تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1400 - 4:52
کد خبر : 25973

پیگیری برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی خراسان جنوبی با افغانستان

پیگیری برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی خراسان جنوبی با افغانستان

استاندار خراسان جنوبی گفت: مناطق مرزی گلورده و دوکوهانه در همسایگی با افغانستان چندین سال است که تعطیل بوده و ما پیگیری کردیم تا بازگشایی‌ها انجام شود.

به گزارش تیتر داغ:حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی  گفت‌:با اشاره به حضور رئیس‌جمهور  و تاکیدات او در سفر به این استان گفت: ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی و در شهر طبس قرار دارد و به همین دلیل این استان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین شش هزار نفر در معادن زغال سنگ مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: یکی از دستورات رئیس جمهور در حاشیه این سفر، ساماندهی و تجهیز واحد‌های اقامتگاهی و تجهیزاتی بود که به کارگران خدمات ارائه می‌کنند و کارگران بر مجهز نبودن آن گلایه‌هایی داشتند که رئیس جمهور دستور دادند تا طی مدت ۲۰ روز این مشکلات حل و فصل شود. طبق پیگیری‌های ما و اقدامات صورت گرفته از دستگاه‌ها، در مدت ۲۰ روز اقامتگاه‌هایی که کارگران در آنجا اقامت دارند، تجهیز و نوسازی شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان بیش از حدود ۴۸ هزار کانی معدنی دارد و از ذخایر بزرگ در سراسر استان به حساب می‌آید. متاسفانه به اندازه‌ ذخایر موجود در این استان از آن بهره برداری نمی‌شود و رئیس جمهور نیز دستور دادند تا در این حوزه هم اقدامات توسعه‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: اکنون ۲ اقدام اعم از شناسایی معادن، اطلاعات و اکتشافات و برنامه‌ریزی برای ورود سرمایه‌گذاران صورت گرفته است. همچنین اقدام مهمی که در دو هفته اخیر شروع شد بحث انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان زمین شناسی کشور، شرکت ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان  بود.

ملانوری گفت: در این تفاهم نامه درباره مطالعه و اکتشافات معدنی چهار شهرستان سربیشه، بیرجند، خوی و درمیان گفته شده که این چهار شهرستان حدود ۱۰ درصد از مساحت کل استان خراسان جنوبی را پوشش می‌دهد که ۱۵ هزار کیلومتر مربع وسعت دارند؛ با این اقدامات اطلاعات ما از ذخایر معدنی این شهرستان‌ها کامل می‌شود و این اطلاعات در اختیار شرکت ایمیدرو قرار گرفته و پس از آن  اقدامات سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

وی افزود: از دیگر اقدامات می‌توان به بحث مرمت، احیاء، بازسازی و مدیریت قنوات در خراسان جنوبی اشاره کرد که در سفر آقای رئیس جمهور این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بلافاصله نیز ستاد احیاء، مرمت و مدیریت قنوات تشکیل شده و ما این جلسات را به صورت منظم برگزار خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیری مطالبات پیمانکاران از مباحث دیگر سفر رئیس جمهور به این استان بود، تصریح کرد: ما این مطالبات را جمع‌آوری و به رئیس جمهور ارسال کردیم تا در دستور کار قرار بگیرد. البته امیدواریم این مطالبات در دولت تأمین اعتبار شود.

وی با بیان اینکه ما حدود ۵۰ درصد از پروژه‌های نیمه تمام در استان خراسان جنوبی را احصاء کردیم، افزود: گزارش این موضوع به معاونت اجرایی ریاست جمهوری تقدیم شد تا در دستور کار قرار بگیرد. حدود ۱۰۰ مصوبه در بخش‌های مختلف بهداشتی-درمانی، گردشگری، صنعت و معدن و کشاورزی مطرح شد که همه موارد احصاء شدند.

استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی دیگر درباره افزایش مبادلات مرزی گفت: ما بزرگترین مرز مشترک را با افغانستان با وسعت ۳۳۰ کیلومتر داریم و به همین تناسب ۴ منطقه مرزی در استان ما وجود دارد. یکی از این مناطق، پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه است، اکنون این پایانه مرزی فعال بوده و مناطق مرزی گلورده و دوکوهانه در مناطق مرزی با افغانستان چندین سال است که تعطیل هستند و پیگیری کرده‌ایم تا بازگشایی‌ها انجام شود.

ملانوری افزود: از سوی دیگر کشور افغانستان در این قضیه همکاری نمی‌کرد و تاکید آقای رئیس جمهور این بود که به هر شکلی که شده این مناطق مرزی را توسعه دهیم.  در ایام اخیر گفت‌وگو‌های بسیاری بین تجار ایرانی و افغانستانی ایجاد شده؛ پایانه مرزی  یزدان را از یک ماه گذشته فعال کردیم و مبادلات به صورت کامل در این مرزی در حال انجام است.

وی در پایان تاکید کرد: دو معدن دوکوهانه و گلورده در شهرستان نهبندان هنوز فعال نشدند و مذاکرات آن در حال انجام است. ما از سوی مرز خود تمام امکانات را فراهم کردیم و امیدواریم تا یک ماه آینده مبادلات مرزی در این دو پایانه مرزی هم انجام بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.