادی وجود ندارد. از سوی دیگر، بیشتر بودن حاشیه سود صادرات نسبت به عرضه داخلی، همواره توجه تولیدکنندگان را به سمت صادرات سوق داده است. درحال‌حاضر با وجود کاهش ساخت‌وساز، همچنان تقاضا در بازار داخل وجود دارد و این موضوع تأثیرات منفی بر میزان صادرات خواهد گذاشت.

·        دامپینگ چین و روسیه در بازار جهانی

چین و روسیه، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد هستند؛ از سوی دیگر، چین حتی جزء بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد خام و محصولات میانی فولاد نیز محسوب می‌شود. این دو قطب بزرگ، تأثیرات قابل‌توجهی بر بازار می‌گذارند؛ از جمله اقدامات اخیر این دو کشور، تزریق فولاد با قیمت کم و حجم زیاد به بازارهای جهانی بوده است. طبیعتاً با وجود نرخ کمتر، کشورهای دیگر تمایلی به خرید از تولیدکنندگان ایرانی نخواهند داشت. این موضوع یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات در سال ۱۴۰۱ بوده است.

سخن پایانی

صادرات فولاد کشور، با وجود موانع بسیار زیاد داخلی و خارجی، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و سود نسبتاً مناسبی را برای کارخانه‌های داخلی فراهم کرده است. میزان صادرات تأثیر مستقیمی بر بازار داخل و قیمت‌های موجود نیز دارد. برای اطلاع از قیمت‌ها و دریافت مشاوره خرید محصولات فولادی، می‌توانید از کارشناسان آهن آنلاین کمک بگیرید تا به شما در انتخاب کارخانه مناسب برای خرید، راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.