تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1400 - 9:06
کد خبر : 27769

تنش های اعمالی به برینگ ها

تنش های اعمالی به برینگ ها

برینگ Bearing یکی از قطعات و اتصالات صنعتی می باشد که تحت تنش های متعددی قرار داشته و از این رو هر قدر هم با کیفیت بالایی تولید شده باشد در طولانی مدت با سایش و فرسایش و حتی شکست قطعات روبرو خواهد شد. تنش های وارده بر پیکر برینگ ها در چند جهت و

برینگ Bearing یکی از قطعات و اتصالات صنعتی می باشد که تحت تنش های متعددی قرار داشته و از این رو هر قدر هم با کیفیت بالایی تولید شده باشد در طولانی مدت با سایش و فرسایش و حتی شکست قطعات روبرو خواهد شد. تنش های وارده بر پیکر برینگ ها در چند جهت و در چند تیپ مختلف اعمال می وشند و دارای آثاری با قابلیت های تخریبی مختلفی بر روی انواع یاتاقان برینگ خواهند داشت. قابلیت های شکل های مختلف ساچمه های بکار گرفته شده در انواع برینگ نیز می تواند در برابر تنش های اعمالی متفوت باشد.

انتخاب نوع ساچمه در ساختمان برینگ تحت بررسی و محاسبات مربوط به تنش ها صورت می پذیرد که می تواند تاثیر قابل توجهی نیز بر روی قابلیت های مکانیکی بلبرینگ، رولبرینگ و انواع یاتاقان ها داشته باشد. اغلب قابلیت های برینگ ها چه از نظر ترکیبات شیمیایی و انتخاب متریال، دقت در تولید و فراوری فلزات در تولید به منظور افزایش قابلیت های بلبرینگ و رولبرینگ که در راس آنها دو فاکتور تنسایل (بصورت مستقیم بر میزان قابلیت بارگیری بلبرینگ تاثیر می گذارد) و سختی سطحی (بر روی قابلیت انواع برینگ در برابر تنش های سایشی تاثیر می گذارد) بکار گرفته می شوند.

تنش فشاری و برشی وارد بر برینگ ها

مهمترین نوع تنش اعمالی بر پیکر انواع بلبرینگ و رولبرینگ ها تنش برشی و فشاری می باشد. این تنش که حاصل از وزن اتصال شافت بر روی بلبرینگ می باشد مفهومی مترادف از فشار در علم مکانیک می باشد که بصورت نیرو بر واحد سطح مشخص می شود. این میزان از تنش فشاری در مورد برخی از برینگ های محوری مانند بلبرینگ کف گرد و رولبرینگ کف گرد که اتصال شافت بر روی این سری از برینگ ها بصورت عمودی اتفاق می افتد بیشتر خواهد بود چرا که بخش اصلی نیوری ناشی از وزن شافت و اتصالات وابسته نیز بصورت تنش های فشاری و برشی بر پیکر برینگ وارد می شود.

تنش های فشاری و برشی بر سرعت سایش ساچمه داخلی برینگ از جمله ساچمه ها تاثیر بسیار زیادی دارند. این امر در مورد ساچمه های مدور بلبرینگ ها که تماس نقطه ای با سطح رینگ برقرار می کنند بسیار فراتر از ساچمه های رولبرینگ که تماس آنها بر روی رینگ بصورت خطی انجام می گیرد است. لازم به ذکر است که تاثیر تنش های فشاری و برشی زمانیکه در سیستم اتصال برینگ دارای نوسانات، ارتعاش و در بدترین حالت ضربه وجود داشته باشد می تواند تا چند برابر مخرب تر در از بین رفتن اجزای برینگ عمل کند.

تنش های حرارتی وارده بر بلبرینگ و رولبرینگ

تنش های حرارتی از جنس تنش های ناشی از نیرو نبوده اما تاثیر بسیار زیادی در کاهش طول عمر و عملکرد بلبرینگ و رولبرینگ دارد. قرارگیری و استفاده از انواع یاتاقان برینگ در شرایط محیطی با دمای بالا به سرعت سبب رقیق شدن روان کننده ها از جمله روغن و گریس می شود. این روان کننده ها که مانند یک فیلم نازک بین اجزای فولادی بلبرینگ از جمله ساچمه و رینگ قرار می گیرند در صورتیکه تحت تنش های حرارتی غلظت خود را از دست دهند بسیار نازک شده و عملا توانایی خود را در کاهش میزان اصطکاک ناشی از سایش لایه ای اجزای داخلی برینگ از دست می دهند. در این شرایط افزایش تنش های حرارتی افزایش سایش و اصطکاک را به دنبال داشته و سبب کاهش طول عمر انواع برینگ خواهد شد.

دیجیتال مارکتینگ : نانوتجارت

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.