تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 12:23
کد خبر : 33286

هر آنچه که باید از مضرات پروتئین وی بدانید

هر آنچه که باید از مضرات پروتئین وی بدانید

مضرات پروتئین وی جزو مباحثی است که پیشنهاد می‌شود تمامی ورزشکاران با آن‌ آشنا شوند. چنانچه ورزشکار هستید یا دوستانی دارید که به صورت حرفه‌ای ورزش را دنبال کنید، حتماً نام پروتئین وی به گوشتان خورده است. پروتئین وی نوعی مکمل بدنسازی می‌باشد که بین ورزشکاران علاقمند به عضله‌سازی بسیار پرطرفدار می‌باشد. استفاده از مکمل

مضرات پروتئین وی جزو مباحثی است که پیشنهاد می‌شود تمامی ورزشکاران با آن‌ آشنا شوند. چنانچه ورزشکار هستید یا دوستانی دارید که به صورت حرفه‌ای ورزش را دنبال کنید، حتماً نام پروتئین وی به گوشتان خورده است. پروتئین وی نوعی مکمل بدنسازی می‌باشد که بین ورزشکاران علاقمند به عضله‌سازی بسیار پرطرفدار می‌باشد. استفاده از مکمل پروتئینی مذکور مزیت‌های فراوانی برای ورزشکاران حرفه‌ای دارد؛ اما با این حال هر محصولی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با تأثیر مصرف مکمل ورزشی پروتئین وی انجام شده است که عوارض خاصی را بیان نمی‌کنند. اما متأسفانه مصرف طولانی مدت مکمل ورزشی مذکور عوارضی را در پی دارد که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها بپردازیم.

 

مضرات پروتئین وی

چنانچه از پروتئین وی به میزان مطلوب و توصیه شده مصرف می کنید، به طور معمول هیچ نوع خطر یا عوارضی شما را تهدید نمی‌کند. اما در صورتی که به پروتئین وی آلرژی یا حساسیت داشته باشید و از آن بدون توجه به دوزی که برایتان تعیین شده است مصرف نمائید، احتمال این که شاهد عوارض جانبی زیر باشید زیاد خواهد شد:

هر آنچه که باید از مضرات پروتئین وی بدانید

آلرژی به پروتئین وی

بسیاری از افراد که به شیر حساسیت دارند ممکن است که نسبت به پروتئین وی نیز آلرژی داشته باشند و با مصرف آن دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. البته لازم به ذکر است که میزان لاکتوز در پروتئین وی بسیار ناچیز است؛ اما با این حال فردی که حساسیت شدیدی به شیر داشته باشد، در مصرف پروتئین مذکور دچار مشکل خواهد شد. از علائم حساسیت به پروتئین وی می‌توان به مواردی هم‌چون دل‌درد، قرمز شدن پوست، سوزش و خارش پوست، احساس کرختی و تورم در ناحیه دهان، زبان یا لب‌ها اشاره نمود.  در ادامه با مضرات پروتئین وی در صورت مصرف بیش از اندازه آن اشنا خواهیم شد.

درد معده و علائم گوارشی

یکی از رایج‌ترین عوارض احتمالی مصرف خارج از دوز مکمل پروتئین وی، معده درد و به طور کل درد در ناحیه شکم است. ازجمله علائم ناشی از مصرف بیش از اندازه مکمل مذکور می‌توان به مواردی هم‌چون افزایش حرکات روده، تهوع، استفراغ و نفخ معده اشاره نمود.

کاهش اشتها و افزایش خستگی

چنانچه پروتئین وی بیش از اندازه مصرف شود، اشتهای فرد تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کند. به دنبال عارضه مذکور امکان بروز احساس خستگی و کرختی و همچنین تشنگی نیز وجود دارد.

گرفتگی‌های عضلانی از دیگر پروتئین وی

مصرف دوزهای بالای پروتئین وی سبب گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه معده نیز می‌شود. این عارضه با مصرف به اندازه و درست مکمل پروتئین وی قابل پیشگیری بوده و جای نگرانی نیست.

بروز آکنه

یکی دیگر از مضرات پروتئین وی بروز آکنه است. در برخی از مطالعات محدود بیان شده است چنانچه فردی به طور مداوم از پروتئین وی در دوزهای بالا مصرف کند، احتمال بروز جوش‌های پوستی در وی بسیار بالا خواهد رفت. البته بدن با بدن متفاوت می‌باشد و نمی‌توان میزان وخامت عارضه مذکور را برای تمامی افراد یکسان دانست. در برخی موارد بروز عوارض ناشی از مصرف پروتئین به دلیل حساسیت یا مصرف بیش از اندازه نمی‌باشد؛ بلکه گاهاً افراد به دلیل مصرف پروتئین تقلبی دچار مشکلات حادی می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

آسیب به کبد یکی دیگر از مضرات پروتئین وی

یکی دیگر از مضرات پروتئین وی صدمه دیدن و از کار افتادن کبد است. کبد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اندام‌های بدن محسوب می‌شود. برخی از مکمل‌های تقلبی حاوی موادی هستند که سبب وارد نمودن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کبد می‌شوند. احتمال تجمع ترکیبات مکمل‌های تقلبی در کبد وجود دارد؛ از این رو احتمال از کار افتادن و تخریب کبد بالا می‌رود. لازم به ذکر است که برخی از ورزشکاران به دلیل عدم توجه به این موضوع از مکمل‌های تقلبی استفاده کرده و مجبور به انجام جراحی‌های پیوند کبد شدند. بدن انسان برای داشتن عملکرد صحیح نیازمند یک کبد سالم است. چنانچه این عضو از بدن دچار آسیب‌دیدگی شود، فرد قادر به انجام کارهای روزمره خود مثل سابق نخواهد بود.

افزایش وزن

یکی دیگر از عوارض پروتئین وی تقلبی، افزایش وزن می‌باشد. ترکیبات و موادی که به صورت غیر مجاز در مکمل‌های بدنسازی وجود دارد سبب افزایش وزن شده و این اتفاق به هیچ وجه برای ورزشکارانی که تمام تلاش خود را برای تناسب اندام به‌کار گرفته‌اند خبر خوبی نیست. در نتیجه توصیه می‌شود پیش از خرید مکمل‌ اعتبار فروشگاه مورد نظر را سنجیده و از ارائه محصولات درجه یک و اصلی اطمینان حاصل نمائید. توجه داشته باشید که اضافه وزن یک موضوع جدی بوده و می‌تواند بستر را برای ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها فراهم سازد.

 

کاهش سلامت استخوان‌ها

یکی دیگر از مضرات پروتئین وی تقلبی، کاهش سلامت استخوان‌ها می‌باشد. در واقع احتمال این که برخی از مکمل‌های تقلبی سبب کاهش تراکم استخوان‎‌‌ها شوند، وجود دارد. کاهش تراکم استخوان توأم با کاهش استحکام آن بوده و فرد در صورت بروز چنین عارضه‌ای در اثر یک زمین خوردن کوچک، دچار شکستگی‌های غیرقابل ترمیم می‌شود. برخی از افراد بر این باورند که مصرف به اندازه مکمل‌های تقلبی عوارض خاصی نداشته و هیچ‌گونه مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. این یک تصور کاملاً اشتباه بوده و عدم توجه به عوارض مکمل‌های بدن‌سازی غیراصل می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدن وارد نماید.

هر آنچه که باید از مضرات پروتئین وی بدانید

احتمال خطر مرگ از جمله مضرات پروتئین وی

یکی از بدترین و جبران‌ناپذیرترین مضرات پروتئین وی تقلبی مرگ است. ترکیبات به‌کار رفته در مکمل‌های تقلبی سبب ایجاد مسمومیت در فرد شده و این مسمومیت می‌تواند موجب برخی از اختلالات متابولیسمی در بدن شود. نتیجه برخی از اختلالات مذکور می‌تواند مرگ باشد. در نتیجه مصرف مکمل‌های بدن‌سازی تقلبی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

هر آنچه که باید از مضرات پروتئین وی بدانید

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با برخی از مضرات پروتئین وی آشنا شویم. عوارض مذکور به چند مورد فوق ختم نشده و تعداد آن‌ها بیشتر است. در صورتی که دچار آلرژی به مواد خاصی هستید، بهتر است پیش از مصرف پروتئین وی بدان توجه نمائید. همچنین توصیه می‌شود در استفاده از مکمل بدن‌سازی مذکور زیاده‌روی نکرده و در مقدار مصرف آن دقت کنید. علاوه بر این، مهم‌ترین موضوع مورد بحث در این مطلب عوارض جبران‌ناپذیر مصرف پروتئین وی تقلبی می‌باشد. پیش از خرید و مصرف مکمل مذکور بهتر است از معتبر بودن و اصل بودن آن اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به خرید نمائید. به همین جهت توصیه میکنیم، از فروشگاه های اینترنتی و یا داروخانه های آنلاین معتبر خرید خود را انجام دهید. عدم توجه به موارد مذکور می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای شما عزیزان در پی داشته باشد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود در راه بدن‌سازی با مصرف پروتئین تقلبی سلامت خود را به خطر نیاندازید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.