تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 7:27
کد خبر : 23747

مجازات اقدام علیه بهداشت عمومی/ برخورد قانون با عوامل آلوده کننده محیط زیست چیست؟

مجازات اقدام علیه بهداشت عمومی/ برخورد قانون با عوامل آلوده کننده محیط زیست چیست؟

بر اساس قانون آلوده کردن محیط زیست جرم است و فرد خاطی مجازات می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛  اقدام علیه بهداشت عمومی یکی از جرائم بد و دور از انسانیت است که افراد جامعه را به طرق مختلف آلوده می‌کند و باعث بروز انواع بیماری‌‎ها می‌شود؛ این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که در صورت فعال شدن برخی بیماری‌ها مانند کرونا ویروس، کل جهان را با مخاطراتی در همه زمینه‌ها روبه‌رو خواهد کرد.

ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، یکی از مواردی است که با جرم علیه آسایش و بهداشت عمومی برخورد می‌کند؛ در این ماده بیان شده هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر‌بهداشتی فضولات انسانی، دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیر مجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

مشخص شدن و اعلام جرم از چه طریقی صورت می‌گیرد؟

تبصره ۱ ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی متذکر شده، تشخیص اینکه اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست است بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین غیرمجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود.

در تبصره ۲ قانون فوق آمده است، منظور از آلودگی محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب، هوا، خاک و زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را بطوری که به حال انسان، سایر موجودات زنده، گیاهان، آثار و ابنیه مضر باشد را تغییر دهد.

در ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده، هر کس در وسایل و تاسیسات مورد استفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست، تلگراف، تلفن، مراکز فرکانس و ماکروویو (مخابرات)، رادیو، تلویزیون و متعلقات مربوط به آن‌ها مانند سد، کانال، انشعاب لوله‌کشی، نیروگاه‌های برق، خطوط انتقال نیرو و مخابرات (کابل‌های هوایی یا زمینی یا نوری)، دستگاه‌های تولید و توزیع و انتقال آن‌ها که به هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیر دولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که به منظور حفظ جان اشخاص، تامین تاسیسات فوق، شوارع و جاده‌ها نصب شده است، مرتکب تخریب، ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود، بدون آنکه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد به حبس از سه تا ده سال محکوم خواهد شد.

اقدامات علیه بهداشت عمومی / برخورد قانون با عوامل آلوده کننده محیط زیست

مجازات محاربه  در انتظار چه کسانی است؟

در تبصره ۱ ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی ذکر شده، در صورتی که اعمال مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت و در تبصره ۲ آمده است مجازات شروع به جرائم فوق یک تا سه سال حبس است.

در خصوص اقدامات علیه بهداشت عمومی، قوانین دیگری برای مقابله با این موضوع در کشور وجود دارد که می‌توان به آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، آیین‌نامه بهداشت محیط، آیین‌نامه مقرراتی بهداشتی، قانون مواد خوردنی، آشامیدانی، آرایشی و بهداشتی، قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و درمانی اشاره کرد.

در برخی از کشور‌ها در کنار قوانین مختلف برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از نابودی منابع، اقدامات موثری با در دست داشتن تکنولوژی‌های بروز انجام می‌دهند اما  استفاده از انواع تکنولوژی‌ها برای کشور ایران به علت تحریم‌ها دچار تزلزل و بی‌ثباتی شده است.

نبود تکنولوژی و در دسترس نبودن تجهیزات کافی در کشور، هشدار مهمی را اعلام می‌کند که با تکیه بر توان داخلی و بهره گرفتن از نظریه‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها، می‌توان خودکفا شد و مانند سایر کشورها،جلوگیری از  اقدامات علیه بهداشت عمومی را بهتر از گذشته پیش برد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.