تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 9:03
کد خبر : 108187

چالش‌های انتقال خون در جهان؛ از آمریکا تا ایران

چالش‌های انتقال خون در جهان؛ از آمریکا تا ایران

جایگاه سازمان انتقال خون در نظام سلامت، از آن حیث حائز اهمیت است که خون و فرآورده های خونی، نیاز حیاتی بیماران است.

به گزارش تیتر داغ؛ بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، شاخص اهدای خون به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در کشورهایی با درآمد متوسط به بالا ۱۶ و در کشورهایی با درآمد بالا ۳۱ نفر است که بر این اساس ایران دارای موقعیت خوبی است.

نیاز به خون و فرآورده‌های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است و آنچنان که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری‌های گوناگون، مانند انواع سرطان‌ها گسترش می‌دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده اند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می‌یابد.

وضعیت انتقال خون در جهان

۱- ایرلند به شدت دچار کمبود ذخیره خون است. درخواست اضطراری فراخوان برای اهدای خون از سوی داوطلبان شد. ذخیره خون به تنها سه روز رسیده است.

۲- آمریکا با کاهش فزاینده تعداد اهداکنندگان خون به خصوص در گروه جوانان روبرو است. میزان اهدای خون در جوانان در طی تنها ۵ سال ۲۴ درصد کاهش یافته است.

۳- در غنا میزان اهدای خون آن قدر پایین است که دولت مجبور به اعطای مشوق‌های مالی برای اهداکنندگان خون شده است.

۴- در نپال دولت میزان کمک مالی به اهداکنندگان خون را افزایش داد چرا که میزان اهدای خون کمتر شده است

۵- در نیوزلند ذخایر خونی به شدت کاهش پیدا کرده است و این موضوع به‌ویژه در مورد گروه‌های خونی کمیاب به شدت نگران کننده شده است

۶- اعلام شده است که در هند ۱۴ کودک بین ۷ تا ۱۱ ساله پس از انتقال خون مبتلا به ویروس HIV شده اند. نگرانی‌های شدیدی در مورد عدم رعایت استانداردها در انتقال خون در هند مطرح شده است.

وضعیت کلی انتقال خون در آمریکا

در کشور آمریکا تقریباً هر ۲ ثانیه یک بار فردی به خون نیاز پیدا می‌کند. از هر سه نفر بستری در ICU یک نفر به انتقال خون نیاز پیدا می‌کند.

در برخی موارد جراحی‌های اورژانسی به دلیل عدم تأمین خون مناسب به‌تعویق‌افتاده و تخمین زده شده ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد فوتی ناشی از تروما در این کشور در صورت تأمین خون مطمئن سریع قابل جلوگیری است.

با اینکه برای اهدای خون کمپین‌های فراوانی طراحی و اجرا می‌شود، اما فقط ۳ درصد مردم این کشور در طول زندگی خود سابقه اهدای خون دارند. میزان اهدای خون در این کشور به طور متوسط در تمام گروه‌های سنی کاهش پیدا کرده است. همین حالا برخی ایالت‌ها با کمبود شدید ذخایر خونی روبرو هستند

نگاهی به تاریخ انتقال خون

– اولین مورد ثبت شده در تاریخ در خصوص انتقال خون از انسان به انسان در سال ۱۴۹۲ میلادی بود که سعی شد خون سه جوان به پاپ سالخورده انقال یابد. اما هر چهار نفر مدت کوتاهی بعد فوت کردند.

– ۱۶۶۷: اولین انتقال خون از حیوان به انسان در این تاریخ ثبت شد که پس از انتقال خون کودک دریافت کننده زنده ماند.

– ۱۸۱۸: اولین انتقال خون موفق از انسان به انسان در این سال ثبت شد

– ۱۹۰۶: اولین انتقال خون انسان به انسان به شکل امروزی انجام شد

اهمیت استراتژیک سازمان انتقال خون

در یک روند پیچیده و کاملاً علمی خونِ اهداکنندگان داوطلب واجد شرایط لازم (با انجام پایش‌ها)، توسط مراکز انتقال خون جمع‌آوری می‌شود. سپس خون اهدایی برای بررسی ایمنی و سلامت آن مورد آزمایش‌های تأیید سلامتی قرار گرفته و خونی که در این آزمایش‌ها، رد شود با شرایط خاص و با حفظ کامل ایمنی معدوم می‌گردد.

خون و فرآورده‌های خونی سالم به بانک خون مراکز درمانی تحویل و در مواقع نیاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال‌یافته و برای یکی از بیماران نیازمند مصرف می‌شود.

طبیعی است که چنین نیازها و اهدافی هم امکانات و زیرساخت‌های علمی و اجرایی و هم نیروی انسانی ماهر و متبحر می‌طلبد.

وضعیت انتقال خون در ایران

خون و فرآورده‌های خونی منبع ارزشمندی است که با همت والای اهداکنندگان خون و با صرف هزینه، وقت و انرژی تهیه می‌شود و برای پاسداشت این هدیه گرانقدر باید با تمام توان تلاش کنیم.

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، سلامت خون در ایران را بسیار بالا و در حد کشورهای اروپایی دانست و گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران کشور برتر منطقه و آسیا از نظر سلامت خون‌های اهدایی است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.