تاریخ انتشار : یکشنبه 19 بهمن 1399 - 5:41
کد خبر : 17339

«کووپارس» اولین واکسن استنشاقی- تزریقی کرونا در جهان/ ایران به زودی یکی از قطب‌های واکسن‌سازی می‌شود

«کووپارس» اولین واکسن استنشاقی- تزریقی کرونا در جهان/ ایران به زودی یکی از قطب‌های واکسن‌سازی می‌شود

نمکی گفت: کووپارس اولین واکسن جهان به شکل تزریقی- استنشاقی در دنیاست و عوارض بسیار کمی دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح یک‌شنبه نوزدهم بهمن ۹۹، در مراسم رونمایی از نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی کووید ۱۹ مؤسسه رازی، اظهار کرد: ایران در منطقه تنها کشوری است که سابقه ساخت واکسن را دارد.

تنها چاره کووید ۱۹ واکسن است

او با بیان اینکه یکی از کار‌ها در این مدت تکیه بردانش داخلی در ساخت واکسن بود، افزود: تولید واکسن کووید ۱۹ کار ساده‌ای نیست همانطور که ویروس کووید ۱۹ ساده نیست. البته باید دانست که آینده کرونا روشن نیست و به همین دلیل است که آینده واکسن کووید ۱۹ هم مشخص نیست و ایمونولوژیست‌ها و واکسن ساز‌ها نمی‌توانند بگویند واکسن‌ها چقدر آینده کووید ۱۹ را تعیین خواهند داد، اما تنها چاره کووید ۱۹ واکسن است که جهان باید به آن فکر کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای تولید واکسن کرونا نخست با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و بضاعت‌های داخلی که بسیار برجسته‌ است، به تولید واکسن در همه پلتفرم‌ها پرداختیم. دوم اینکه با کشور‌هایی که با ما رفتار دوستانه دارند شروع به تولید واکسن کردیم؛ سراغ صاحبان دانش رفتیم که با ما رفتار دوستانه‌تری داشتند. با کوبا و روسیه همکاری داریم که در بیوتکنولوژی سابقه درخشانی دارند. راه سوم ورود واکسن از منابع معتبر بود.

نمکی با بیان اینکه یکی از نقاط مثبت در کووید ۱۹ این بود که نهضت واکسن سازی در ایران را توانستیم زنده کنیم، گفت: به لطف خدا و همکاری دوستانی که در کنار ما هستند در ماه‌های آینده جمهوری اسلامی ایران از قطب‌های واکسن جهان خواهد شد. ریل گذاشته و راه گشوده شد و ما در آینده نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را تولید خواهیم کرد. وقتی صاحب زیرساخت شدیم برای تولید همه واکسن‌ها آماده هستیم.

نمکی بیان کرد: واکسن رازی (کووپارس) اولین واکسن جهان به شکل تزریقی- استنشاقی در دنیاست و عوارض بسیار کمی دارد که فرد با استفاده از آن می‌تواند قابلیت ناقل بودن ویروس را به طور کلی از دست دهد.  امروز روز مبارکی است، ان شاءالله کارآزمایی بالینی با دقت و وسواس شروع شد و امیدواریم بعد از این مرحله واکسن کووپارس را به عنوان گنجینه‌ای نفیس هم برای داخل و هم برای خارج عرضه کنیم.

نمکی گفت: به مردم قول داده بودیم که واکسیناسیون کرونا را قبل از ۲۲ بهمن در کشور آغاز کنیم. بر این اساس منابع مختلف را ارزیابی کردیم و تلاش کردیم که سالم‌ترین و کم خطرترین را از بین منابع انتخاب کنیم. واکسن امروز به یک کالای سیاسی تبدیل شده است که برای در فشار قرار دادن کشور‌هایی که با برخی قطب‌های قدرت مشکل دارند، استفاده می‌شود.

او افزود: واکسنی را که ما انتخاب کردیم از سبد کوواکس بود که در این سبد واکسن‌های چینی، استرازنکا و… هم بودند که قرار است به ما برسد. فکر کردیم که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس جوابگوی گروه آسیب پذیر ما نیست، زیرا برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر باید واکسن دریافت کنند. به همین دلیل واکسن‌های دیگری را از کشور‌های مختلف و قبل از رسیدن واکسن خودمان ارزیابی کردیم که یکی از آن‌ها مجموعه اسپوتنیک روسیه بود. روز‌های اول خیلی بر ما تاختند، اما صبوری کردیم. زیرا قرارمان این است‌که وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کاهلی ست رنجیدن.

آمریکا و اروپا به دنبال واکسن کرونای اسپوتنیک هستند

نمکی گفت: صبوری کردیم و همه دیدند که امروز آمریکایی‌ها هم به دنبال واکسن اسپوتنیک هستند. وقتی مشخص شد که استرازنکا در گروه‌های بالای ۵۵ سال ایمنی کافی نمی‌دهد، آمریکا به سراغ اسپوتنیک رفت تا یک دوز از آن زده و دوز یادآور را استرازنکا تزریق کند. اروپایی‌ها هم داوطلب ثبت و خرید این واکسن هستند.

دو شرط انتخاب واکسن روسی کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآوری کرد: ما به عنوان اولین کشوری هستیم که مذاکرات واکسن اسپوتنیک را آغاز کردیم، اما خواستیم پانزدهمین کشوری باشیم که آن را می‌خریم؛ زیرا دو اصل داشتیم اول اینکه واکسن باید فاز سه مطالعه انسانی را گذارنده باشد، در حالی که کشور‌های همسایه که حرف از واکسیناسیون زدند، فاز آزمایش بالینی را شروع کردند، اما ما می‌خواستیم همه آزمایشات در بیرون از مرز‌ها انجام شده باشد. دومین شرط هم این بود که حتما باید چند کشور معتبر واکسن را ثبت کرده و تزریق شان را شروع کرده باشند تا ما خیالمان راحت باشد که به مردم یک واکسن معتبر و قابل اعتماد را تزریق می‌کنیم.

واکسیناسیون کرونا در کشور از سه‌شنبه آغاز می‌شود

نمکی گفت: از روز سه‌شنبه هفته جاری واکسیناسیون اولین گروه هدف ما که در سند واکسیناسیون، مورد تایید ستاد ملی مقابله با کروناست شروع می‌شود که شامل افرادی هستند که در‌ آی سی یو کار می‌کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و … مرحله به مرحله می‌رویم.

او بیان کرد: خوشحالیم که علی‌رغم همه فشارها و شنا با دست های بسته در این اقیانوس پر بلا، چشم های ما باز بود و افق آینده را به خوبی دیدیم تا هم تخت بیمارستانی خالی و هم دارو به اندازه کافی داشته باشیم. سال ۱۳۹۸ با اینکه با سیل و زلزله مواجه بودیم و آنفلوانزای H1N1 هم داشتیم و در اسفند ماه هم با کووید۱۹ مواجه شدیم، یک میلیارد دلار کمتر از سال ۱۳۹۷ در دارو و تجهیزات ارزبری داشتیم، زیرا بر تولید داخل تکیه کردیم و اجازه ندادیم که اگر تولیدکننده ای در داخل بضاعت تولید دارد، همان دارو و تجهیزات را با ۵ تا ۱۰ برابر از بیرون از مرزها وارد کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: امسال هم با وجود کرونا، ما تا نیمه اول سال ۴۰ درصد ارز سال ۱۳۹۷ را دریافت کرده بودیم در حالی که کرونا برای ما هزینه بسیار زیادی داشت. این هم افتخاری ملی است که توانستیم با کاهش ارزبری و تکیه بر تولید ملی راه را برای اعتلای فرآورده‌های ملی باز کنیم. امیدواریم در اوایل بهار، اولین محصولات واکسن ملی ما هم به بازار بیاید و بقیه فرآورده ها هم بتوانند تا اوایل تابستان به این‌مجموعه بپیوندند. همچنین علاوه بر تامین واکسن مورد نیاز داخلی بتوانیم به عنوان قطب صادرات واکسن به همه کشورهای منطقه و جهان شناخته شویم.

نمکی تاکید کرد: البته این جلسه رونمایی از واکسن نیست، بلکه واکسن زمانی واکسن است که کل این مراحل را گذارنده باشد. ما امروز از فرآورده ای رونمایی کردیم که برای آزمایش بالینی بر روی انسان آماده است. فرآورده ای که امروز رونمایی شد، با زحمت فراوان بعد از گذراندن تست‌های حیوانی و تحت دستورالعمل‌های بسیار سختگیرانه برای تست روی انسان آماده شده است. زمانی پروانه واکسن خواهیم داد که تست ها با موفقیت طی شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.